کمدی سرخوشانهٔ زنان شاد ویندزور در اپرای برلین

با همکاری
کمدی سرخوشانهٔ زنان شاد ویندزور در اپرای برلین
نگارش از Katharina Rabillonیورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«این اپرا ذاتِ آلمان و شوخی به سبک آلمانی را در خود دارد و قطعا این نکته را در کار اتو نیکلای می‌بینید، گویی او وقت ساخت این آهنگ چشمکی می‌زند.»

کمدی «زنان شاد ویندزور» اثر شکسپیر، این‌بار با رنگ و بویی آلمانی، صحنهٔ تئاتر برلین را فتح است. اپراخانهٔ برلین، فصل تازهٔ اجراهای خود را با اجرای اقتباس اتو نیکلای، از نمایش زنان شاد ویندزور آغاز کرده است.

رِنه پاپ، خوانندهٔ باس آلمانی در نقش اصلی یعنی «سر جان فالستاف» ظاهر می‌شود. «دانیل بارن بویم»، موسیقی‌دان برجسته آلمانی، رهبری ارکستر این اپرای شاد و سرخوشانه را بر عهده دارد.

دانیل بارن بویم درباره این اپرای خاص می‌گوید: «این اپرا ذاتِ آلمان و شوخی به سبک آلمانی را در خود دارد.» و می‌افزاید:‌ «قطعا این نکته را در کار اتو نیکلای می‌بینید، گویی او وقت ساخت این آهنگ چشمکی می‌زند.»

نیکلای، آهنگساز آلمانی، خود، اولین اجرای اپرایش را در همین سالن بر عهده داشت. او اندکی بعد در جوانی در گذشت. نیکلای شخصیت بسیار مهمی بود. او در آلمان به دنیا آمده بود اما بیشتر در وین فعالیت کرد و اپرای فیلارمونیک این شهر را پایه گذاشت.

اتو نیکلای اپرایش را بر داستان شوالیهٔ خپلی بنا کرد که از دل و دماغ افتاده است. او تلاش می‌کند دو زن بورژوا را اغوا کند اما آنها علیه او دسیسه می‌چینند و او را رسوا می‌کنند.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دیوید بوش، کارگردان این اثردربارهٔ دنیای متفاوت شخصیت‌های آن می‌گوید: «از یک طرف ماجرای سرخوشانهٔ زنان ویندزور را دارید. آنها که از بیکاری حوصله‌شان سر رفته،‌ سر به سر کسی می‌گذراند که به‌کل با آنها فرق دارد. از طرف دیگر دنیای فالستاف را دارید که تصمیم گرفته در باقی عمر از فضای پرتکلّف اشرافی فاصله بگیرد و بی‌خیال زندگی کند.»

رنه: «نکتهٔ جذاب این شخصیت برای من همین است که او از یک سو دست و پا چلفتی است و از طرف دیگر ابلهی است بامزه و دوست‌داشتنی. سعی کردم نشان بدهم که او چطور گاهی به خود و کارهایش شک می‌کند.»

نیکلای شاهکار خود را اپرایی از نوع کمدی-فانتاستیک نامید. جهان فانتزی کار جایی به اوج می‌رسد که گروه همسرایان زن، که در نقش پریانِ مهتاب، یا در لباس شاپرک و سنجاقک‌ها آواز می‌خوانند.

پردهٔ سوم جایی است که این دو دنیای متفاوت محو می‌شوند. استخر شنای صحنه سرجایش هست اما ناگهان دور و برش خالی می‌شود و دو دنیای کار یکی می‌شوند و دنیای کار، به جهانی فانتزی تبدیل می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اپرای اکسیر عشق در پس‌زمینهٔ غرب وحشی

اپرای بانوی گمراه، این‌بار با ملکهٔ اینستاگرامی پاریس را تسخیر کرد

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان