پوشش لحظه به لحظه دومین روز حمله نظامی ترکیه به سوریه

پوشش لحظه به لحظه دومین روز حمله نظامی ترکیه به سوریه
Copyright عکس از خبرگزاری آناتولی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آخرین تحولات دومین روز حمله ترکیه به سوریه را به صورت لحظه به لحظه از یورونیوز فارسی دنبال کنید.

آگهی

ترکیه سرانجام به تهدیدهای خود مبنی بر انجام حمله نظامی به خاک سوریه جامه عمل پوشاند و در جریان عملیاتی موسوم به «چشمه صلح» مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در سوریه را هدف حمله قرار داد.

آنکارا که مدعی است مناطق مرزی جنوب ترکیه به واسطه حضور یگان‌های مدافع خلق به «گذرگاهی تروریستی» تبدیل شده، برای راندن شبه نظامیان کرد که آنها را در ارتباط با پ. کا. کا می‌داند، از روز چهارشنبه ۱۷ مهر دست به این عملیات زده است.

آخرین اخبار و گزارش‌های دومین روز حمله ترکیه به سوریه و واکنش‌های جهانی به آن را به صورت لحظه به لحظه دنبال کنید.

سرکوب تظاهرات در دیاربکر و بازداشت ده‌ها منتقد اینترنتی در ترکیه

پلیس ترکیه با خودروهای آب‌پاش به مصاف معترضان کرد در شهر دیاربکر رفت و چندین تن از آنان را بازداشت کرد.

روز پنج‌شنبه در حالی که ده‌ها تن از هواداران حزب دموکراتیک خلق‌ها در برابر مقر این حزب در شهر کردنشین دیاربکر تجمع کرده بودند، نیروهای امنیتی ترکیه به آنها حمله‌ور شدند. خبرگزاری رویترز به نقل از خبرنگار خود که در صحنه حضور داشت می‌نویسد که پلیس ضمن تلاش برای متفرق کردن افراد با خودرو آب‌پاش، چندین تن از آنها را نیز بازداشت کرده است.

پیش از این نیروهای پلیس ترکیه به دستور مقام‌های قضایی این کشور تحقیقات «جنایی» در مورد نمایندگان کرد مجلس این کشور را آغاز و ۲۱ تن از این نمایندگان و رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها را بازداشت کرده بودند. رویترز به نقل از یکی از اعضای رسمی حزب دموکراتیک خلق‌ها از بازداشت ۲۵ تن دیگر از اعضا این حزب در سطح شهر دیاربکر خبر داده است.

رویترز همچنین از قول خبرنگار خود می‌نویسد رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها و نیز دو مسئول ارشد دیگر این حزب یعنی سزای تملی و پروین بلدان نیز جزو بازداشت‌شدگان هستند.

تمامی احزاب سیاسی در ترکیه از عملیات «چشمه صلح» دفاع کرده‌اند، اما حزب دموکراتیک خلق‌ها ضمن مخالفت با این عملیات، آن را «اقدامی تجاوزکارانه» خوانده است.

دولت ترکیه در دو روز اخیر در برابر انتقادها از عملیات نظامی خود سرسختانه مقاومت کرده است. در همین راستا پلیس ترکیه ده‌ها تن از کاربران شبکه‌های اجتماعی را که با این عملیات مخالفت کرده‌اند، بازداشت کرد.

ترکیه: در حمله کردها ۶ غیرنظامی کشته شدند

مقام‌های رسمی ترکیه می‌گویند در حمله امروز شبه‌نظامیان کرد سوریه به چند نقطه در خاک ترکیه دست کم ۶ شهروند غیرنظامی کشته و حدود ۷۰ تن دیگر مجروح شده‌اند.

به گزارش تلویزیون دولتی تی‌آرتی ترکیه در یکی از حملات کردها به شهر مرزی نصیبین واقع در استان ماردین در جنوب شرقی ترکیه سه نفر کشته شده‌اند.

