اپل اپلیکیشن ردیاب پلیس هنگ‌کنگ را حذف کرد

اپل اپلیکیشن ردیاب پلیس هنگ‌کنگ را حذف کرد
Copyright Reuters
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت اپل اعلام کرد اپلیکیشنی را که به معترضان هنگ کنگ کمک می‌کرد تا از مکان اجتماع پلیس‌ها آگاه شوند، از پلتفرم اپلیکیشن‌های خود حذف کرده است. گفته می‌شود از این نرم افزار برای حمله و شبیخون به پلیس استفاده می‌شد.

آگهی

شرکت اپل اعلام کرد اپلیکیشنی را که به معترضان هنگ کنگ کمک می‌کرد تا از مکان اجتماع و تردد پلیس‌ها آگاه شوند، از پلتفرم اپلیکیشن‌های خود حذف کرده است.

در روزهای گذشته فعالان هنگ کنگی، که برای بیش از چهار ماه است علیه دولت دست به اعتراض زده‌اند، از اپلیکیشنی به نام HKmap.live استفاده می‌کردند که روی نقشه آخرین اطلاعات مربوط به مکان اجتماع پلیس‌ها را نشان می‌داد.

اپل روز پنجشنبه ۱۰ اکتبر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است در پی «شکایت بسیاری از مشتریان»، با واحد جرائم تکنولوژی و امنیت سایبری پلیس هنگ کنگ تماس گرفته و متوجه شده است که این اپلیکیشن «مخل امنیت عمومی» بوده و برای هدف گرفتن پلیس و شبیخون به آنها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

طراح اپلیکیشن در حساب توییتری خود با ابراز مخالفت با تصمیم اپل، گفته است هیچ شاهدی بر این مدعا که اپلیکیشن در شبیخون به پلیس مورد استفاده قرار گرفته است وجود ندارد. او گفت «بخش اعظم نظرات مراجعه کنندگان در اپ استور نشان می‌دهد که این اپلیکیشن به امنیت عمومی کمک کرده است نه خلاف آن.»

اپل یک بار دیگر نیز از فعالیت این اپلیکیشن جلوگیری کرده بود، ولی با تجدید نظر در تصمیم خود اجازه داده بود کاربران بتوانند آن را دانلود کنند. در جریان آن تصمیم، روزنامه رسمی دولت کمونیست چین در واکنشی شدید به اقدام شرکت آمریکایی این اپلیکیشن را «سمی» خوانده، و اپل را به همدستی با معترضان هنگ کنگی متهم کرده بود.

اعتراض‌‌ها در هنگ کنگ که از حدود ۴ ماه پیش آغاز شد در ابتدا برای مخالفت با قانون استرداد متهمین هنگ کنگی به چین شکل گرفت. اما با وجود لغو این قانون، رفته رفته ابعاد وسیع‌تری پیدا کرد و به راهپیمایی‌های بزرگی برای مطالبه دموکراسی و قطع وابستگی از چین بدل شده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خشونت پلیس و معترضان هنگ‌کنگی؛ بانک‌های چینی هدف قرار گرفتند

درگیری پلیس با تظاهرکنندگان در هنگ کنگ

آدامس جویده شده معمای قتل یک زن جوان را پس از چهار دهه در آمریکا حل کرد