پاسخ آنکارا به عربستان و متحداتش: دست شما به خون غیرنظامیان یمنی آلوده است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنکارا در تازه‌ترین واکنش به انتقادهای مطرح شده نسبت به عملیات نظامی در شمال سوریه، آنرا حمله ای متناسب و مسئولانه توصیف کرد. این موضع از سوی ترکیه در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده است.

آگهی

عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه که به گفته آنکارا برای ایجاد یک منطقه امن در آن سوی مرز این کشور صورت گرفته با واکنش‌های شدید بین المللی مواجه شده است. آنکارا روز چهارشنبه پس از انتقاد برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به این عملیات بحث مناقشه یمن را به میان کشید و با کنایه‌ای تند این کشورها را به کشتن غیرنظامیان متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در این خصوص خطاب کشورهای منتقد این عملیات در خلیج فارس گفت: «شما که شمار زیادی کودک را در یمن کشته و یا در شرایط قحطی و گرسنگی قرار داده‌اید چگونه به خودتان اجازه می دهید از این عملیات انتقاد کنید؟»

وزیر امور خارجه ترکیه در این سخنان به طور مشخص عربستان و کشورهایی که تحت رهبری ریاض در ائتلاف نظامی علیه یمن مشارکت دارند را خطاب قرار داده است. اشاره آقای چاووش‌اوغلو به مناقشه‌ای است که از چهار سال پیش با مداخله نظامی مستقیم ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان وارد مرحله تازه‌ای شد. این رویارویی نظامی تا کنون موجب کشته شدن ده‌ها هزار تن از جمله شمار زیادی از غیرنظامیان و گرسنگی و آوارگی میلیون‌ها تن از ساکنان این کشور شده است.

عربستان سعودی و امارات عربی متحده از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس هستند که روز چهارشنبه بلافاصله پس از شروع تهاجم نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه از این عملیات که آنکارا از آن به عنوان «چشمه صلح» نام می برد به شدت انتقاد کردند.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی با محکوم کردن این تهاجم نظامی از آن به عنوان «تجاوزی» یاد کرده که به اذعان ریاض «تبعات بسیار منفی بر ثبات و امنیت منطقه» خواهد گذاشت و سبب «تخریب تلاش هایی» خواهد شد که تا کنون برای مبارزه با گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش در منطقه انجام شده است.

امارات عربی متحده و بحرین که از متحدان نزدیک عربستان به شمار می روند نیز در اقدامی مشابه حمله نظامی ارتش ترکیه به مناطق شمالی سوریه را محکوم کرده‌اند.

ترکیه : تهاجم نظامی به سوریه «متناسب و مسئولانه» است

از سوی دیگر آنکارا در تازه ترین واکنش به انتقاد های مطرح شده نسبت به این عملیات، آنرا حمله‌ای متناسب و مسئولانه توصیف کرده است. این موضع از سوی ترکیه در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده است.

در این نامه که پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی بحران شمال سوریه در اختیار اعضا قرار گرفته تاکید شده است که عملیات نظامی آنکارا «متناسب، حساب شده و مسئولانه» بوده است.

این در حالیست که مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پیشتر در توجیه اقدام نظامی کشورش در شمال سوریه گفته بود: «عملیات ما بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت درباره مبارزه با تروریسم اجرا می شود.»

ترکیه بدین ترتیب مدعی است که عملیات «چشمه صلح» مطابق با مقررات بین المللی و به طور مشخص بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد طراحی و اجرا شده که حق دفاع مشروع را برای کشورهای عضو این سازمان در صورت مواجه شدن با حمله مسلحانه تضمین می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه نیز پیش از این اعلام کرده بود که سفرای کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل قبل از آغاز این عملیات در جریان آن قرار گرفته بودند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است به دعوت بریتانیا، فرانسه، آلمان، بلژیک و لهستان برای بررسی اوضاع در سوریه پس از تهاجم نظامی ترکیه روز پنجشنبه ۱۰ اکتبر پشت درهای بسته تشکیل جلسه دهد.

بیشتر بخوانید:

منابع کرد: به یک زندان اسرای داعش حمله شده است

نیروی شبه نظامی تحت هدایت کردها در شمال سوریه روز چهارشنبه اعلام کردند که در جریان تهاجم هوایی و توپخانه ای ارتش ترکیه یک زندان که در آن پیکارجویان گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش نگهداری می شد هدف قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر به نقل از نیروهای دمکراتیک سوریه اعلام کرد یکی از زندان‌هایی که نیروهای به اسارت گرفته شده داعش در آن نگهداری می شدند در جریان تهاجم نظامی ترکیه مورد به مناطق شمال شرق سوریه مورد هدف واقع شده است.

بر اساس این گزارش منابع وابسته به شبه نظامیان کرد شمال سوریه هنوز توضیحات بیشتری را از جزئیات این حمله ارائه نکرده‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه عملیات نظامی خود در شمال سوریه را آغاز کرد

بشار اسد «سلطان فرامرزی مواد مخدر»؛ نگرانی اروپا از گسترش تجارت کاپتاگون به قاره سبز

روسیه طرح تمدید ۹ ماهه دوره ارسال کمک‌های بشردوستانه فرامرزی به شمال غرب سوریه را وتو کرد