درگیری‌های شدید در سانتیاگو؛ رئیس جمهوری شیلی وضعیت اضطراری اعلام کرد

درگیری‌های شدید در سانتیاگو؛ رئیس جمهوری شیلی وضعیت اضطراری اعلام کرد
Copyright REUTERS/Ramon Monroy
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جمعه شب علاوه بر غارت چند فروشگاه و حمله با کوکتل مولوتف به چند ایستگاه مترو، ساختمان شرکت برق ایتالیایی «انل» و یکی از شعبه‌های بانک شیلی نیز در آتش سوختند.

آگهی

شهر سانتیاگو، پایتخت شیلی جمعه شب صحنه درگیری‌های شدید میان پلیس و تظاهرکنندگانی بود که به افزایش بهای بلیط مترو اعتراض داشتند.

در پی این درگیری‌ها و شدت خسارات بر جای مانده سباستین پینه‌‌را، رئیس جمهوری شیلی فرمان برقراری وضعیت اضطراری را در پایتخت صادر و ارتش را مسئول تامین امنیت در این شهر اعلام کرد.

اعتراض‌ها در این کشور پس از آن آغاز شد که دولت بهای بلیط‌های مترو را از ۸۰۰ به ۸۳۰ پزو (معادل ۱.۰۴ یورو) افزایش داد. این دومین افزایش بهای بلیط در سال جاری میلادی محسوب می‌شد، پیش از این در ماه ژانویه نیز بلیط‌های مترو ۲۰ پزو گرانتر شده بود.

در سانتیاگو که یکی از مدرن‌ترین شهرهای آمریکای جنوبی محسوب می‌شود، مردم بطور گسترده از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

درگیری‌ها که از روز پنج‌شنبه آغاز شده بود، جمعه شب شدت کم سابقه‌ای یافت و به گفتۀ شاهدان یکی از طولانی‌ترین نبردهای خیابانی را در پایتخت شیلی رقم زد.

پلیس در جریان این درگیری‌ها از گاز اشک‌آور همچنین تانکرهای آب‌پاش استفاده کرد و معترضان نیز خیابان‌ها را بسته و تمام شهر را سنگربندی کردند.

در این شب علاوه بر غارت شدن چند فروشگاه و حمله با کوکتل مولوتف به چند ایستگاه مترو، ساختمان شرکت برق ایتالیایی «انل» و یکی از شعبه‌های بانک شیلی (Banco de Chile) نیز در مرکز شهر در آتش سوختند.

REUTERS/Carlos Vera

پیش از این در روز پنج‌شنبه ۱۳۳ معترض به دلیل خسارت‌هایی که به ایستگاههای مترو وارد کرده بودند توسط پلیس دستگیر شدند و روز جمعه نیز معترضان از مردم خواسته شد تا به نشانۀ اعتراض به این افزایش بها، بدون خرید بلیط سوار متروها شوند.

با آغاز وضعیت اضطراری، دولت تمام ایستگاههای مترو را بست. انتظار می‌رود ایستگاه‌های متروی پایتخت علاوه بر این تعطیلات آخر هفته، برای یک هفته دیگر نیز همچنان تعطیل باشند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل خواستار پیگرد پلیس و ارتش شیلی به‌دلیل خشونت علیه معترضان شد

تظاهرات دانشجویی در پایتخت شیلی به خشونت کشیده شد

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد