مجارستان نگران از موج جدید پناهجویان: اتحادیه اروپا با ترکیه گفتگو کند

مجارستان نگران از موج جدید پناهجویان: اتحادیه اروپا با ترکیه گفتگو کند
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا بر اساس توافق سال ۲۱۰۶ میلادی با ترکیه در بسته ماندن مسیر مهاجرت از دریای اژه به سوی کشورهای عضو خود به آنکارا متکی است.

آگهی

«پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان از اتحادیه اروپا خواست تا برغم ورود نظامیان ترکیه به شمال سوریه، با آنکارا با هدف جلوگیری از هجوم موج جدید پناهجویان به اروپا، گفتگو کند.

ارتش ترکیه با حمایت شورشیان سوری متحد خود از روز سه شنبه ۹ اکتبر در قالب عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» وارد شمال شرق سوریه شده است، عملیاتی که در جنگ داخلی سوریه جبهه جدیدی باز کرده و ناتوانی اروپا در اعمال نفوذ بر این بحران تازه را عیان ساخته است.

اتحادیه اروپا بر اساس توافق سال ۲۱۰۶ میلادی با ترکیه در بسته ماندن مسیر مهاجرت از دریای اژه به سوی کشورهای عضو خود به آنکارا متکی است. با موج مهاجرتی که آغاز شد بیش از یک میلیون مهاجر و پناهجو وارد خاک کشورهای عضو اتحادیه اروپا شدند.

ترکیه که ۳.۶ میلیون پناهجوی سوری را در خاک خود پذیرفته، پس از انتفادهای اخیر برخی کشورهای اروپا به عملیات نظامی خود در شمال سوریه علیه گروه ها و شبه نظامیان کرد، تهدید کرد که اگر اروپایی‌ها با طرح آنکارا مخالفت کنند دروازه‌ها را به روی مهاجران و پناهجویانی که رو به اروپا دارند، خواهد گشود.

آقای سیارتو چند هفته مانده به سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری روسیه به بوداپست در اوایل ماه نوامبر، گفت که «ما به گفتگوی سازنده با ترکیه نیازمندیم تا شاهد تکرار وضعیتی که به ورود موج جدید پناهجویان به اروپا بیانجامد، نباشیم.»

 وزیر امور خارجه مجارستان در مصاحبه روز پنجشنبه خود همچنین افزود که مرزهای جنوبی مجارستان با صربستان می تواند اولین ایستگاه موج مهاجرانی باشد که پشت حصار مرزی صف می کشند، سنارویویی که باید از آن حذر شود. 

آقای سیارتو همچنین بدون این که نامی ببرد برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را کشورهایی خواند که به گفته وی در انتقاد از اردوغان گوی سبقت را از همدیگر می‌گیرند اما در عین حال در کنترل هجوم پناهجویان به خاک خود به ترکیه اتکاء می‌کنند.

دولت ملی گرای ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که سیاست ضدمهاجران را در پیش گرفته و با اتحادیه اروپا خصوصا بر سر موضوع پناهجویان روابط گرمی ندارد، با ترکیه و نیز چین و برخی جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق روابط اش را گرمتر کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجارستان: سازمان ملل به جای پناهجویان‌ برای مبارزه با تروریسم خرج کند

بازگرداندن اعضای داعش؛ یک آمریکایی و یک آلمانی از ترکیه اخراج شدند

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد