جودو؛ تدی رینر افسانه ای در برزیل تاج‌گذاری کرد

تدی رینر، جودوکار فرانسوی
تدی رینر، جودوکار فرانسوی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در فینال تمام برزیلی دسته سنگین وزن زنان دو جودوکار کشور میزبان برای کسب مدال طلا با یکدیگر مبارزه کردند. بئاتریس سوزا در مبارزه نهایی وزن به اضافه ۷۸ کیلوگرم با «فن آشی وازا» و کسب امتیاز ایپون از سد هموطنش ماریا آلتامان گذشت و صاحب گردن آویز طلا شد.

آگهی

در آخرین روز از رقابت های جودو گرند اسلم برازیلیا همه نگاه ها به سوی یک قهرمان دوخته شده بود. تدی رینر، دارنده ۲ مدال طلای المپیک و ۱۰ مدال زرین جهانی در برزیل هم بی شکست باقی ماند و بر سکوی نخست قرار گرفت.

بهترین جودوکار مرد

تدی رینر فرانسوی در نخستین مبارزه کاگئورای ژاپنی را با فن زیبای «آشی گوراما» از پیش رو برداشت. تاسوئف روس حریف بعدی تدی رینر بود که با امتیاز وازاری نتیجه را واگذار کرد.

در نیمه نهایی لوکاس کرپالک، قهرمان جهان از جمهوری چک مقابل جودوکار نامدار فرانسوی سه اخطاره شد.

تدیر رینر در پایان این روز سخت به مبارزه نهایی راه یافت. حریف رینر در فینال داوید مورا، جودوکاری از کشور میزبان بود. مبارزه نهایی وزن به اضافه ۱۰۰ کیلوگرم اما به سختی مبارزات قبلی نبود. تدی رینر با یک «اوسوتو ماکیکومی» خیلی سریع به امتیاز ایپون رسید و باردیگر تاج پادشاهی دسته سنگین وزن را بر سر گذاشت.

قهرمان پرآوازه فرانسوی پس از قرار گرفتن بر سکوی نخست گفت: «احساس خوبی دارم زیرا روز بزرگی برایم بود. حضور در مسابقات گرند اسلم به خصوص چنین تورنمنت هایی بسیار مهم است زیرا می خواهم در بازی های المپیک توکیو نیز برنده شوم و برای آن ابتدا باید در این تورنمنت ها شرکت کنم تا از هر نظر آماده باشم.»

تدی رینر مدال طلای خود را از دستان لیزا آلن، مسئول برگزاری مسابقات در فدراسیون جهانی جودو دریافت کرد.

بهترین جودوکار زن

در فینال تمام برزیلی دسته سنگین وزن زنان، دو جودوکار کشور میزبان برای کسب مدال طلا با یکدیگر مبارزه کردند. بئاتریس سوزا در مبارزه نهایی وزن به اضافه ۷۸ کیلوگرم با «فن آشی وازا» و کسب امتیاز ایپون از سد هموطنش ماریا آلتامان گذشت و صاحب گردن آویز طلا شد.

سوزا پس از قرار گرفتن بر سکوی نخست گفت: «برگزاری رویدادی به این بزرگی در برزیل بسیاراهمیت دارد. در این تورنمنت حمایت تماشاگران و خانواده ها را داشتیم و این یک انرژی مضاعف برای من و همه ورزشکاران بود. در مجموع برپایی چنین رویدادی در اینجا بسیار بسیار مثبت بود.»

مدال های دسته سنگین وزن زنان در مسابقات گرند اسلم برازیلیا توسط تاکشی میورا، دارنده دان ۹ این ورزش توزیع شد.

طلای ۹۰ کیلوگرم برای جودوکار اسپانیایی

مدال طلای رقابت های دسته منهای ۹۰ کیلوگرم مردان به یک جودوکار اسپانیایی رسید. نیکولوس شرزادیشویلی که رتبه یک جهانی را در اختیار دارد در مبارزه نهایی این وزن با اجرای فن «اوچی ماتا» و کسب امتیاز وازاری حریفی از کوبا را از پیش رو برداشت و صاحب گردن آویز طلا شد.

دومین طلای سنگین وزن زنان به کوبا رسید

در رقابت های وزن منهای ۷۸ کیلوگرم زنان ورزشکاری از کوبا به عنوان قهرمانی دست یافت. کالیِما آنتومارشی در مبارزه نهایی ناتالی پاول بریتانیایی را با امتیاز وازاری شکست داد و بر سکوی نخست قرار گرفت.

ژاپن دیگر مدال سنگین وزن مردان را برد

کنتارو ایدا، جودوکار سنگین وزن ژاپنی در فینال رقابت های دسته منهای ۱۰۰ کیلوگرم با غلبه بر حریفی از کشور میزبان به مدال طلا رسید. این جودوکار خوش آتیه در مبارزه نهایی با یک «تسوریکومی گوشی» به ایپون رسید و کار را تمام کرد.

بهترین فن

بهترین فن روز پایانی تورنمنت یک «هارای گوشی» بود که کریل دنیزوف روس در مبارزه رده بندی وزن منهای ۱۰۰ کیلوگرم مردان به اجرا درآورد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جودو؛ مون جین لی با طلای گرند اسلم ابوظبی از گمنامی درآمد

با تصمیم فدراسیون بین‌المللی، جودوی ایران تعلیق شد

کوراش: تبدیل کُشتی مردمی و باستانی به یک رشته ورزشی مدرن