مقام‌های محلی در ترکیه می‌گویند در حمله با خمپاره و موشک به شهرهای آقچه قلعه و جیلان‌پینار نیز سه نفر کشته شده‌اند که یکی از آنها دختری خردسال و دیگری یک نوزاد نه ماهه به نام محمد عمر بوده است. نفر سوم نیز یک کارمند اداره مالیات به نام جهان گونش بوده است.

خبرگزاری آناتولی تصویری از جسد نوزاد قربانی را منتشر کرده است.

نیروهای دموکراتیک سوریه: ۹ غیرنظامی کشته شده‌اند

نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها اعلام کردند که از آغاز حمله ارتش ترکیه تاکنون دست کم ۹ شهروند غیرنظامی کشته شده‌اند.

رویترز با اعلام این خبر به نقل از مسئولان نیروهای دموکراتیک سوریه نوشته است که قربانیان در جریان حملات هوایی و نیز بر اثر برخورد خمپاره جان خود را از دست داده‌اند.

از آغاز ورود نیروهای ارتش ترکیه به خاک سوریه در روز چهارشنبه تاکنون کشورهای بسیاری در مورد کشته شدن شهروندان غیرنظامی در جریان درگیری‌های جاری هشدار داده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز روز چهارشنبه از پیامدهای احتمالی نبرد جاری ترکیه در شمال شرقی سوریه برای شهروندان غیرنظامی پیشاپیش ابراز نگرانی کرده بود.

آگهی
رویترز
شهر رأس‌العین در شمال شرقی سوریه، لحظاتی پس از حمله ترکیهرویترز

ایتالیا سفیر ترکیه را احضار کرد

در پی بالا گرفتن اعتراض کشورهای اروپایی علیه عملیات ترکیه در خاک سوریه، سفیر ترکیه در رم نیز به وزارت امور خارجه ایتالیا احضار شد.

پیش از این دولت‌های فرانسه و هلند نیز سفرای ترکیه را با همین انگیزه احضار کرده بودند.

لوئیجی دی‌مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا ساعاتی پیش با «نپذیرفتنی» خواندن حمله ترکیه از دولت آنکارا خواسته بود تا عملیات نظامی خود در شمال شرقی سوریه موسوم به «چشمه صلح» را هر چه زودتر متوقف کند.

ترکیه: مسئول زندانیان داعش در خارج از منطقه امن نیستیم

ترکیه می‌گوید در مورد آن دسته از زندانیان داعش که در خارج از «منطقه امن» مورد نظر این کشور در سوریه نگهداری می‌شوند، مسئولیتی ندارد.

مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت کشورش تنها مسئول آن دسته از زندانیان داعش است که در «منطقه امن» نگهداری می‌شوند. منطقه امن، منطقه‌ای است که ترکیه به دنبال تشکیل آن در شمال سوریه است تا به ادعای این کشور، از حملات کردها در امان بماند.

آگهی

چاوش اوغلو در گفتگو با خبرنگاران در مورد زندانیان داعشی خارجی در سوریه گفت: «ترکیه از کشورهای متبوع این زندانیان خواهد خواست تا آنها را تحویل بگیرند. در غیر این صورت آنکارا آنها را وادار خواهد کرد تا آن کشورها مسئولیتاین اتباع خود را بر عهده گیرند.»

بسیاری از اعضای جامعه جهانی از ابتدای حمله ترکیه به سوریه در مورد احتمال آزاد شدن زندانیان گروه داعش در شمال سوریه و احیا دوباره این گروه به دولت آنکارا هشدار داده‌اند.

زنان و کودکان وحشت‌زده پس از برخورد نخستین خمپاره‌ها به شهر آقچه قلعه در ترکیه

ماکرون: حمله نظامی ترکیه به سوریه را قاطعانه محکوم می‌کنم

رئیس جمهوری فرانسه حمله «یکجانبه» ترکیه به سوریه را «قاطعانه» محکوم کرد.

امانوئل ماکرون که روز پنج‌شنبه در جریان یک نشست خبری در شهر لیون درباره عملیات نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه گفت: «من با قاطعیت حمله نظامی یکجانبه در سوریه را محکوم می‌کنم و ترکیه را به توقف هر چه سریع‌تر این عملیات فرامی‌خوانم.»

