جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۸ به اولگا توکارشوک و سال ۲۰۱۹ به پیتر هاندکه اهدا شد

جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۸ به اولگا توکارشوک و سال ۲۰۱۹ به پیتر هاندکه اهدا شد
Copyright REUTERS
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۸ به اولگا توکارشوک و سال ۲۰۱۹ میلادی به پیتر هاندکه اهدا شد

آگهی

آکادمی سوئد روز پنج‌شنبه نام برندگان «جایزه نوبل ادبیات» سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی را اعلام کرد.

بر این اساس جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۸ میلادی به اولگا توکارشوک، نویسنده و روشنفکر لهستانی و سال ۲۰۱۹ میلادی به پیتر هاندکه رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و مترجم اتریشی اهدا شد.

آکادمی سوئد یا فرهنگستان سوئد که در سال ۱۷۸۶ میلادی تاسیس شده، وظیفه انتخاب برندۀ جایزه نوبل ادبیات را برعهده دارد. تصمیم به اعلام نام برندگانِ دو سال پیاپی پس از آن اتخاذ شد که انتشار اخبار یک رسوایی جنسی در سال ۲۰۱۸ میلادی، این آکادمی را با یک بحرانی جدی روبرو کرد.

عامل این رسوایی ژان کلود آرنو، شهروند سوئدی‌-فرانسوی و همسر یکی از هفت عضو دائمی کمیته بود که متهم به آزار جنسی دست‌کم ۱۸ زن شد.

همسر خانم کاتارینا فراستنسون، شاعر سوئدی و عضو آکادمی نوبل علاوه بر اتهام سوء‌استفاده جنسی دارای مشکلات دیگری نیز بود؛ از جمله افشای نام شماری از برندگان نوبل ادبیات پیش از اعلام رسمی.

این زوج یک باشگاه فرهنگی را نیز در شهر استکهلم اداره می‌کردند که بخشی از بودجه آن توسط آکادمی تامین می‌شد و این اتهام علیه آقای آرنو مطرح بود که از دارائی‌های آکادمی نیز به نفع خود سوء‌استفاده کرده است.

ژان کلود آرنو سرانجام در سال ۲۰۱۸ میلادی توسط دادگاه سوئد در دو پروندۀ تجاوز جنسی گناهکار شناخته شد و به دو سال و شش ماه زندان محکوم شد؛ او در حال حاضر در حال سپری کردن دورۀ محکومیتش است.

این رسوایی باعث شد که چهار نفر از اعضای آکادمی استعفا دهند و درنهایت فعالیتها برای انتخاب برندۀ جایزه ادبیات به حالت تعلیق درآید.

آکادمی که اعضای آن بصورت مادام‌العمر انتخاب می‌شوند و حافظان فرهنگ کشور هستند، طی یک سال گذشته تلاش کرده است که از هر اقدام جنجال‌آفرین پرهیز و شهرت خود را بازسازی کند. این آکادمی همچنین اصلاحاتی را در قوانینش با هدف شفافیت بیشتر فعالیتها ایجاد کرده و برای کمیته ادبیات نیز هفت عضو جدید برگزیده است.

بیشتر بخوانید:

جان گودایناف، استنلی ویتینگهام و آکیرا یوشینو مشترکاً برندۀ نوبل شیمی سال ۲۰۱۹ شدند

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ میلادی مشترکاً به جیمز پیبلز، میشل مایور و دیدیه کوئلوز اعطا شد

جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۱۹ بطور مشترک به سه پژوهشگر آمریکایی و بریتانیایی اعطا شد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحریم مراسم نوبل در اعتراض به اهدای جایزه ادبیات به پیتر هاندکه

رئیس یک دانشگاه که فیلم‌های پورن با همسرش را در فضای مجازی منتشر می‌کرد، اخراج ‌شد

درگذشتگان سرشناس جهان در سال ۲۰۲۳؛ از سیلویو برلوسکونی تا متیو پری