حزب حاکم «قانون و عدالت» در انتخابات پارلمانی لهستان پیروز شد

حزب حاکم «قانون و عدالت» در انتخابات پارلمانی لهستان پیروز شد
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتظار می رود که حزب «قانون و عدالت» به رهبری یاروسواف کاچینسکی با کسب اکثریت مطلق در پارلمان برنامه خود برای اصلاح دستگاه قضایی، نهادهای فرهنگی و بخش بانکی و انرژی لهستان را پیگیری کند.

آگهی

محافظه کاران ملی گرا با پیروزی در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه لهستان اکثریت مطلق خود در پارلمان این کشور را حفظ کردند.

نتایج غیرقطعی نشان می دهد که حزب «قانون و عدالت» ۴۴.۶ درصد آراء را به دست آورده است. به این ترتیب محافظه کاران ملی گرا ۲۳۹ کرسی از ۴۶۰ کرسی پارلمان آینده را در اختیار خواهند داشت.

از سوی دیگر اصلی ترین حزب مخالف دولت کنونی لهستان که «ائتلاف مدنی» نام دارد با ۲۷.۴ درصد آراء در جایگاه دوم قرار گرفته است. به این ترتیب این ائتلاف که رهبری آن پیش از این با دونالد توسک، رئیس کنونی شورای اروپا بود صاحب ۱۳۱ کرسی در پارلمان آینده شد.

انتظار می رود که حزب «قانون و عدالت» به رهبری یاروسلاو کاچینسکی با کسب اکثریت مطلق در پارلمان برنامه خود برای اصلاح دستگاه قضایی، نهادهای فرهنگی و بخش بانکی و انرژی لهستان را پیگیری کند.

حزب چپ لهستان در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه موفق شد با کسب حد نصاب لازم بار دیگر پس از چهار سال وقفه در پارلمان حضور پیدا کند. راستگرایان افراطی با گرایش ضدساختار نیز توانستند ۱۳ کرسی را در پارلمان به دست آورند.

یاروسلاو کاچینسکی یکشنبه شب به دنبال اعلام برآوردهای اولیه از نتیجه انتخابات اظهار داشت: «امیدوارم که موفقیت ما فردا با اعلام نتایج رسمی تائید شود. ما چهار سال کار دشوار را پیش رو داریم.» وی با این حال تاکید کرد که حزب «قانون و عدالت» باید دلایل عدم حمایت بخشی از جامعه لهستان از خود را بررسی کند.

کمیسیون انتخابات لهستان اعلام کرده است که نتایج قطعی رای گیری دوشنبه شب اعلام خواهد شد. میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه لهستان ۶۱.۱ درصد واجدان شرکت در رای گیری بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اپوزیسیون لهستان برای به دست گرفتن قدرت «توافقنامه ائتلاف» امضاء کردند

دونالد توسک در یک قدمی تشکیل دولت جدید: هدفم بازسازی جایگاه لهستان در اتحادیه اروپا است

لهستانی‌ها در «مهم‌ترین انتخابات پس از سقوط کمونیسم» پای صندوق‌های رای رفتند