توافق «تاریخی» در دیدار اردوغان و پوتین برای حل بحران شمال سوریه

کنفرانس خبری اردوغان و پوتین در پایان مذاکرات سوچی
کنفرانس خبری اردوغان و پوتین در پایان مذاکرات سوچی Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای اردوغان تاکید کرد بر اساس این توافق نیروهای ی. پ. گ (شبه نظامیان کرد یگان های مدافع خلق) از ساعت دوازده ظهر فردا یک آبان ( ۲۳ اکتبر) حداکثر ظرف ۱۵۰ ساعت با سلاح های خود از محدوده ۳۰ کیلومتری مرز خارج خواهند شد.

آگهی

رئیس جمهوری روسیه می گوید در گفتگو با رجب طیب اردوغان راه حل هایی تعیین کننده برای مناقشه شمال سوریه بدست آمده است. آقای اردوغان نیز در پایان گفتگو با همتای روس خود از دستیابی به یک «توافق تاریخی» خبر داد.

رئیس جمهوری ترکیه شامگاه سه شنبه پس از گفتگویی طولانی مدت با ولادیمیر پوتین در شهر سوچی در جریان یک کنفرانس خبری تصریح کرد: «امروز برای مبارزه با تروریسم، صیانت از تمامیت ارضی و وحدت سیاسی در سوریه و نیز بازگشت آوارگان سوری به کشورشان با آقای پوتین به یک توافق تاریخی دست یافتیم.»

آقای اردوغان در ادامه تاکید کرد بر اساس این توافق نیروهای ی. پ. گ (شبه نظامیان کرد یگان های مدافع خلق) از ساعت دوازده ظهر فردا یک آبان ( ۲۳ اکتبر) حداکثر ظرف ۱۵۰ ساعت با سلاح های خود از محدوده ۳۰ کیلومتری مرز خارج خواهند شد.

رجب طیب اردوغان همچنین با اشاره به گفتگوهای خود با ولادیمیر پوتین اعلام کرد که ترکیه و روسیه اجازه هیچ تحرک جدایی طلبانه ای را در شمال سوریه نخواهند داد.

این در حالیست که همزمان داوود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که کلیه نیروهای ی.پ گ با تمام سلاح های خود از شهر منبج و نیز شهر تل رفعت خارج می شوند.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز که در پایان این نشست سخن می گفت، تاکید کرد که نیروهای نظامی کشورش به همراه نظامیان ارتش سوریه تسهیلاتی را برای خروج هر چه سریعتر نیروهای کرد از شمال سوریه فراهم خواهند کرد.

آقای لاوروف که در بطن گفتگوهای روسای جمهوری ترکیه و روسیه قرار داشت در پایان این مذاکرات ماراتن گونه اعلام کرد که روسیه و ترکیه پس از خلع سلاح شبه نظامیان کرد به گشت زنی های مشترک نظامی در مناطق شمال شرق سوریه اقدام خواهند کرد.

بیشنر بخوانید:

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین نیز در این کفرانس خبری ضمن اشاره به درک خواسته های ترکیه برای تامین امنیت ملی خود تاکید کرد که در گفتگو با آقای اردوغان راه حل هایی «تعیین کننده» برای حل این بحران بدست آمده است.

رئیس جمهوری روسیه که در سوچی میزبان همتای ترک خود بود در ادامه یادآور شد که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه نباید سبب منتفع شدن گروه های تروریستی شود.

آقای پوتین همچنین خواستار گفتگوی مستقیم میان کردهای شمال سوریه و دولت دمشق شد و تاکید کرد که نیروهای خارجی غیرقانونی باید از این کشور خارج شوند.

ولادیمیر پوتین در خصوص مکانیزم تعیین شده برای جلوگیری از شروع مجدد حملات نظامی ترکیه به مواضع گروه های مسلج کرد در شمال سوریه تصریح کرد: «این تصمیم ها که از دید من بسیار مهم و حتی تعیین کننده هستند اجازه خواهند داد تا بتوان بر شرایط بسیار بحرانی موجود فائق آمد.»

آنکارا روز نهم اکتبر پس از علنی شدن تصمیم کاخ سفید برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از شمال سوریه، تهاجم نظامی خود را در قالب عملیاتی موسوم به چشمه صلح آغاز کرد و پس از نه روز بمباران و گلوله باران مواضع شبه نظامیان کرد در شهرهای مختلف مرزی در نهایت با میانجی گری آمریکا حملات خود را بوسطه مفاد آتش بسی مشروط به حال تعلیق درآورد.

ترکیه که شبه نظامیان کرد یگان های مدافع خلق را «تروریست» و همدست پ کا کا می خواند خواهان ایجاد منطقه ای امن در عمق مناطق مرزی شمال سوریه است. آنکارا که پیشتر در هماهنگی با کاخ سفید برای ایجاد این منطقه ناکام مانده بود با خروج نظامیان آمریکایی زمینه را برای تشکیل آن توسط اقدام نظامی مناسب و مهیا دید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بشار اسد: با اردوغان دیدار کنم که چه شود؟ با هم نوشیدنی بنوشیم؟

اردوغان: رهبر داعش را در سوریه کشتیم

نمایش پیروزی پنجم پوتین؛ چه سرنوشتی در انتظار روسیه است؟