انتخابات کانادا؛ جاستین ترودو دولت اقلیت تشکیل می‌دهد

انتخابات کانادا؛ جاستین ترودو دولت اقلیت تشکیل می‌دهد
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

لیبرال‌ها و محافظه‌کاران در این انتخابات رقابت تنگاتنگی داشتند.

آگهی

با پایان انتخابات فدرال کانادا و شمارش بیشتر آرا، حزب لیبرال به رهبری جاستین ترودو، نخست وزیر این کشور با کسب اکثریت نسبی، پیروز شده است. به این ترتیب حزب حاکم کنونی باید برای تشکیل دولت با احزاب کوچک‌تر ائتلاف کند.

نتایج شمارش انتخابات آرا تا زمان تنظیم این خبر نشان می‌دهد که تکلیف ۲۲۴ کرسی از ۳۳۸ کرسی مجلس نمایندگان روشن شده است. بر این اساس حزب لیبرال ۱۱۰ کرسی،‌ حزب محافظه‌کار ۷۹ کرسی، حزب دموکراتیک نوین ۱۷ کرسی، بلوک کبکوا ۱۴ کرسی و حزب سبز ۳ کرسی به دست آورده اند. به علاوه یک نماینده مستقل هم وارد مجلس نمایندگان شده است.

اکثرشبکه‌های تلویزیونی کانادا بر پیروزی نخست وزیر ۴۷ ساله این کشور بر رقیبش از حزب محافظه‌کار اندرو شی‌یر ۴۰ ساله تاکید می‌کنند. نتایج تمام نظرسنجی‌ها پیش از برگزاری انتخابات حکایت از رقابت نزدیک لیبرال‌ها و محافظه کاران داشت. آقای شی‌یر در یکی از مناظره‌های انتخاباتی جاستین ترودو را متقلب و فریب‌کار توصیف کرده بود.

رویترز
مناظره انتخاباتی جاستین ترودو و اندرو شی‌یررویترز

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا با انتشار یک پیام توییتری، پیروزی آقای ترودو را به وی تبریک گفته است.

با وجود این پیروزی، لیبرال‌های کانادا اکثریت مطلق خود در مجلس نمایندگان را از دست می‌دهند؛ مجلس نمایندگان کانادا ۳۳۸ کرسی دارد که در حال حاضر ‍۱۷۷ جایگاه آن در اختیار حزب متبوع آقای ترودو است. بسیاری از رسانه‌ها حزب دموکراتیک نوین (ان‌دی‌پی) به رهبری جاگمیت سینگ را متحد بالقوه لیبرال‌ها برای تشکیل دولت معرفی می‌کنند.

جاگمیت سینگ رهبر حزب دموکراتیک نوین کانادا

رقابت‌های انتخاباتی این دوره در کانادا به‌ویژه تحت تاثیر انتشار تصاویر جاستین ترودو در یک مهمانی با صورتی «سیاه» شده قرار گرفت. نخست وزیر کشور مهاجرپذیر کانادا از داشتن رفتاری «نژادپرستانه» در آن زمان عذرخواهی کرد.

بیشتر بخوانید: عذرخواهی جاستین ترودو در پی انتشار عکسش با صورت سیاه

مساله گرمایش زمین، چالش سوخت‌های فسیلی و خدمات اجتماعی و رفاهی از جمله موارد پررنگ کارزارهای انتخابات فدرال کانادا در سال ۲۰۱۹ بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مناظره انتخاباتی کانادا؛ رهبر اصلی اپوزیسیون ترودو را متقلب خطاب کرد

بحث داغ مخالفان و طرفداران لایحه اجرای لائیسیته در ایالت کبک کانادا

دولت فدرال کانادا متعهد به اجرای «برنامه تغذیه ملی» در مدارس سراسر کشور شد