سایت فدراسیون فوتبال بحرین هک شد؛ «به سرود ملی ایران گوش کنید»

سایت فدراسیون فوتبال بحرین هک شد؛ «به سرود ملی ایران گوش کنید»
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عامل یا عاملان حمله در توجیه این اقدام نوشته‌اند: «نشد تو ورزشگاه به سرود ملی ایران گوش کنید، می‌تونید الان گوش کنید.»

آگهی

سایت انگلیسی فدراسیون فوتبال بحرین روز یکشنبه هدف حمله سایبری قرار گرفت و از دسترس خارج شد.

یک گروه هکری به نام آلفا تیم که به نظر می‌رسد ایرانی باشند با انتشار پیامی به دو زبان انگلیسی و فارسی به آنچه «بی احترامی به ایران» خوانده‌اند اعتراض کردند.

در این پیام آمده است که «بی احترامی به ایران» بدون پاسخ نمی‌ماند. علاوه بر پیام نوشتاری فایل صوتی سرود ملی ایران نیز در صفحه اول سایت فدراسیون فوتبال بحرین قرار گرفته است.

عامل یا عاملان حمله در توجیه این اقدام نوشته‌اند: «نشد تو ورزشگاه به سرود ملی ایران گوش کنید، می‌تونید الان گوش کنید.»

احتمالا این جمله به بازی دو تیم ملی فوتبال ایران و بحرین اشاره دارد که در در جریان آن برخی تماشاگران بحرینی سرود ملی ایران را «هو» کردند و با سوت زدن و سر و صدا مانع از به‌گوش رسیدن آن شدند.

این اقدام هکرها در حالی صورت گرفته که فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک ایران پیش‌تر با ابلاغ اعتراض خود به فدراسیون جهانی فوتبال، فدراسیون فوتبال آسیا و کمیته بین المللی المپیک نسبت به نقض قوانین و مقررات فیفا و منشور جهانی المپیک، خواستار برخورد قانونی و اعمال مجازات‌های لازم علیه فدراسیون فوتبال بحرین شده‌اند.

حملات سایبری منتسب به ایران

کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا بارها ایران را به انجام حملات سایبری متهم کرده‌اند. از جمله آخرین نمونه‌های آن ادعای شرکت مایروسافت درباره حمله هکرهای مرتبط با ایران به کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بود.

زددی نت نیز پیش از این اعلام کرده بود که هکرهایی از ایران به ۶۰ دانشگاه در ۱۴ کشور حمله سایبری کرده‌اند.

وزارت دادگستری آمریکا به‌تازگی ۹ ایرانی را که ادعا می‌شود از اعضای این تیم هستند در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

سال گذشته میلادی نیز آژانس اطلاعات آلمان نسبت به افزایش «توانایی حملات سایبری ایران» هشدار داده و از حملات سایبری به زیرساخت‌های دیجیتالی این کشور ابراز نگرانی کرده بود.

حملات سایبری برای کسب اطلاعات یا قدرت نمایی

معمولا حملات سایبری با سه هدف عمده صورت می‌گیرند. نخستین هدف، دریافت پول از قربانی در مقابل عدم انتشار اطلاعات است.

به دست آوردن اطلاعات حساس علمی، سیاسی یا اقتصادی نیز از جمله مهمترین اهداف حملات سایبری است. گروه سومی نیز وجود دارند که صرفا برای قدرت‌نمایی یا به رخ کشیدن توانایی سایبری خود اقدام به هک کردن سایت‌ها می‌کنند.

برای مورد دوم، یعنی دستیابی به اطلاعات حساس می‌توان به حملات سایبری به مراکز مهم آمریکا در چند ماه گذشته اشاره کرد.

به عنوان مثال همزمان با بالاگرفتن تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده پس از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط سپاه، دو شرکت امنیتی CrowdStrike و FireEye اعلام کردند هکرهایی که «برای دولت ایران کار می‌کنند» زیرساخت‌های حیاتی آمریکا را مورد حمله قرار داده‌اند.

به ادعای این دو شرکت هدف از این اقدام این است که «می‌خواهند بدانند که طرف مقابل چه در سر دارد...شما می‌توانید کاملا انتظار داشته باشید که رژیم ایران از هر وسیله‌ای که در اختیار دارد استفاده کند تا از میزان عدم اطمینان در این باره که در آینده چه روی خواهد داد و حرکت بعدی آمریکا چه خواهد بود، بکاهد.»

آژانس امنیت ملی آمریکا نیز بدون رد یا تایید این حملات اعلام کرد که «در گذشته مسائل جدی در رابطه با اقدامات سایبری مخرب ایرانی‌ها وجود داشته است.»

در مقابل ایران نیز ادعا می‌کند که قربانی حملات سایبری است. مهمترین مورد آن انتشار بدافزار استاکس نت در تاسیسات هسته‌ای نطنز است که در سال ۲۰۱۲ انجام شد. به ادعای برخی رسانه‌ها دولت آمریکا به دستور مستقیم باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت برای اخلال در برنامه‌ هسته‌ای ایران اقدام به آلوده کردن رایانه‌های تاسیسات غنی‌سازی نطنز کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز به تازگی در مصاحبه با شبکه خبری ان بی سی آمریکا گفته بود که واشنگتن جنگ سایبری علیه ایران آغاز کرده است. او همچنین با اشاره به آلوده شدن تاسیسات هسته‌ای نطنز گفته بود که این اقدام می‌توانست «جان میلیون‌ها انسان را به خطر بیاندازد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف: ایران درگیر جنگ سایبری با آمریکاست

۱۰ کشور قوی و ضعیف از نظر امنیت سایبری؛ ایران در کدام گروه جای می‌گیرد؟

هکرها تنها چند ساعت پس از مرگ ناوالنی موفق به نفوذ در شبکه زندان‌های روسیه شدند