کلان‌شهر؛ یوکوهامای ژاپن، میزبان جام جهانی راگبی

کلان‌شهر؛ یوکوهامای ژاپن، میزبان جام جهانی راگبی
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«یوکوهاما شبیه توکیو نیست. فضایی بسیار خاص دارد چون شهری نیست که بناهای توریستی داشته باشد. نه معبدی دارد و نه ساحل دریا. اگر می‌خواهید ژاپن واقعی را ببینید و حس کنید باید به نوگه بیایید.»

آگهی

این برنامهٔ کلان‌شهر به معرفی یوکوهامای ژاپن می‌پردازد، کلان‌شهری که میزبان مسابقات جام جهانی راگبی سال ۲۰۱۹ است.

استادیوم ۷۲ هزارنفری یوکوهاما بزرگترین ورزشگاه از این نوع در ژاپن است. بناست هر دو مسابقه نیمه‌نهایی جام جهانی راگبی در این ورزشگاه برگزار شود.

یوکوهاما را زادگاه راگبی ژاپن می‌دانند و نخستین مسابقات این رشتهٔ ورزشی در سالهای ۱۸۶۰ در این شهر برگزار شده است در باشگاه‌ ورزشی یوکوهاما کانتری.

الکس هندی که حدود سی سال پیش به ژاپن آمده، عضو این باشگاه‌ بوده است و می‌گوید: «یوکوهاما کانتری ابتدا در سال ۱۸۶۸ به عنوان یک باشگاه کریکت راه‌اندازی شد اما پیش از آن اینجا یک باشگاه راگبی بود. خیلی از ورزشهای غربی در یوکوهاما از اینجا شروع شده است.»

او معتقد است برگزاری جام جهانی راگبی در یوکوهاما تأثیر به‌سزایی بر استعدادهای آيندهٔ این ورزش در ژاپن خواهد داشت و به‌ویژه الهامبخش نسل جوان خواهد بود. الکس می‌افزاید: «این کار الهام‌بخش جوانان خواهد بود که دستکم اگر خودشان بازی نکنند مسابقات راگبی را دنبال کنند.»

یوکوهاما با جمعیتی حدود ۳/۷ میلیون نفر شهری است پرجاذبه که فروشگاه‌ها و رستوران‌های متنوعی دارد.

برای فاصله گرفتن از هیاهوی شهر می‌توان سراغ سان‌که‌ین رفت؛ یک باغ سنتی ژاپنی که بازسازی شده و زیبایی‌اش در هر فصل متفاوت است. میوری هارا، راهنمای سان‌که‌ین می‌گوید این باغ که پیشتر خصوصی بوده، حدود ۱۲۰ سال پیش به مکانی همگانی تبدیل شده است.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

میروری می‌افزاید: «شما در این باغ شاهد هماهنگی معماری سنتی ژاپنی و طبیعت هستید. هارا سانکِی، طراح و سازنده این باغ از بناهای سنتی برجسته در سراسر ژاپن الهام گرفته است.»

اینجا تماشاگرانی که برای تماشای مسابقات جام جهانی راگبی می‌آیند، مانند سایر گردشگران یوکوهاما می‌توانند کیمونو، یا لباس سنتی ژاپن را بپوشند و در مراسم چای سنتی شرکت کنند تا به این ترتیب در حال و هوای فرهنگ ژاپن غرق شوند.

یوکوهاما در درازای سالها،‌ از یک بندر ماهیگیری کوچک به شهری بزرگ و پر جنب و جوش تبدیل شده است و امروز به‌خاطر مراکز خرید، آسمان‌خراش‌ها و منظره‌ٔ هوایی‌اش مشهور است. با رسیدن شب می‌توانید یکی از گنجینه‌های زندگی شبانه این شهر یعنی محله نوگه را پیدا کنید.

می‌توان قدم‌زنان در فضای رستوران‌ها، کافه‌ها و بارهایی که در دل کوچه‌های باریک نوگه کنار هم جاخوش کرده‌اند گم شد.

یوکوهاما در زمان اشغال متفقین به یکی از پیشروترین شهرهای ژاپن تبدیل شد. گرچه سربازان سرانجام از شهر رفتند اما تأثیر حضور آنها را می‌توان در کلوب‌های جاز و روی نوازندگانی چون آشو آسائوکا دید.

آشو می‌گوید: «یوکوهاما شبیه توکیو نیست. فضایی بسیار خاص دارد چون شهری نیست که بناهای قدیمی و توریستی داشته باشد. نه معبدی دارد و نه ساحل دریا. اما محلی‌های یوکوهاما اینجا روزگار می‌گذرانند یعنی در نوگه. اگر می‌خواهید ژاپن واقعی را ببینید و حس کنید باید به نوگه بیایید.»

البته دیدار از یوکوهاما بدون ادای دین به فرهنگ انیمه و مانگای این شهر ناتمام است. در جشنواره یک هفته‌ای یوکوهاما هزاران کاراکتر کارتونی در جامه‌های مختلف به چشم می‌خورد.

یوکوهاما که از سال ۱۸۵۸ به یک بندر تجاری مهم تبدیل شده، یکی از نخستین شهرهایی بوده که این جزیره را به باقی جهان متصل کرده است.

این شهر با جاذبه‌هایش از آرامش باغ سنتی ژاپنی تا جنب و جوش محله نوگه برای هر گردشگری هدیه‌ای دارد.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

سفر به دنیای عجایب هنرهای دیجیتال در توکیو