توکیو در تکاپو؛ نگاهی به سنت تصویرگری در پایتخت ژاپن

توکیو در تکاپو؛ نگاهی به سنت تصویرگری در پایتخت ژاپن
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«اوکی‌یوئه، بخشی از فرهنگ پاپ بود که میان مردم محبوبیت زیادی داشت. این نقاشی‌ها را چاپخانه‌ها تولید می‌کردند و موضوع‌ آنها تصویر زنان زیبا و طبیعت بود.»

آگهی

توکیو در تکاپو، عنوان مجموعه‌ برنامه‌ای است که به معرفی حال و هوای فرهنگ و زندگی در پایتخت ژاپن می‌پردازد. در این برنامهٔ «توکیو در تکاپو» خواهیم دید که هنر توکیو چطور از گذشته به امروز رسیده و به کجا می‌رود.

یکی از مهمترین مجموعه‌های اوکی‌یوئه، یا چاپ نقاشی با کلیشهٔ چوبی، در موسسهٔ آداچی نگهداری می‌شود. محبوبیت این تصاویر رنگارنگ از قرن ۱۷ تا ۱۹ میلادی در ژاپن به اوج خود رسید.

مگوری ناکایاما، مدیر بنیاد آداچی می‌گوید: «اوکی‌یوئه، در دوران تاریخیِ ادِو، بخشی از فرهنگ پاپ بود که میان مردم محبوبیت زیادی داشت. این نقاشی‌ها را چاپخانه‌ها تولید می‌کردند و موضوع‌ آنها تصویر زنان زیبا و طبیعت بود.»

موضوع نقاشی‌های چاپی اوکی‌یوئه عمدتا زنان ژاپنی و مناظر طبیعت بود

او در پاسخ به اینکه چرا این نقاشی‌ها هنوز برای مردم جالبند می‌گوید: «فکر می‌کنم این نکته که ما هنوز در عصر دیجیتال، این نقاشی‌ها را یک به یک، به شکل دستی تهیه می‌کنیم خیلی جذاب است.»

هنوز بسیاری از مناظر اوکی‌‌یوئه را می‌توان در توکیو دید، نظیر فروشگاه بزرگی که نزدیک سه قرن است در یکی از خیابانهای مرکزی شهر حاضر است، یا پل شین‌اوهاشی که در نقاشی معروف اوتاواگا هیروشیگه، رهگذرانی در حال عبور از آن و زیر رگباری ناگهانی دیده می‌شوند، گرچه امروز پلی فلزی جایگزین پل چوبی شده است.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جالب آنکه ونگوگ آنقدر این نقاشی را دوست داشت که یک نخسه رنگ روغن از آن کشید. موزهٔ بنیاد آداچی، علاوه بر بازتولید برخی آثار قدیمی، از هنرمندان معاصر دعوت می‌کند تا با همین تکنیک کهن آثاری تازه خلق کنند. اینجا هنرمندان، فوت و فن کار روی کلیشه‌های چوبی را به شکل سنتی می‌آموزند تا آن را به هنرمندان نسل‌ بعد منتقل کنند.

خیابانی در توکیو در مقایسه با تصویر سه قرن پیش همان خیابان به سبک اوکی‌یوئه

آکیرا یاماگوشی، اهل محلهٔ شوئوی توکیو است. آثار این هنرمند تصویرساز هم ملهم از حال و هوای همین محله است.

در مناظر شهری آکیرا، شخصیت‌ها و ساختمان‌های قدیمی ژاپنی با آسمان‌خراش‌های مدرن همزیستی دارند و عناصر جهان فانتزی و واقعیت در هم تنیده شده‌ اند. آکیرا، تصویرسازِ نامدارِ مانگا هم هست. توکیو در تولید مانگا یا داستان‌ مصورِ ژاپنی پیشگام است و فضاهای ترسیم شده در این آثار گردشگران بسیاری را جذب این شهر می‌کند.

نانا میدورو کارشناس مانگا، دربارهٔ ارتباط این دو هنر می‌گوید: «مانگا در فرهنگ و هنر عامه‌پسند ژاپن، جایگاه ویژه‌ای دارد. از طرفی، شباهت‌هایی بین مانگا و هنر اوکی‌یوئه هست. مثلا تصویرساز مانگا، مانند نقاش اوکی‌یوئه، زاویهٔ دید مشابهی را انتخاب می‌کند تا بتواند به کمک آن تحرک و پویایی عناصرِ هر قاب تصویری را چنان که باید به نمایش بگذارد.»

توکیو برای هنرهایی نظیر اوکی‌یوئه و مانگا بسیار الهامبخش بوده و تحول پیوسته‌ٔ این شهر همچنان بر نسل تازه‌ٔ هنرمندان تأثیر می‌گذارد.

هنرمندان اوکی‌یوئه همچنان به سبک سنتی تعلیم می‌بینند و کار می‌کنند
هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

توکیو، کلانشهری در حال توسعه که ریشه های فرهنگی خود را حفظ کرده است

چاقوهای معروف ژاپنی چطور ساخته می‌شود؟

میزو، چاشنی جادویی غذای ژاپنی از کجا می‌آید؟