وی افزود: «این خطر هست که این حمله به بازآفرینی خلافت داعش کمک کند و بنابراین ترکیه باید مسئولیت آن را بپذیرد.»

آگهی

وزارت امور خارجه فرانسه بعدازظهر پنج‌شنبه در اعتراض به حمله ترکیه به خاک سوریه، سفیر این کشور در پاریس را احضار کرد.

ترامپ: در حال مذاکره با دو طرف هستم

دونالد ترامپ در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره جنگ ترکیه علیه کردهای سوریه گفت که مشغول مذاکره با هر دو طرف درگیر است.

رئیس جمهوری آمریکا دقایقی پیش در صفحه توییتر خود نوشت: «ترکیه نقشه حمله به کردها را مدت‌ها پیش کشیده بود. آنها همیشه با هم در جنگ بوده‌اند. ما در نزدیکی منطقه درگیری هیچ سرباز یا پایگاهی نداریم. من تلاش می‌کنم تا به این جنگ‌های بی‌پایان، پایان دهم. با طرفین [درگیری] گفتگو می‌کنم.»

ترامپ در ادامه این پست توییتری درباره واکنش به اقدام ترکیه می‌نویسد: «بعضی‌ها می‌خواهند که ما ده‌ها هزار سرباز به منطقه بفرستیم و دوباره یک جنگ تمام عیار راه بیندازیم. ترکیه عضو ناتو است. برخی دیگر می‌گویند دخالت نکنیم و بگذاریم کردها خودشان جنگ را پیش ببرند (شاید حتی با کمک مالی ما). اما من می‌گویم اگر ترکیه خارج از چهارچوب‌ها رفتار کند، باید از نظر مالی به شدت به او حمله کنیم. من اوضاع را از نزدیک رصد می‌کنم.»

شصت هزار نفر آواره شدند

از ابتدای حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه تاکنون دست کم ۶۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

آگهی

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه روز پنج‌شنبه اعلام کرد: «از روز چهارشنبه (روز آغاز عملیات نظامی ترکیه) تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر برای فرار از مناطق مرزی، به ویژه در منطقه رأس العین و ناحیه درباسیه، خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند.»

به گزارش دیدبان حقوق بشر، آوارگان سوری به تدریج در حال حرکت به طرف نواحی شرقی و شهر حسکه هستند.

شلیک خمپاره از خاک سوریه به ترکیه سه کشته بر جای گذاشت

بر اثر شلیک چند خمپاره از خاک سوریه به مناطق مختلفی در شهرهای مرزی آقچه قلعه و جیلان پینار در ترکیه سه نفر کشته و حدود ۲۰ نفر دیگر مجروح شدند. رسانه‌های محلی ترکیه نوشته‌اند که چند تا از این خمپاره‌ها به ساختمان فرمانداری آقچه قلعه اصابت کرده است.

به نوشته رویترز به نقل از منابع بیمارستانی و امنیتی ترکیه یکی از سه قربانی در حملات آقچه قلعه، کودک بوده است.

پیش از این خبرگزاری فرانسه به نقل از عکاس خود که در محل حضور دارد نوشت که در ساختمان فرمانداری دست کم سه نفر مجروح شده‌اند که حال دو نفر از آنان وخیم است.

آگهی

از زمان آغاز عملیات ارتش ترکیه علیه شبه نطامیان کرد، این نخستین باری است که شهر آقچه قلعه هدف حمله واقع می‌شود.

مسعود بارزانی به ترامپ: خون کردها مهم‌تر از پول و سلاح است

مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان و رئیس پیشین اقلیم کردستان عراق از رویکرد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به حمله ترکیه به کردهای سوریه انتقاد کرد.

آقای بارزانی در این زمینه در صفحه توییتر خود نوشت: «رئیس جمهور عزیز ترامپ، لطفاً بدانید که مردم کردستان همیشه حقوق عادلانه خود را دنبال کرده‌اند. پیشمرگه‌ها داعش را شکست داده و بخشی مؤثر از ائتلاف علیه تروریسم هستند. خون کردها بسیار با ارزش‌تر از پول و سلاح است. متشکرم.»

