عربستان: نفتکش آسیب‌دیدهٔ ایرانی به پیامهای کمک ما پاسخ نداد

عربستان: نفتکش آسیب‌دیدهٔ ایرانی به پیامهای کمک ما پاسخ نداد
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مرزبانی عربستان که در حال بررسی اطلاعات برای کمک‌رسانی بوده، متوجه می‌شود که نفتکش ایرانی به مسیر خود ادامه می‌دهد و ردیاب آن نیز خاموش شده است.

آگهی

عربستان سعودی می‌گوید روز جمعه از نفتکش حادثه دیده ایرانی پیام‌ درخواست کمک دریافت کرده اما این شناور پیش این که شرایط کمک فراهم شود راه خود را از سر گرفته و در ادامه ردیاب این کشتی هم خاموش شده است.

خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از اداره کل مرزبانی این کشور در شرح ماجرا نوشت: «ساعت ۱۱:۴۷ دقیقهٔ جمعه، ایستگاه ساحلی جده ایمیلی از ناخدای نفتکش سابیتی SABITY دریافت کرد.» طبق بیانیه اداره مرزبانی عربستان، ناخدای نفتکش در این پیام اعلام کرده بود که دماغه کشتی دچار شکستگی شده و در نتیجه نفت به دریا نشت می‌کند.

این بیانیه تصریح می‌کند زمانی که مرزبانی عربستان در حال بررسی اطلاعات برای کمک‌رسانی بوده متوجه می‌شود که این نفتکش به مسیر خود ادامه می‌دهد و ردیاب آن نیز خاموش شده است.

مسئولان این نهاد دولت سعودی همچنین اعلام کرده‌اند که نفتکش سابیتی به پیام‌های پرشمار مقام‌های عربستان پاسخی نداده است. در پایان این بیانیه تاکید شده است که عربستان به امنیت و ایمنی ناوبری دریایی و قوانین بین‌المللی در این زمینه متعهد است.

ایران روز جمعه ۱۹ مهر اعلام کرد که در یک نفتکش ایرانی شناور در آبهای دریای سرخ انفجاری روی داده است، این نفتکش در زمان حادثه در ۶۰ مایلی بندر جده قرار داشت.

روابط عمومی و امور بین‌الملل «شرکت ملی نفتکش ایران» در گفتگو با خبرنگار یورونیوز تایید کرد که انفجار احتمالا بر اثر اصابت موشک روی داده است. پیش از این نیز کارشناسان فنی مستقر بر روی این نفتکش احتمال اقدام «تروریستی» را منتفی ندانسته بودند.

شرکت ملی نفتکش ایران در توضیح بیشتر آسیب‌های وارد شده، اعلام کرد: «این سانحه، در مخازن ۱ و ۲ سمت راست کشتی، آسیب دیدگی‌ای به ابعاد نیم تا یک و نیم متر در بدنه ایجاد کرده است.»

در پی این ماجرا، وزارت امور خارجه ایران ضمن تأیید این خبر، در نخستین واکنش خود، و بدون نام بردن از کشوری خاص، اعلام کرد که مسئولیت این اقدام بر عهده «عوامل ماجراجو در منطقه» است.

بیشتر بخوانید:

ایران: مسئولیت «حمله» به نفتکش ایرانی بر عهده «عوامل ماجراجو» است

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران ۹ خدمه هندی نفتکش اماراتی ریاح را آزاد کرد

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

بلینکن بار دیگر در خاورمیانه؛ وزیر خارجه آمریکا برای آتش‌بس در غزه رایزنی می‌کند