شبه نظامیان کُرد سوریه: نیروهایمان را از مرز با ترکیه عقب کشیدیم

نیروهای تحت حمایت ترکیه در حال تماشای خروج آمبولانس‌ها و خودروهای حامل رزمنده‌های کرد هستند
نیروهای تحت حمایت ترکیه در حال تماشای خروج آمبولانس‌ها و خودروهای حامل رزمنده‌های کرد هستند Copyright AFP
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شبه نظامیان کُرد سوریه به آمریکا اطلاع دادند که به تعهدات آتش‌بس خود عمل کرده و تمام نیروهای خود را از منطقه مرزی با ترکیه عقب کشیده‌اند.

آگهی

شبه نظامیان کُرد سوریه به آمریکا اطلاع دادند که به تعهدات آتش‌بس خود عمل کرده و تمام نیروهای خود را از منطقه مرزی با ترکیه عقب کشیده‌اند.

خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از یک مقام آمریکایی منتشر و نوشته است که مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه این تصمیم را به اطلاع دولت آمریکا رسانده است.

این مقام ارشد دولتی آمریکا همچنین تاکید کرده است که آنکارا و واشنگتن با یکدیگر در تماس هستند تا طبق توافق دو جانبه خروج نیروهای کُرد انجام شود. وی تصریح کرد که توقف موقت عملیات نظامی ترکیه در سوریه می‌تواند دائمی شود.

این درحالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه صبح امروز پیش از سفر به روسیه گفته بود که صدها رزمنده کُرد همچنان در نزدیکی مرز شمال شرقی سوریه باقی مانده‌اند.

واشنگتن: اگر آنکارا آتش‌بس را رعایت کند تحریم‌ها لغو می‌شوند

واشنگتن می‌گوید اگر آنکارا آتش‌بس را رعایت کند تحریم‌ها لغو می‌شوند. آمریکا همچنین تهدید کرده است که هر گونه اقدام نظامی ترکیه پس از پایان مهلت آتش‌بس نقض توافق دو جانبه محسوب می‌شود و در این صورت تحریم‌های بیشتر علیه ترکیه گریزناپذیر خواهد بود.

پنجشنبه گذشته مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا در پایان بیش از چهار ساعت مذاکره در کاخ ریاست جمهوری ترکیه در آنکار گفته بود که ترکیه عملیات «چشمه صلح» را متوقف می‌کند تا امکان انتقال نیروهای کُرد عضو یگان‌های مدافع خلق در مدت ۱۲۰ ساعت از منطقه امن به شعاع ۳۰ کیلومتر فراهم شود.

مهلت آتش بس پنج روزه امشب ۳۰ مهر (۲۲ اکتبر) به پایان می‌رسد

ترکیه حدود دو هفته پیش، پس از اعلام خروج نظامیان آمریکا از سوریه عملیات خود در شمال این کشور را با نام «چشمه صلح» آغاز کرده بود. آنکارا تاکید کرده بود که این عملیات را برای مقابله با «تروریست ها» و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و در مرز با ترکیه انجام می‌دهد.

ترامپ روز دوشنبه گفت که به‌نظر می‌رسد توقف پنج روزه حملات با وجود درگیری‌های جزیی در حال پیگیری است و احتمالا می‌تواند پس از پایان مهلت آن در روز سه‌شنبه ادامه پیدا کند این در حالی است که اردوغان گفته است که حملات ممکن است از سر گرفته شود. وی تصریح کرد: «اگر آمریکایی‌ها به قول‌هایی که دادند پایبند نباشند ما عملیات خود را با عزم بیشتری ادامه می‌دهیم.»

وزیر دفاع روسیه نیز در این ارتباط گفت که آمریکا تنها یک ساعت و نیم فرصت دارد که تعهدات خود در سوریه را به سرانجام برساند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کردهای سوریه: توافق آتش بس را نپذیرفته‌ایم و ملاحظات خودمان را داریم

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد

علی‌اف در دیدار با اردوغان: جنگ به حل و فصل مشکل تاریخی قره‌باغ کمک کرد