یونیسف: یک سوم کودکان جهان از سوءتغذیه یا اضافه وزن رنج می‌برند

یونیسف: یک سوم کودکان جهان از سوءتغذیه یا اضافه وزن رنج می‌برند
Copyright DFID - UK Department for International Development/Flickr
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، روز پنجشنبه ۱۵ اکتبر اعلام کرد یک سوم از جمعیت حدودا ۷۰۰ میلیونی کودکان زیر پنج سال جهان از سوء تغذیه یا اضافه وزن رنج میبرند.

آگهی

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، روز سه‌شنبه ۱۵ اکتبر اعلام کرد یک سوم از جمعیت حدودا ۷۰۰ میلیونی کودکان زیر پنج سال جهان از سوء تغذیه یا اضافه وزن رنج میبرند.

گزارش تازه منتشره توسط این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد مشکل حاد تغذیه که زمانی در دو سر طیف بسیار غنی و بسیار فقیر جهان مشاهده می‌شد، اکنون به کشورهای دارای درآمد متوسط و فقیر رسیده است.

بنابر این آمار ۱۴۹ میلیون کودک زیر چهار سال به دلیل نوع تغذیه از کوتاهی شدید قد در رنج‌اند. امری پزشکی که آسیب ذهنی و رشد جسمی این کودکان را در پی دارد. از طرف دیگر ۵۰ میلیون کودک دچار عدم تناسب قد و وزن هستند که این نیز مولود فقر است.

یونیسف همچنین در گزارش تازه خود آورده است که نیمی از کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان ویتامین و مواد معدنی کافی را دریافت نمی‌کنند. امری که ضعف دید، اختلال در شنوایی و نقص در سیستم ایمنی بدن را با خود به همراه می‌آورد. یونیسف این نوع از کمبود تغذیه را «گرسنگی پنهان» نامیده است، چرا که «شما تاثیرش را تنها زمانی متوجه می‌شوید که خیلی دیر شده است.»

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف، با هشدار نسبت به شکست در راه مبارزه برای رژیم تغذیه سالم گفت: «اگر کودکان بد غذا بخورند، بد هم زندگی خواهند کرد.»

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف، نسبت به شکست در راه مبارزه برای رژیم تغذیه سالم هشدار داده است

این در حالی است که در سه دهه اخیر با فراگیر شدن چاقی مفرط، نوع دیگری از سوءتغذیه در کشورهای در حال توسعه پدیدار شده است. این گزارش میافزاید ۱۰ درصد کودکان زیر ۵ سال با مشکل چاقی حاد دست به گریبان هستند.

ویکتور آگوایو، رئیس برنامه غذایی یونیسف، می گوید: «سه گانه سوءتغذیه، کمبود مواد مغذی لازم و چاقی مفرط به صورت فزاینده‌ای در کشورهای مشابه، بعضی اوقات در محله‌های مشابه و اغلب در خانه‌های مشابه دیده میشود.»

در شرایطی که نوع تغذیه کودک در سه سال نخست در رشد ذهنی و سلامت جسمی او در زندگی نقشی بنیادین دارد، مطابق آمار یونیسف از هر ۵ کودک تنها دو کودک در این سن از تغذیه پیوسته با شیر مادر بهره مند میشوند.

تخمین زده می شود بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از گرسنگی رنج می برند. این علاوه بر دو میلیارد نفری است که با مصرف بیش از حد مواد غذایی مضر زمینه ساز بروز چاقی مفرط، بیماری‌های قلبی و دیابت شدهاند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار به شهروندان اروپایی: بسته‌بندی‌های مواد غذایی فست‌فودها برای سلامت خطرناک هستند

هشدار یونیسف درباره سوء تغذیه شدید کودکان سوری

یونیسف: از سال ۲۰۱۶ اندام جنسی ۳۰ میلیون زن و دختر در سراسر جهان مثله شده‌ است