تولید گوشت مصنوعی برای نخستین بار در فضا

تولید گوشت مصنوعی برای نخستین بار در فضا
Copyright Reuters
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تولید گوشت حاصل از کشت سلولی هرچند ممکن است سوژه‌ای علمی تخیلی به نظر آید، اما به واقعیت پیوسته است. یک فضانورد روسی در ایستگاه فضایی بین‌المللی در ماه سپتامبر با استفاده از پرینتر سه بعدی بافت گوشت گاو، خرگوش و ماهی را تولید کرده است.

آگهی

تولید گوشت حاصل از کشت سلولی هرچند ممکن است سوژه‌ای علمی تخیلی به نظر آید، اما به واقعیت پیوسته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ یک فضانورد روسی در ایستگاه فضایی بین‌المللی در ماه سپتامبر با استفاده از پرینتر بیولوژیک سه بعدی بافت گوشت گاو، خرگوش و ماهی را تولید کرده است و انتظار می‌رود محصولاتی از این دست راه خود را به فروشگاه‌ها باز کنند.

برای تولید گوشت مصنوعی در فضا، سلول‌های گاو که روی زمین کشت داده شده بودند به ایستگاه بین‌المللی برده شدند و در آنجا با استفاده از یک پرینتر بیولوژیک سه بعدی به بافت عضلانی در مقیاس کوچک تبدیل شدند.

روش به کار رفته در این فرآوری در واقع همان پروسه طبیعی رشد بافت عضلانی است که در بدن گاو به وقوع می‌پیوندد. تولید این محصول در فضا توسط شرکت دانش‌بنیان اسرائیلی الف فارمز انجام شده است.

دیدیه توبیا، مدیر شرکت الف فارمز، می‌گوید فناوری تازه می‌تواند سفر بلندمدت در فضا را امکان پذیر سازد و جانی دوباره به اکتشافات فضایی بدهد. وی با این حال گفته است که هدف اصلی شرکت آنان «فروش گوشت روی زمین» است.

گوشت مصنوعی اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط مارک پست در دانشگاه ماستریخت هلند اختراع شد. هنوز نام رایجی برای گوشت تولیدی جدید ثبت نشده است و برای توصیف آن از عباراتی چون گوشت آزمایشگاهی، گوشت مصنوعی، گوشت کشت سلولی و یا گوشت فرآوری شده استفاده می‌شود.

از زمان تولید نخستین نمونه‌های گوشت تازه، چندین شرکت دانش‌بنیان تلاش کرده‌اند این محصول را در مقیاس صنعتی تولید کنند، اما تا به حال به دلیل هزینه بالای آن این اقدام عملی نشده است.

جاش تتریک، رئیس شرکت جاست در کالیفرنیای آمریکا که محصول گوشت بنیادی را تولید می‌کند میگوید تا آخر امسال این محصول نه تنها در ۴ هزار فروشگاه والمارت یا همه مک دونالدها، بلکه در رستوران‌ها نیز عرضه خواهد شد. با این حال تخمین زده می‌شود عرضه سراسری گوشت بنیادی به بازار به نحوی که قیمت معقولی داشته باشد بین ۵ تا ۲۰ سال زمان می‌برد.

آنچه این صنعت برای فراگیر شدن احتیاج دارد سرمایه گذاری است. با این حال بنابر آمار موسسه غذای سالم در سال ۲۰۱۸ تنها ۷۳ میلیون دلار در این بخش سرمایه گذاری شده است.

موانع دیگری که برای عرضه سراسری این گوشت وجود دارد فقدان قوانین و مقررات نظارتی است. در آمریکا و در میان وزارتخانه‌های کشاورزی، دارو و غذا چارچوبی قانونی برای این محصول معین شده است با این حال هنوز این قوانین نهایی نشده‌اند و ابهاماتی درباره آن‌ها وجود دارند.

موافقان می‌گویند رشد استفاده از گوشت‌های مصنوعی از کشتن رو به رشد حیوانات جلوگیری خواهد کرد.

این در حالی است که منتقدان با توجه به تقاضای عظیم جهانی نسبت به قدرت تولیدکنندگان و توانایی جاگیری این محصول در زنجیره غذایی ابراز تردید کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناسا برای تولید غذای مخصوص فضانوردان جایزه یک میلیون دلاری تعیین کرد

ده اکتشاف علمی در دهه گذشته که جهان را تکان داد

فضانوردان اروپایی به کره ماه می‌روند