چرا شهروندان چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان زندگی‌شان را برای مهاجرت به خطر می اندازند؟

چرا شهروندان چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان زندگی‌شان را برای مهاجرت به خطر می اندازند؟
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همواره این فرض کلی وجود دارد که مهاجران یا از اقشار فقیر جامعه هستند و یا به دلایل سیاسی و از ترس جان فرار می‌کنند. اما این دلایل برای همه صدق نمی‌کند به خصوص برای مهاجران چینی. چرا شهروندان دومین اقتصاد بزرگ جهان خودخواسته یا تحت فشار با چنین روشی راهی بریتانیا می‌شوند؟

آگهی

کشته شدن ۳۹ تبعه چین در کانتینر کامیونی در جنوب شرقی لندن، باعث برانگیخته شدن خشم و حیرت همگان در سراسر جهان شده است.

تابعیت این افراد و این که به چه دلیل این همه راه را در کانتینر یخچال یک کامیون سپری کردند مشخص شده و تحقیقات درباره دلیل مرگ آنها توسط پزشکی قانونی بریتانیا ادامه دارد. از سوی دیگر دادستانی بلژیک نیز تحقیقاتی را درباره این اتفاق آغاز کرده است.

نشریه گاردین روز جمعه ۲۵ اکتبر به نقل از مقام‌های رسمی بلژیک گزارش کرد که این هشت زن و ۳۱ چینی در جریان مهاجرت غیرقانونی به بریتانیا جان باختند و دست‌کم ۱۰ ساعت پس از رسیدن تریلی به بندر زیبروگه در غرب بلژیک بلژیک در دمای منفی ۲۵ درجه در کانتینر محبوس شده بودند.

بیشتر بخوانید:گرفتاری قربانیان «تریلی مرگ» در سرمای ۲۵- درجه بلژیک آغاز شده بود

اما علاوه بر جنبه‌های جنایی و تحقیق درباره علت مرگ این افراد و عاملان آن یک سوال اساسی مطرح می‌شود: چرا شهروندان دومین اقتصاد بزرگ جهان خودخواسته یا تحت فشار با چنین روشی راهی بریتانیا می‌شوند؟

رقم شهروندان چینی مهاجر چقدر است؟

بر اساس آمار منتشر شده توسط یک موسسه غیردولتی با نام «سیاست مهاجرت» از ۲۵۸ میلیون مهاجر در جهان نزدیک به ۱۰ میلیون نفر چینی هستند و این کشور به چهارمین کشور مهاجرفرست در جهان تبدیل شده است.

اکثر مهاجران چینی یعنی رقمی نزدیک به ۲/۵ میلیون نفر از آنان در ایالات متحده، ۷۱۲ هزار نفرشان در کانادا و ۴۷۳ هزار نفر دیگرشان در استرالیا زندگی می‌کنند.

در سال ۲۰۱۸ در بریتانیا از مجموع ۲/۹ میلیون ویزای صادر شده بیش از ۷۳۰ ویزا برای اتباع چینی صادر شد

به گفته موسسه سیاست مهاجرت، رشد سریع اقتصادی چین در دهه‌های اخیر، نفوذ اقتصادی و ژئوپولتیک این کشور در سراسر جهان را گسترش داده است.

به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۸ در بریتانیا از مجموع ۲.۹ میلیون ویزای صادر شده بیش از ۷۳۰ ویزا برای اتباع چینی صادر شد. رقمی که نسبت به سال پیش از آن ۱۱ درصد افزایش داشته است.

چه کسانی مهاجرت می‌کنند؟

همواره این فرض کلی وجود دارد که مهاجران یا از اقشار فقیر جامعه هستند و یا به دلایل سیاسی و از ترس جان فرار می‌کنند. اما این دلایل برای همه صدق نمی کند به خصوص برای مهاجران چینی.

موسسه سیاست مهاجرت می‌گوید که مهاجران به اروپا یا ایالات متحده نمی‌توانند «فقیرترین فقیرها» باشند زیرا چه به صورت قانونی و چه به صورت غیرقانونی باید حداقل سرمایه را برای سفر داشته باشند.

