اردوغان از آمریکا خواست فرمانده نیروهای کُرد را تحویل ترکیه دهد

اردوغان از آمریکا خواست فرمانده نیروهای کُرد را تحویل ترکیه دهد
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز پنجشبه ۲۴ اکتبر (۲ آبان) از دولت دونالد ترامپ خواست مظلوم کوبانی از فرماندهان سرشناس نیروهای دموکراتیک کرد سوریه را تحویل این کشور دهد.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز پنجشبه ۲۴ اکتبر (۲ آبان) از دولت دونالد ترامپ خواست مظلوم عبدی، فرمانده سرشناس نیروهای دموکراتیک کرد سوریه (SDF) را تحویل این کشور دهد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، آقای اردوغان که در مصاحبه با شبکه دولتی «تی‌آر‌تی» ترکیه شرکت کرده بود در این باره گفت: «آمریکا باید آن تروریست با اسم رمز «مظلوم» را که در لیست قرمز تروریست‌های تحت تعقیب قرار دارد به ما تحویل دهد. فکر می‌کنم وزیر دادگستری‌مان مکاتباتی را انجام داده و برای استرداد این تروریست به ترکیه اقدام خواهد کرد. آمریکا نیز باید او را به ما مسترد کند.»

فرهاد عبدی شاهین بیشتر با نام «مظلوم عبدی یا مظلوم کوبانی» شناخته می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز ۲۴ اکتبر در حساب شخصی خود در توییتر از تماس تلفنی با مظلوم کوبانی خبر داده بود. وی در این مکالمه با تمجید از «آنچه کردها انجام داده‌اند»، گفته بود شاید زمان آن رسیده است که این افراد به منطقه نفتی در شمال سوریه رهسپار شوند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از دیدار با مظلوم عبدی از فرماندهان کرد ابراز رضایت کرده بود

رجب طیب اردوغان در واکنش به تماسهای مقامات آمریکایی و نیروهای کرد سوریه نیز گفت: « به ترامپ گفتیم که ما از آنجا که شما با یک تروریست نامه رد و بدل کرده و نامه وی را به نامه‌تان ضمیمه و آن را نیز به ما ارسال کرده‌اید، ناراحت هستیم. نتوانست جوابی بدهد.»

آقای اردوغان همچنین در این مصاحبه تازه، از سفر رسمی خود به ایالات متحده در ۱۳ نوامبر آینده خبر داده است. پیشتر دونالد ترامپ اعلام کرده بود که به زودی با رئیس جمهوری ترکیه ملاقات می‌کند.

در پی آغاز عملیات «چشمه صلح» توسط نیروهای ارتش ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن در شمال سوریه علیه نیروهای کرد در این ماه، روابط میان واشنگتن و آنکارا تیره شد. آمریکا در جریان جنگ بر ضد داعش از شبه نظامیان کرد پشتیبانی کرده است. این در حالی است که ترکیه این نیروها را «تروریست» می‌داند و خواهان خالی شدن منطقه مرزی با سوریه از حضور این نیروهاست.

در همین حال وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای موضع پارلمان اتحادیه اروپا در قبال عملیات چشمه صلح را غیرقابل قبول دانسته و آن را رد کرده است.

پارلمان اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۲۴ اکتبر با تصویب قطعنامه‌ای خواهان تحریم ترکیه و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه با نظارت سازمان ملل شده بود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان: گشت مشترک نظامی ترکیه و روسیه در شمال سوریه جمعه آغاز می‌شود

دونالد ترامپ تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه را لغو کرد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین