تحقیقات برای استیضاح ترامپ؛ کنگره برای پنتاگون احضاریه فرستاد

تحقیقات برای استیضاح ترامپ؛ کنگره برای پنتاگون احضاریه فرستاد
Copyright عکس از آرشیو
Copyright عکس از آرشیو
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسای سه کمیته مجلس نمایندگان تاکید کرده اند که وزارت دفاع و دفتر بودجه کاخ سفید تا روز ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) برای ارائه مدارک درخواستی مهلت دارند.

آگهی

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه ضمن ارسال احضاریه برای مقامات پنتاگون و دفتر بودجه کاخ سفید از مسئولان این دو نهاد خواستند تا اسناد مرتبط با رابطه با اوکراین را ارائه کنند.

احضاریه مجلس نمایندگان برای پنتاگون در چهارچوب تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا صادر شده است.

روسای سه کمیته مجلس نمایندگان تاکید کرده اند که وزارت دفاع و دفتر بودجه کاخ سفید تا روز ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) برای ارائه مدارک درخواستی مهلت دارند. به گفته اعضای دموکرات مجلس نمایندگان دسترسی به این اسناد برای درک تصمیم کاخ سفید مبنی بر تعلیق کمک نظامی به اوکراین «ضروری» است.

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان تاکید می کنند که کمک نظامی به اوکراین برای مبارزه با «تهاجم روسیه» از سوی کنگره تصویب شده بود.

دموکرات ها بر این باور هستند که دونالد ترامپ با تعلیق کمک نظامی به اوکراین قصد داشته است ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین را برای تحقیق در مورد جو بایدن و پسرش تحت فشار بگذارد.

جو بایدن، معاون باراک اوباما در دوران هشت ساله ریاست جمهوری وی، یکی از نامزدهای پیشتاز حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ است.

در صورتی که اعضای مجلس نمایندگان آمریکا تشخیص دهند که دونالد ترامپ از تعلیق کمک نظامی به اوکراین به عنوان اهرم فشاری برای دستیابی به اهداف سیاسی و شخصی خود استفاده کرده است می توانند رای به استیضاح رئیس جمهوری بدهند. دموکرات ها اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را در اختیار دارند.

این در حالی است که رسیدگی نهایی به استیضاح دونالد ترامپ برعهده مجلس ۱۰۰ نفره سنا خواهد بود. جمهوریخواهان برخلاف مجلس نمایندگان در مجلس سنا اکثریت کرسی ها را در اختیار دارند.

بیشتر بخوانید:

کاخ سفید در ابتدای تابستان سال جاری کمک نظامی به اوکراین را به حالت تعلیق در آورده بود. دونالد ترامپ چند روز بعد از این تصمیم در روز ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد) در گفتگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی با او درباره تحقیق در مورد جو بایدن و پسرش مذاکره کرده بود.

یکی از کارمندان دولت آمریکا که بعدها مشخص شد مامور سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) است به دنبال این گفتگوی تلفنی شکایتی را علیه دونالد ترامپ ارائه کرد. این مامور افشاگر دلیل شکایت خود را درخواست دخالت رئیس جمهوری از یک قدرت خارجی برای دخالت در انتخابات سال ۲۰۲۰ عنوان کرده بود.

کمک خارجی آمریکا به اوکراین از روز ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) از حالت تعلیق خارج شده است.

سه کمیته امور خارجه، اطلاعات و نظارت بر قوه مجریه مجلس نمایندگان هم اکنون در حال تحقیق مقدماتی برای استیضاح دونالد ترامپ هستند. گوردو سوندلند، یکی از نزدیکان دونالد ترامپ که سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا است روز سه شنبه در برابر این سه کمیته شهادت داد. ماریا یووانوویچ، سفیر سابق آمریکا در کی یف روز جمعه قرار است برابر اعضای این کمیته ها شهادت دهد.

دونالد ترامپ در جریان مکالمه تلفنی خود با ولودیمیر زلنسکی از ماریا یووانوویچ انتقاد کرده بود.

وکیل دومین مامور افشاگر دولت آمریکا روز یکشنبه اعلام کرده بود که موکلش بابت مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با ولودیمیر زلنسکی شکایتی را مطرح کرده است. این مامور نیز مانند افشاگر اول یک مامور اطلاعاتی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج نظرسنجی فاکس‌نیوز و ان‌بی‌سی: حمایت‌ها از استیضاح ترامپ رو به افزایش است

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد

مدیر اف بی آی: هکرهای چینی منتظر فرصت هستند تا به آمریکا حمله‌ای ویرانگر بکنند