جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا به سناتورهای موافق تحریم ترکیه پیوستند

جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا به سناتورهای موافق تحریم ترکیه پیوستند
Copyright REUTERS/Murad Sezer
Copyright REUTERS/Murad Sezer
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با آغاز تلاش‌ها در مجالس نمایندگان و سنای آمریکا برای تحریم آنکارا، دونالد ترامپ از دیپلمات‌ها خواست تا بررسی کنند «آیا زمینه مشترکی بین دو طرف یا راهی وجود دارد تا بتوان آتش‌بس برقرار کرد یا خیر.»

آگهی

۳۹ تن از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کردند که در حال آماده کردن طرحی برای تحریم ترکیه هستند.

این تصمیم یک روز پس از آن اعلام شد که سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات کنگره نیز از عزم خود برای تدوین قانون مشابهی در سنا خبر دادند.

این نمایندگان می‌گویند که می‌خواهند پاسخی جدی به تجاوز آنکارا به مناطق شمالی سوریه بدهند. بر این اساس لیز چنی، رئیس کنفرانس جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس جمهور اردوغان و رژیم او باید با پیامدهای جدی حملۀ بی‌رحمانه خود به متحدان کُرد ما در شمال سوریه روبرو شوند.... اگر ترکیه می‌خواهد که با او مانند یک متحد برخورد شود، باید مانند یک متحد نیز رفتار کند.»

او همچنین یادآور شد که کنگره مدتهاست نگران همکاری‌های رژیم اردوغان با مخالفان آمریکا از جمله روسیه است.

جودی آرینگتون، دیگر نماینده جمهوریخواه نیز با اشاره به این سخن دونالد ترامپ که اگر ترکیه از حد و مرز تعیین شده عبور کند، اقتصاد این کشور را نابود خواهد کرد، گفت: «قانون کنگره برای تحریم ترکیه، ابزار لازم را در اختیار ایالات متحده خواهد گذاشت تا این وعدۀ رئیس جمهور عملی شود.»

ترکیه از روز چهارشنبه حمله به مناطق کردنشین در شمال سوریه را آغاز کرده است و تا کنون دهها تن از نیروهای کرد را کشته و دهها هزار نفر را نیز مجبور به ترک خانه‌هایشان و فرار از منطقه کرده است. این نگرانی وجود دارد که عملیات ترکیه منجر به پاکسازی قومی کردها و احیای دوباره داعش شود.

ترکیه نیز روز جمعه اعلام کرد که اولین سرباز این کشور در جریان حملات آنها به شمال سوریه در روز پنج‌شنبه ۱۰ اکتبر کشته شده است.

حملۀ ترکیه به روژاوا که در پی اعلام تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه آغاز شد، خشم بسیاری از سیاستمداران را در ایالات متحده حتی در میان هم حزبی‌های او برانگیخته است.

احتمال میانجی‌گری برای برقراری آتش‌بس در شمال سوریه

همزمان با آغاز تلاش‌ها در مجالس نمایندگان و سنای آمریکا برای تحریم آنکارا، یک مقام آگاه در دولت ایالات متحده به شرط ناشناس ماندن اعلام کرد که دونالد ترامپ از دیپلمات‌ها خواسته است تا بررسی کنند «آیا زمینه مشترکی بین دو طرف یا راهی وجود دارد تا بتوان آتش‌بس برقرار کرد یا خیر.»

دونالد ترامپ همچنین روز پنج‌شنبه در پیامی توییتری اعلام کرد که برای ایالات متحده سه گزینه وجود دارد: «فرستادن هزاران سرباز و پیروزی نظامی، ضربه سخت مالی به ترکیه با تحریم‌ها و میانجی‌گری برای رسیدن به توافقی میان کردها و ترکیه.»
او بعدا مقابل خبرنگاران اعلام کرد که «امیدوارم آخرین گزینه عملی شود.»

شورای امنیت سازمان ملل؛ روسیه و آمریکا مانع از تصویب قطعنامه علیه ترکیه شدند

شورای امنیت سازمان ملل در حال بررسی پیش‌نویس طرحی است که توسط آمریکا ارائه شده و از ترکیه می‌خواهد برای حل و فصل مشکلاتش با کردهای سوریه، از ابزار دیپلماتیک استفاده کند.

پیش‌نویس طرح آمریکا زمانی در دستور کار قرار گرفت که در جریان نشست اضطراری شورای امنیت، پنج عضو اروپایی شورا (آلمان، فرانسه، بریتانیا، بلژیک و لهستان) نتوانستند دیگر اعضای این شورا را متقاعد به تصویب قطعنامه‌ای کنند که ترکیه را موظف به توقف حملات نظامی خود در شمال سوریه می‌کند.

به گفتۀ دیپلمات‌ها، روسیه بزرگترین مانع برای رسیدن به یک اجماع در این موضوع در میان ۱۵ عضو شورای امنیت بوده است و آمریکا نیز تنها حاضر به صدور بیانیه‌ای شده است که «عملیات ترکیه در شمال سوریه را تایید نمی‌کند.»

در پیش‌نویس متن آمریکا نیز تنها به «نگرانی عمیق» از اوضاع در شمال سوریه اشاره شده است و نه درخواست برای پایان دادن به حملات نظامی ترکیه.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوشش لحظه به لحظه دومین روز حمله نظامی ترکیه به سوریه

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند

مجلس نمایندگان آمریکا «از نهر تا بحر» را به عنوان شعار «یهودستیزانه» محکوم کرد