وی روز چهارشنبه نیز با همرسان کردن پست دیگری در توییتر خود از بروز جنگ در «کردستان غربی» ابراز نگرانی کرده و گفته بود که از طریق برخی کانال‌های ارتباطی با بازیگران منطقه در پیوند است.

رهبر حزب دموکرات کردستان عراق هدف از این ارتباط را اطمینان از «حفظ مردم روژاوا (کردستان سوریه) از بلایی دیگر» خوانده بود.

آگهی

نتانیاهو: تجاوز ترکیه به مناطق کردنشین را شدیدا محکوم می‌کنیم

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در نخستین واکنش به حمله هوایی و زمینی ارتش ترکیه به شمال شرقی سوریه، این حمله را «تجاوز» خوانده و آن را محکوم کرد.

نتانیاهو روز پنج‌شنبه در صفحه توییتر خود نوشت: «اسرائیل تجاوز نظامی ترکیه به مناطق کردنشین در سوریه را به شدت محکوم می‌کند و از خطر قتل عام کردها به دست ترکیه و هم‌دستانش اخطار می‌دهد.»

وی همچنین می‌افزاید: «اسرائیل هر تلاشی برای ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم دلیر کرد انجام خواهد داد.»

هشدار مقام کرد درباره احتمال فرار داعشی‌ها از زندان

یک مقام ارشد کرد در مورد احتمال فرار اعضا زندانی داعش در سوریه در جریان حمله ترکیه به نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها هشدار داد.

آگهی

این مسئول ارشد نیروهای کرد که «بدران ژیا کُرد» نام دارد به خبرگزاری رویترز گفت: «این حمله قطعا ظرفیت و توان نگهبانی از زندانیان داعش را از بین می‌برد. به این ترتیب ممکن است به فرار آنها یا به وضعیتی بینجامد که نیروهای امنیتی ما کنترل اوضاع را به کلی از دست بدهند. همچنان که درگیری [با ترکیه] شدت می‌یابد، از شمار نیروهای زندانبان ما نیز کاسته می‌شود و این تهدید بزرگی است.»

نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردهای عضو یگان‌های مدافع خلق مسئولیت نگهبانی از هزاران نیروی داعش در زندان را بر عهده دارند. بسیاری از این زندانیان از اتباع خارجی هستند.

فرانسه سفیر ترکیه را احضار کرد

دولت فرانسه در واکنش به حمله نظامی ترکیه به سوریه، سفیر ترکیه را احضار کرد.

رویترز با نقل این خبر از یک منبع دیپلماتیک نوشت وزارت امور خارجه فرانسه سفیر ترکیه را بعدازظهر امروز پنج‌شنبه برای اعتراض به این حمله نظامی احضار کرده است.

الهام احمد، مسئول شورای دموکراتیک کرد، شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه نیز از کشورهای اروپایی خواست تا در اعتراض به حمله ترکیه، سفیر خود را از آنکارا فراخوانده و روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کنند. خانم الهام احمد که روز سه‌شنبه در پاریس با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دیدار کرده بود، از اتحادیه اروپا خواست تا «تحریم‌های سنگینی» را علیه ترکیه وضع کنند.

آگهی

دولت هلند نیز روز گذشته سفیر ترکیه در این کشور را به همین دلیل احضار کرده بود.

اردوغان: ۱۰۹ «تروریست» کشته شدند؛ داعش بازنمی‌گردد

رئیس جمهوری ترکیه گفت در جریان عملیات جاری ارتش این کشور در خاک ترکیه ۱۰۹ نفر از اعضای گروه‌های مبارز کرد که او آنها را «تروریست» نامید کشته شدند.

رجب طیب اردوغان که روز پنج‌شنبه در جمع اعضای حزب حاکم، عدالت و توسعه در آنکارا سخن می‌گفت هدف ازعملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را «ترمیم ساختار جمعیتی» منطقه و «عقب راندن سوری‌ها به کشور خودشان» خواند. آقای اردوغان در واکنش به انتقادها در مورد حمله احتمالی به غیرنظامیان تأکید کرد که آسیب رساندن به شهروندان غیرنظامی در جریان حمله «به هیچ عنوان» مورد پذیرش او نیست.

رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی خود همچنین اطمینان داد که پس از اتمام عملیات نظامی در شمال شرق سوریه، گروه داعش در این منطقه حضور دوباره نخواهد یافت. وی همچنین در مورد زندانیان داعش گفت: «آن دسته از اعضای زندانی داعش که باید همچنان در زندان بمانند، آزاد نخواهند شد. اما زندانیانی که کشور متبوع‌شان آنها را پذیرفته است، بازگردانده می‌شوند.»

درخواست اتحادیه اروپا از ترکیه برای تبعیت از اصول سیاست خارجی اتحادیه

اتحادیه اروپا بار دیگر ضمن مخالفت با عملیات نظامی آنکارا در شمال سوریه از ترکیه خواست به عنوان نامزد پیوستن به اتحادیه با اصول سیاست خارجی این نهاد اروپایی هماهنگ باشد.

آگهی

یک سخنگوی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در جریان یک کنفرانس خبری در بروکسل با اعلام این مطلب تصریح کرد: «کلیه نامزدها برای پیوستن به اتحادیه اروپا بایست خود را با اصول سیاست خارجی این اتحادیه هماهنگ کنند، در این راستا اگر ترکیه همچنان در نامزدی خود جدی است بایست این راه را در پیش گیرد.»

اردوغان: با برادران کرد مشکلی نداریم و این عملیات را برای نجات آنها از ظلم آغاز کردیم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه در تازه‌ترین اظهارات درخصوص تهاجم نظامی کشورش به خاک سوریه هدف از این عملیات را حفاظت از تمامیت ارضی و سیاسی سوریه قلمداد کرد.

خبرگزاری آناتولی دقایقی پیش در گزارشی با انعکاس سخنان آقای اردوغان به نقل از وی نوشت که تهاجم نظامی با هدف حفاظت از تمامیت ارضی سوریه صورت گرفته و هم اکنون یک چهارم این کشور در اشغال نیروهای تروریستی قرار دارد.

رویترز
تصویری که رویترز از شلیک یک دستگاه کاتیوشای ارتش ترکیه در جریان عملیات موسوم به «چشمه صلح» در مکانی نامشخص منتشر کرده استرویترز

بر اساس این گزارش رئیس جمهوری ترکیه همچنین با اشاره به توافق پیشین کشورش با روسیه برای توقف حملات نیروهای دولت دمشق به مناطق تحت کنترل مخالفان اعلام کرد: «در روند آستانه مانع یک قتل عام بزرگ در ادلب شدیم.»

بیشتر بخوانید:

آگهی

رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به انتقاد برخی از کشورهای عربی و پیشنهاد مصر برای برپایی نشست فوری اتحادیه عرب یادآور شد: «مصر هیچ حقی برای اظهار نظر ندارد. آقای اردوغان خطاب به عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر گفت: «تو خود قاتل دمکراسی در کشورت هستی و سبب مرگ محمد مرسی شدی.»

آقای اردوغان همچنین خطاب به عربستان گفت: «به آیینه نگاه کنید؛ یمن را چه کسی به این روز انداخت؟ شما اول پاسخگوی کارهای خودتان در یمن باشید.»

رجب طیب اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه کشورش تاکنون پذیرای ۳۰۰ کرد که از کوبانی بوده است، تاکید کرد: «ما مشکلی با برادران کردمان نداریم و این عملیات را برای نجات آنها از ظلم آغاز کردیم. ما در سوریه نه با برادران کرد خود بلکه با گروه های تروریستی مبارزه می کنیم.»

وی در ادامه یادآور شد: «عناصر داعش از فرانسه، آلمان و هلند به سوریه آمدند و ما پنج هزار و پانصد تن از آنها را به محلی که از آنجا آمده بودند، فرستادیم.»

