جان گودایناف، استنلی ویتینگهام و آکیرا یوشینو مشترکاً برندۀ نوبل شیمی شدند

جان گودایناف، استنلی ویتینگهام و آکیرا یوشینو مشترکاً برندۀ نوبل شیمی شدند
Copyright Naina Helen Jama/TT News Agency/via REUTERS
Copyright Naina Helen Jama/TT News Agency/via REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جان گودایناف، استنلی ویتینگهام و آکیرا یوشینو مشترکاً برندۀ نوبل شیمی سال ۲۰۱۹ میلادی شدند

آگهی

آکادمی نوبل روز چهارشنبه ۹ اکتبر (۱۷ مهر) بطور مشترک جان بی. گودایناف از ایالات متحده آمریکا، استنلی ویتینگهام از بریتانیا و آکیرا یوشینو از ژاپن را شایستۀ دریافت جایزۀ نوبل شیمی اعلام کرد.

بنا بر اعلام داوران در کمیتۀ شیمی آکادمی نوبل، این جایزه به دلیل تلاش‌های این سه دانشمند در «توسعۀ باتری‌های لیتیم-یون» به آنها اهدا می‌شود؛ باتری‌هایی که زندگی انسان را متحول کرده و در همه چیز از تلفن‌های همراه گرفته تا لپ تاپ و وسایل الکتریکی استفاده می‌شود.

آکادمی نوبل اعلام کرد این سه دانشمندان از مسیر تلاش‌های علمی خود، جامعه‌ای بی نیاز از سوخت‌های فسیلی را پایه‌گذاری کردند.

پیش از این در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نام برندگان دو جایزۀ پزشکی و فیزیک اعلام شدند.

گرگ سامانزا و ویلیام کیلن از ایالات متحده آمریکا و پیتر راتکلیف از بریتانیا مشترکاً جایزه نوبل پزشکی یا فیزیولوژی سال ۲۰۱۹ میلادی را دریافت کردند.

جیمز پیبلز، پژوهشگر دانشگاه پرینستون نیز به همراه میشل مایور و دیدیه کوئلوز، پژوهشگران سوئیسی بطور مشترک جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کردند.

بر اساس زمان‌بندی اعلام شده توسط این آکادمی قرار است در ادامۀ هفتۀ نوبل، روز پنج‌شنبه برندگان جایزۀ ادبیات، روز جمعه برندۀ جایزۀ صلح نوبل و درنهایت دوشنبۀ آینده برنده جایزۀ نوبل اقتصادی معرفی شوند.

جایزۀ نوبل اقتصادی که نام رسمی آن «جایزه بانک سوئد در علوم اقتصادی در بزرگداشت آلفرد نوبل» است، از سوی آلفرد نوبل صنعتگر مشهور سوئدی طراحی نشده بود بلکه هفتاد و دو سال پس از درگذشت او در ۱۹۶۸ میلادی توسط بانک مرکزی سوئد (Riksbank) ایجاد شد. برندۀ این جایزه توسط آکادمی علوم سلطنتی سوئد انتخاب خواهد شد.

قرار است امسال در اقدامی بی‌سابقه، آکادمی نوبل هم برندۀ جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۸ و هم سال ۲۰۱۹ میلادی را اعلام کند که دلیل آن، رسوایی جنسی است که سال گذشته دامن‌گیر آکادمی نوبل شد و باعث گردید برای اولین بار طی ۷۵ سال گذشته اعطای نوبل ادبیات به حالت تعلیق درآید.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان نروژ تهدید به بمب‌گذاری شد؛ پلیس خیابان‌های مجاور را بست

دانشمندان جستجوی ذرات مرموز «شبح» را در تونل‌های زیرزمینی سرن آغاز کردند

پادشاه بیمار و ۸۷ ساله نروژ تحت عمل جراحی قرار گرفت