اعتراض‌های خونین در اتیوپی؛ ۶۷ نفر در دو روز کشته شدند

اعتراض‌های خونین در اتیوپی؛ ۶۷ نفر در دو روز کشته شدند
Copyright REUTERS/Tiksa Negeri
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جاور محمد می‌گوید که آبی احمد علی، برندۀ جایزه نوبل صلح و نخست‌وزیر کنونی همچون سیاستمداران گذشتۀ اتیوپی، به دنبال متمرکز کردن قدرت در دستان خود، خاموش کردن صدای مخالفان و زندانی کردن منتقدان سیاسی است.

آگهی

در جریان خشونت‌ها و درگیری‌های خونبار در استان «اورومیا» واقع در اتیوپی در دو روز پنج‌شنبه و جمعه دست کم ۶۷ نفر کشته شدند.

اعتراضات این هفته پس از آن برگزار شد که جاور محمد، سیاستمدار برجستۀ اتیوپی و رقیب سیاسی نخست وزیر اعلام کرد پلیس منزل او را محاصره کرده است. به این ترتیب هزاران تن از طرفداران او به خیابان‌ها آمدند و در اعتراض به سیاست‌های دولت آبی احمد علی شعار دادند. اما این اعتراض‌ها که ابتدا علیه سیاست‌های آبی احمد علی و وعده‌های اصلاحات او بود، درنهایت به درگیری‌های قومی و مذهبی تبدیل شد و بنا بر اعلام پلیس، دست‌کم ۶۷ کشته برجای گذاشت.

جاور محمد، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی اتویپی متعلق به قوم اورومو، بزرگترین قوم این کشور است.

۶۲ تن از کشته شدگان هواداران جاور محمد و ۵ نفر نیز از نیروهای پلیس بودند. ۱۳ تن از معترضان در اثر شلیک گلوله و بقیه در اثر جراحات ناشی از پرتاب سنگ یا ضربات سلاح‌های سرد کشته شده‌اند.

جاور محمد، روز جمعه اعلام کرد که در انتخابات سال آینده این کشور آبی احمد علی، نخست‌وزیر کنونی و متحد پیشین خود را به چالش خواهد کشید.

آبی احمد علی که به تازگی جایزه نوبل صلح سال ۲۰۱۹ میلادی را برده است، حدود دو سال پیش از این یعنی در ۲ آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی قدرت را در این کشور شرق آفریقا به دست گرفت. جاور محمد که پیش از این متحد او بود، در سازماندهی رای‌دهندگان اتیوپیایی و پیروزی آبی احمد علی نقش بسزایی داشت.

جاور محمد همچنین آبی احمد علی را متهم کرده که همچون سیاستمداران گذشتۀ اتیوپی، به دنبال متمرکز کردن قدرت در دستان خود، خاموش کردن صدای مخالفان و زندانی کردن منتقدان سیاسی است.

بنا بر اعلام عفو بین‌الملل از زمان قدرت گرفتن آبی احمد علی، مردم قوم اورومو چند بار با موج گستردۀ دستگیری‌ها روبرو بوده‌اند؛ دستگیری کسانی که تصور می‌شود مخالف دولت بودند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل متحد: درگیری‌‌ها در تیگرای اتیوپی بسیار نگران کننده است

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند