گزارش لوفیگارو؛ روح الله زم چطور دستگیر شد؟

گزارش لوفیگارو؛ روح الله زم چطور دستگیر شد؟
نگارش از لوفیگارو، یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مقامات ایران تا کنون هیچ اطلاعاتی درباره نحوه دستگیری وی اعلام نکرده‌اند، با این حال روزنامه لوفیگارو چاپ پاریس از قول «منابعی» جزئیاتی از نحوه دستگیری وی منتشر کرده‌ است.

آگهی

نشریه فرانسوی لوفیگارو روز سه‌شنبه با انتشار گزارش به نحوه دستگیری روح الله زم، از مخالفان حکومت ایران پرداخت.

سپاه پاسداران ایران روز دوشنبه اعلام کرد که در «یک عملیات اطلاعاتی پیچیده» توانسته است روح الله زم را بازداشت کند. در همان روز تلویزیون دولتی ایران تصاویری از وی پخش کرد که در آن آقای زم از اقدامات خود ابراز «ندامت» می‌کند.

مقامات ایران تا کنون هیچ اطلاعاتی درباره نحوه دستگیری وی اعلام نکرده‌اند، با این حال روزنامه لوفیگارو چاپ پاریس از قول «منابعی» جزئیاتی از نحوه دستگیری وی منتشر کرده‌ است.

به ادعای این نشریه، تشکیلات امنیتی ایران یک زن جوان را برای دیدار با روح الله زم به پاریس، محل اقامت او، اعزام کرده‌اند. این زن آقای زم را متقاعد می‌کند تا برای دیدار با آیت الله سیستانی به نجف عراق سفر کند. وی پس از ورود به نجف در دام نیروهای امنیتی ایران افتاده، دستگیر و به داخل کشور منتقل می‌شود.

این گزارش می‌افزاید که نیروهای امنیتی ایران تلفن همراه و رایانه وی را نیز در اختیار گرفته‌اند و از این طریق توانسته‌اند اطلاعات مهمی درباره «منابع خبری» آقای زم به دست بیاورند.

نخستین تصاویر تلویزیون ایران از روح الله زم پس از دستگیری

در این گزارش همچنین آمده است که آقای زم تحت حفاظت پلیس فرانسه بود و با اینکه مقامات فرانسوی از سفر وی به عراق اطلاع داشتند اما مانع این سفر نشدند. این نشریه ادعا می‌کند که احتمالا مقامات فرانسوی چشم خود را بر روی دستگیری روح الله زم بسته‌اند. احتمالا دلیل این اقدام نیز آزادی دو شهروند فرانسوی از ایران است که از ماه ژوئن در زندان به‌سر می‌برند.

به نوشته لوفیگارو کاخ الیزه برای آزادی فریبا عادل‌خواه و یکی از دوستانش، رولان مارشال از زندان‌های ایران به شدت تحت فشار است و گمان می‌رود دستگیری آقای زم روند آزادی آنها را تسهیل کند.

لوفیگارو به نقل از یکی از منابع خود نوشته است که دستگیری آقای زم «با مقداری کمک سرویس‌های [اطلاعاتی] فرانسوی می‌تواند مذاکرات آزادی فریبا عادل‌خواه و دوستش را دوباره به جریان بیاندازد. همچنین تهران نیز می‌تواند با استفاده از دو شهروند فرانسوی بازداشت شده از نخست وزیر فرانسه بخواهد تا از استرداد یک شهروند ایرانی به آمریکا جلوگیری کند.»

این فرد یک مهندس ایرانی است که در ماه فوریه به درخواست آمریکا به اتهام دور زدن تحریم‌ها و کمک به برنامه هسته‌ای ایران بازداشت شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قوه قضاییه بازداشت فریبا عادل خواه را تایید کرد

دو خبرنگار زن که درباره جان باختن مهسا امینی گزارش نوشتند بعد از ۴۰۰ روز زندان آزاد شدند

تهران از آزادی آخرین شهروند اسپانیایی زندانی در ایران خبر داد