آقای اردوغان با توجیه عملیات نظامی کشورش در خاک سوریه یادآور شد: «صد سال به دنبال آن بودند که ترکیه را به حل مشکلات داخلی مشغول کنند و آن را انجام دادند. ترکیه دیگر کشوری غرق شده در حل مشکلات داخلی‌اش نیست. برخی خواستند به وسیله گروه تروریستی داعش کشورمان را به خاک و خون بکشند.»

آگهی

رئیس جمهوری ترکیه در تهدیدی آشکار خطاب به کشورهای اروپایی که با عملیات نظامی این کشور در خاک سوریه مخالفت کرده‌اند گفت: «اگر عملیات ما را یک "اشغال" بنامید، کار ما آسان است؛ ما درها را باز کرده و ۳.۶ میلیون پناهجوی سوری را برای شما می فرستیم.»

ایران خواستار «توقف فوری» حملات شد

ایران روز پنجشنبه در مخالفت با اقدام نظامی ترکیه در سوریه خواستار توقف فوری حملات و خروج نیروهای نظامی آنکارا از مناطق شمالی سوریه شد.

وزارت امور خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن اشاره به نگرانی‌های امنیتی ترکیه اعلام کرد که اقدام نظامی نمی‌تواند تنها عامل برطرف کردن این نگرانی‌ها باشد.

در این بیانیه ضمن اعلام مخالفت ایران با عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه تاکید شده است که اقدام نظامی نه تنها نگرانی‌های امنیتی موجود را برطرف نمی‌کند بلکه منجر به وارد آمدن خسارات مادی و انسانی گسترده می‌شود.

وزارت امور خارجه ایران در این بیانیه همچنین با تاکید بر لزوم توقف فوری حملات و خروج نظامیان ترکیه از خاک سوریه تاکید می‌کند: «جمهوری اسلامی ایران آنچنان که پیش از این نیز اعلام داشته است شرایط کنونی منطقه را نتیجه دخالت‌های فرامنطقه‌ای خصوصا از سوی ایالات متحده آمریکا دانسته و بر اساس نگاه مبتنی بر حل و فصل مشکلات در چارچوب ظرفیت‌های منطقه‌ای آمادگی خود را برای هرگونه ایفای نقش بین دو کشور، همانگونه که در حال حاضر نیز با دو طرف در تماس است اعلام می‌کند و معتقد است رفع تنش پیش آمده تنها از طریق اقدامات مسالمت آمیز و با احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و نیز توافق آدانا امکان پذیر است.»

آگهی

گفتنی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران پیش‌تر از ترکیه خواسته بود تا در تصمیم خود برای حمله به شمال سوریه تجدید نظر کند. آقای روحانی که روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت سخن می‌گفت با اشاره به هماهنگی‌های آنکارا و واشنگتن که وی از آن به عنوان «توافقات پشت پرده» یاد کرد از مقامات ترکیه خواست در این مساله از خود خویشتن‌داری و صبر نشان دهند و در تصمیم برای حمله به خاک سوریه تجدید نظر کنند.

ادامه بمباران‌های مناطق کردنشین

منابع کرد در شمال سوریه در تازه ترین گزارش‌ها از ادامه بمباران مناطق تحت کنترل نیروهای دمکراتیک سوریه از سوی ارتش ترکیه خبر می دهند.

نیروهای دمکراتیک سوریه روز پنجشنبه اعلام کردند که بمباران مواضع نیروهای کرد در شهرها و روستاهای این مناطق همچنان ادامه دارد و نیروهای زمینی ارتش ترکیه تلاش دارند پس از حملات هوایی و توپخانه‌ای وارد این مناطق شوند.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از شبه نظامیان کرد اعلام کرد که یکی از زندان‌هایی که پیکارجویان خارجی در آن نگهداری می‌شد در جریان بمباران‌های ارتش ترکیه هدف قرار گرفته است.

رویترز
گروهی از مردم شهر العین همزمان با آغاز حمله ترکیه، شبانه از این شهر گریختندرویترز

واکنش اتحادیه عرب

جدا از انتقادهای داخلی در آمریکا و واکنش کشورهای اروپایی به تهاجم نظامی ترکیه، کشورهای عرب نیز عملیات نظامی آنکارا در خاک سوریه را مورد انتقاد شدید قرار دادند.