همواره این فرض کلی وجود دارد که مهاجران یا از اقشار فقیر جامعه هستند و یا به دلایل سیاسی و از ترس جان فرار می‌کنند. اما این دلایل برای همه صدق نمی کند به خصوص برای مهاجران چینی

اگر از طریق قانونی مسافرت کنند باید هزینه ویزا و هواپیما را داشته باشند و اگر بخواهند غیرقانونی مهاجرت کنند باید به قاچاقچیان انسان پول قابل توجهی بدهند.

رونق اقتصادی چین منجر به نابرابری شد

در سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده ۱۰۷۷ تبعه چین در حال ورود به کشور توسط گشت مرزی بازداشت شدند این رقم در سال ۲۰۱۶، ۲۴ هزار و ۴۳۹ نفر بود. اما چرا چینی‌ها حاضر به پذیرش چنین خطرهایی برای مهاجرت هستند؟

در چین، مهاجرت گسترده مردم از مناطق روستایی به شهرها باعث رونق اقتصادی شد و در همین حال اصلاح قانون دستمزدها باعث شد تا بسیاری از شهروندان از فقر خارج شوند. اما همه این پیشرفت به معنای نبود نابرابری نیست.

در چین، مهاجرت گسترده مردم از مناطق روستایی به شهرها باعث رونق اقتصادی شد اما همه این پیشرفت به معنای نبود نابرابری نیست

به عقیده کارشناسان موسسه سیاست مهاجرت، فرصت‌ها در کشور بزرگی مانند چین به صورت برابر توزیع نشده است در حالی که بسیاری در وضعیت مناسب‌تر اقتصادی هستند بسیاری نیز در شرایط ناامیدکننده‌ای زندگی می‌کنند.

آیا چینی‌ها تنها به دلیل مشکلات اقتصادی مهاجرت می‌کنند؟

اما مشکل اقتصادی تنها دلیل مهاجرت چینی‌ها نیست. سرکوب سیاسی، سیاست تک فرزندی و تمایل به تحصیل ر خارج از کشور از دیگر دلایل آنها برای خروج از کشور برای زندگی در کشوری دیگر بوده است.

تا پیش از لغو قانون تک فرزندی در چین بسیاری از خانواده‌ها برای داشتن فرزندان بیشتر یا فراهم کردن زندگی بهتر برای آنان از چین مهاجرت می‌کردند. بر اساس این قانون برای فرزندان دوم یا بیشتر جریمه نقدی سنگین لحاظ می‌شد و در صورت نپرداختن، برای کودک شناسنامه صادر نمی‌شد.

شبکه پیچیده قاچاقچیان انسان و خطرات جانی برای مهاجران

موضوع اصلی این است که فرصت ترک کشور به صورت قانونی برای همه ممکن نیست و همینجاست که پای قاچاقچیان انسان به میان می‌آید.

آگهی
انتقال جنازه‌ها از کامیون کشف شده در لندن

شبکه‌ قاچاقچیان انسان درگیر در مهاجرت یک فرد می‌تواند بسیار گسترده و پیچیده باشد. هر مسیر طی شده ممکن است با یک قاچاقچی پیموده شود و حتی ممکن است راننده‌های کامیون‌های حمل پناهجویان نداند که محموله آنها انسان است.

در حادثه کشته شدن ۳۹ تبعه چین در کانتیتر یک کامیون در بریتانیا موریس رابینسون، راننده ۲۵ ساله این کامیون بازداشت شد. آقای رابینسون که اهل ایرلند شمالی است، به اتهام مشارکت در قتل ۳۹ نفر تحت بازجویی قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیویورک تایمز: آمریکا ۲ دیپلمات چینی را به ظن جاسوسی اخراج کرده است

تیراندازی شبانه پلیس کرواسی به سوی مهاجران غیرقانونی

در کدام کشورهای اروپایی رضایت از زندگی بالاتر است؟