تصمیم کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان: آرای بیومتریک نشده شمارش نخواهد شد

تصمیم کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان: آرای بیومتریک نشده شمارش نخواهد شد
Copyright 
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد قاسم الیاسی، سخنگوی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان درباره میزان شکایت‌ها از نامزدهای انتخاباتی به یورونیوز گفت: «نامزدهایی که بیشترین رای‌ها را در این دور از انتخابات ریاست جمهوری به دست آورده اند، بیشترین حجم شکایات انتخاباتی از این نامزدها شده است.»

آگهی

دو کمیسیون مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی افغانستان تصمیم گرفته‌اند برای تامین شفافیت این دور از انتخابات ریاست جمهوری از شمارش آرای بیومتریک (دیجیتالی) نشده خودداری کنند.

این تصمیم پس از تاکید و پشتیبانی دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان و جان بس، سفیر آمریکا برای تامین شفافیت و شمارش «فقط» آرای بیومتریک شده گرفته شد. پیش از این هم، تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله، یکی از دو تیم پیشتاز، خواستار ابطال آرای بیومتریک نشده بود، مساله‌ای که با مخالفت تیم دولت ساز به رهبری اشرف غنی مواجه شد.

کاهش چشمگیر شکایات و مساله رای‌های بدون بیومتریک

محمد رضا فیاض، معاون سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان در این باره به یورونیوز می‌گوید: «بر اساس طبقه بندی‌هایی که ما از شکایات انتخاباتی انجام داده‌ایم، از بین ۴۵۰۰ شکایت انتخاباتی، بیش از یک هزار شکایت مربوط به مشکلات سیستم بیومتریک بوده است. در واقع سه بخش شکایت‌ها مربوط به سیستم بیومتریک رای‌دهی است.»

محمدرضا فیاض ادامه می‌دهد: «این حجم شکایت انتخاباتی نسبت به دوره‌های انتخاباتی گذشته، کاهش چشمگیری دارد که نشان دهنده برنامه‌ریزی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان است. مشارکت کمتر رای دهندگان در این دور از انتخابات ممکن است تاثیر در کاهش حجم شکایات داشته باشد اما تعداد کمتر رای دهنده، مشروعیت انتخابات را زیر سوال نمی‌برد.»

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان، در انتخابات پارلمانی سال گذشته اعلام کرده بود که بیش از ده هزار شکایت انتخاباتی در این کمیسیون ثبت شده است.

در ساعات اولیه رای دهی در انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ شش میزان/ مهر ماه، حدود نیمی از رای دهندگان به‌خاطر نبود نامشان در سیستم بیومتریک، موفق به دادن رای نشدند. کمیسیون انتخابات افغانستان در بعد از ظهر روز رای دهی اعلام کرد: «کسانی که نامشان در سیستم بیومتریک نیست، نیز می‌توانند رای دهند.»

در روز رای گیری، گزارش هایی منتشر شد مبنی بر اینکه دستگاه های بیومتریک برخی از مراکز رای دهی، دچار مشکل فنی است و نمی‌تواند اطلاعات رای دهندگان را ثبت کند. در برخی از مراکز، رای‌های بدون بیومتریک به صندوق ریخته شد.»

این مسئول در کمیسیون شکایات انتخاباتی اضافه می‌کند: «هر چند در برخی مناطق، مشکلات فرهنگی برای استفاده از بیومتریک وجود داشت از جمله اینکه زنان در این مناطق بنا به اقتضائات فرهنگی و سنت‌ها نمی خواستند که عکسشان در سیستم بیومتریک ثبت شود و رای بدون بیومتریک دادند اما کمیسیون‌های انتخاباتی برای ایجاد شفافیت و عدالت انتخاباتی بر آرای بیومتریک شده تاکید کردند. چون اگر آرای بیومتریک را معیار شمارش قرار ندهیم، شفافیت انتخابات زیر سوال می‌رود.»

با نهایی شدن این تصمیم کمیسیون های انتخاباتی، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، تعداد رای دهندگان با استفاده از سیستم بیومتریک را یک میلیون و ۷۳۷ هزار و ۷۸ رای اعلام کرد که انتظار می رود آرای همین تعداد رای دهنده، تعیین کننده نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باشد. پیش از این تعداد کل رای دهندگان در ۳۴ ولایت افغانستان، حدود دو میلیون و ۶۹۵ هزار و ۸۹۰ رای دهنده اعلام شده بود.

تعویق اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پایان مهلت رسیدگی به شکایات

همزمان با درخواست نامزدان ریاست جمهوری و تاکید سفیر آمریکا مبنی بر تعویق اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، کمیسیون شکایات انتخاباتی با برگزاری نشست خبری از پایان مهلت رسیدگی به شکایات روز انتخابات خبر داد.

در این نشست خبری، دین محمد عظیمی، عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی به خبرنگاران گفت: «از تعداد کل شکایت‌های انتخاباتی، ۱۷۸۰ (۳۰ درصد) شکایات به خاطر نبود شواهد کافی رد شده است و آرای ۱۸۱۷ محل رأی‌دهی به باز شماری می‌رود و آرای ۷۷ مرکز رای گیری باطل شده است، به دلیل اینکه وزارت داخله و کمیسیون انتخابات این مراکز را مسدود گزارش کرده بود.»

به گفته وی، ۹۰۷ مورد شکایت منجر به معرفی افراد به نهادهای عدلی و قضایی شده است.

محمد قاسم الیاسی، سخنگوی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان درباره میزان شکایت‌ها از نامزدهای انتخاباتی به یورونیوز گفت: «نامزدهایی که بیشترین رای‌ها را در این دور از انتخابات ریاست جمهوری به دست آورده‌اند، بیشترین حجم شکایات انتخاباتی از این نامزدها شده است.»

در این دور از انتخابات ریاست جمهوری ۵۴ نفر از مقام‌های حکومتی و افراد عادی به‌دلیل تخلفات در کارزارهای انتخاباتی و سمت و سو دادن به انتخابات جریمه نقدی شدند.
محمد قاسم الیاسی
سخنگوی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در این نشست اظهار داشت که بیشترین شکایت‌ها در دفاتر ولایتی (۳۹۰۹) شکایت و فقط ۶۲۳ شکایت در مرکز ثبت شده است که این کمیسیون در مدت قانونی ۱۵ روز به شکایات رسیدگی کرده است.

وی افزود: «در این دور از انتخابات ریاست جمهوری ۵۴ نفر از مقام‌های حکومتی و افراد عادی به‌دلیل تخلفات در کارزارهای انتخاباتی و سمت و سو دادن به انتخابات جریمه نقدی شدند.»

از سوی دیگر نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در تاریخ ۲۷ مهر/ میزان اعلام نمی‌شود و یک هفته تا ۱۰ روز بعد از این تاریخ اعلام خواهد شد.

در این دور از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دو ناظر بین المللی نیز حضور داشتند. در چهارمین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، سازمان ملل متحد و وزارت خارجه امریکا در تماس های مختلف با رهبران حکومت وحدت ملی بر شفافیت در این دور از انتخابات تاکید کردند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری را بار دیگر به تعویق انداخت

سفر مقامات ارشد آمریکایی به افغانستان؛ پلوسی هم پس از اسپر به کابل رفت

چه کسانی با وجود تهدیدات امنیتی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان رای دادند؟