آگهی

اتحادیه عرب قرار است روز شنبه برای بررسی عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه به صورت اضطراری تشکیل جلسه دهد. حسام زاکی، معاون دبیر کل اتحادیه عرب با اعلام این مطلب یادآور شد: «وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب روز شنبه، دوازده اکتبر به درخواست مصر گردهم می‌آیند تا حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه را مورد بررسی قرار دهند.»

به گفته معاون دبیر کل اتحادیه عرب این عملیات نظامی نقض حقوق بین الملل و تهاجمی غیرقابل قبول بر ضد حاکمیت یکی از کشورهای عضو تلقی می شود.

وزارت خارجه عربستان روز چهارشنبه با محکوم کردن این عملیات از آن به عنوان «تجاوزی» یاد کرده که به اذعان ریاض «تبعات بسیار منفی بر ثبات و امنیت منطقه» خواهد گذاشت و سبب «تخریب تلاش‌هایی» خواهد شد که تا کنون برای مبارزه با داعش در منطقه انجام شده است.

از سوی دیگر ایمن صفادی، وزیر خارجه اردن نیز با اعلام موضع کشورش نسبت به این عملیات نظامی و محکوم کردن اقداماتی که به اعتقاد وی «تجاوز به حاکمیت سوریه» محسوب می‌شود از ترکیه خواسته است تا هرچه سریعتر به حمله نظامی خود پایان دهد.

روسیه آنکارا و دمشق را به گفتگو فراخواند

روسیه روز پنجشنبه، یک روز پس از آغاز حمله نظامی ترکیه به مناطق شمال شرقی در خاک سوریه از آنکارا و دمشق خواست برای حل این بحران با یکدیگر گفتگو کنند.

آگهی

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که در جریان سفری به ترکمنستان با خبرنگاران سخن می‌گفت با اعلام این مطلب تصریح کرد: «موضع ما از این پس تاکید بر لزوم برقراری گفتگوها میان ترکیه و سوریه است.»

بیشتر بخوانید:

مقامات ترکیه پیش از این در طرحی مشترک که قرار بود همراهی آمریکا را نیز به همراه داشته باشد در صدد ایجاد منطقه ای امن به عمق 30 کیلومتر در خاک سوریه بودند اما فراهم نشدن زمینه اجرای این طرح در نهایت آنکارا را به سوی لشکر کشی نظامی و تصرف خاک همسایه خود سوق داد.

تهاجم نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه در همان ساعات ابتدایی با واکنش شدید جامعه بین المللی همراه شد. پنج کشور اروپایی شورای امنیت برای بررسی این بحران خواستار تشکیل نشستی فوری اعضا در پشت درهای بسته شدند. این نشست قرار است امروز پنجشنبه دهم اکتبر برگزار شود.

از سوی دیگر دولت آمریکا به دلیل عقب‌نشینی از مواضع کردها در مناطق شمالی سوریه به شدت از سوی سیاستمداران و حتی نمایندگان جمهوری خواه کنگره و سنا تحت فشار قرار دارد.

آگهی

در حالی که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دادن چراغ سبز به ترکیه برای حمله به خاک سوریه را تکذیب و در عین حال از «نگرانی های مشروع آنکارا» سخن به میان آورده است، هم حزبی‌های دونالد ترامپ در رویکردی متفاوت نسبت به کاخ سفید خواستار مجازات‌های «ویرانگر اقتصادی» بر ضد متحد خود در ناتو شده‌اند.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه و از نزدیکان دونالد ترامپ از طرحی سخن به میان آورده که قرار است به طور مشترک از سوی وی و کریس وان هالن، سناتور دموکرات برای اعمال تحریم‌ها و مجازات‌های اقتصادی بر ضد ترکیه ارائه شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سومین روز حمله ترکیه به شمال سوریه؛ تحریم‌های آمریکا علیه آنکارا آماده است اما فعلا اعمال نمی‌شود

جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا به سناتورهای موافق تحریم ترکیه پیوستند

ابراز نگرانی فرانسه از حملۀ احتمالی ترکیه به مواضع کردهای سوریه