ابوبکر البغدادی، رهبر داعش در سوریه کشته شد

ابوبکر البغدادی، رهبر داعش در سوریه کشته شد
Copyright AFP PHOTO / SOURCE / AL-FURQAN
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

منابع خبری به شبکه ان بی سی گفتند که نیروهای آمریکا در شمال غرب سوریه در عملیاتی ابوبکر البغدادی رهبر داعش را «هدف حمله‌ای مرگبار» قرار دادند.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر داعش در سوریه را به‌طور رسمی تایید کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی در کاخ سفید گفت: «شب گذشته ایالات متحده آمریکا، رهبر شماره یک تروریست‌های جهان را به دست عدالت سپرد.»

او افزود: «ابوبکر البغدادی مرده است. او بنیانگذار و رهبر داعش بود؛ بی‌رحمانه‌ترین و خشن‌ترین سازمان تروریستی در جهان.»

وی با تاکید بر این نکته که ایالات متحده آمریکا، سالها در جست‌وجو البغدادی بود، تاکید کرد: «دستگیری یا کشتن البغدادی اولویت نخست امنیت ملی در دولت من بوده است.»

وی همچنین تصریح کرد که هیچ نیروی آمریکایی در این عملیات کشته نشده است اما در مقابل نیروهای البغدادی جزو کشته ‌شده‌ها هستند.

نیروهای دموکراتیک سوریه: دست راست البغدادی نیز کشته شد

فرهاد عبدی شاهین، از فرماندهان ارشد نیروهای دموکراتیک سوریه (اس دی اف) که با نام مظلوم عبدی یا مظلوم کوبانی نیز مشهور است، در توییتر اعلام کرد که ابوحسن المهاجر، سخنگوی داعش و دست راست ابوبکر بغدادی نیز در شهر مرزی جرابلس در استان حلب سوریه کشته شده است.

او اعلام کرد که این عملیات در هماهنگی مستقیم نیروهای اطلاعاتی (اس دی اف) با نظامیان آمریکا انجام شده است.

جزییات کشته شدن البغدادی از زبان دونالد ترامپ

وی درباره جزییات کشته شدن البغدادی گفت: «او پس از فرار وارد در انتهای یک تونل و با فریاد و فغان کشته شد. یازده کودک خردسال از خانه [محل اختفا] بدون جراحتی خارج شدند.»

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «البغدادی با سه کودکش به انتهای تونل رسید و سگ‌های ما او را دنبال می‌کردند. در نهایت جلیقه انفجاری خود را منفجر کرد و همراه سه کودک کشته شد. بدن او بر اثر انفجار تکه تکه شد. بر اثر انفجار تونل فرو ریخت. نیروهای آمریکا برای اینکه به بقایای جسد وی دسترسی پیدا کنند باید آوارها را کنار می‌زدند. آزمایش دی‌ان‌ای و شناسایی در محل انجام و نمونه‌های بیشتر نیز منتقل شد.»

دونالد ترامپ تاکید کرد که عملیات نیروهای آمریکایی در سایه حضور سنگین نیروهای روس، سوریه و ترکیه در منطقه انجام شد. وی همچنین به حضور دو زن با جلیقه انفجاری اشاره کرد و افزود: «این دو فرصت نکردند که جلیقه‌های خود را منفجر کنند.»

به گفته وی به هلی کوپترهای آمریکا تیراندازی شده و گلوله‌هایی به آنها اصابت کرده است اما در پرواز هلی کوپترها خللی وارد نشده است.

دونالد ترامپ: البغدادی مثل یک سگ مُرد

وی از کشته شدن شمار زیادی از نیروهای داعش خبر داد و افزود: «تعدادی نیز دستگیر شدند اما نمی‌توانم تعداد آن‌ها را اعلام کنم. یازده کودک نیز که از محل خارج شدند، تحت نظر فرد امین ما در منطقه قرار گرفتند.»

ترامپ همچنین گفت که عملیات کشته شدن البغدادی را به طور زنده همراه با مایک پنس معاونش، مشاهده می‌کرد و افزود: «البغدادی مثل یک سگ مُرد. مثل یک ترسو مُرد.» وی همچنین گفت سگی که ابوبکر البغدادی را در تونل تعقیب می کرد جراحت برداشته و تحت مداواست.

وی با اشاره به اینکه نیروهای آمریکایی حین انجام ماموریت از حریم هوایی خاص روسیه استفاده کردند، افزود: «این یک ماموریت بسیار خطرناک بود.»

ترامپ در بیانیه خود از روسیه، ترکیه، سوریه، عراق و کردهای سوریه برای کمک به این مأموریت تشکر و تصریح کرد: «کردهای سوریه اطلاعات مفیدی را به ایالات متحده دادند.»

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که چند هفته پیش محل حضور البغدادی را نیروهای آمریکایی شناسایی کرده بودند.

پیش از این منابع خبری به شبکه ان بی سی گفته بودند که نیروهای آمریکا در شمال غرب سوریه در عملیاتی ابوبکر البغدادی رهبر داعش را «هدف حمله‌ای مرگبار» قرار دادند. این منابع اعلام کرده بودند که آزمایش‌های پزشکی قانونی برای تعیین هویت وی در حال انجام است اما مقام‌های آمریکا معتقدند که البغدادی در بین کشته‌ شدگان است.

طبق نوشته ان بی سی، نیروهای عملیات ویژه آمریکا، رهبر داعش را نیمه شب گذشته در نزدیکی روستای «باریشا» در «استان ادلب» سوریه طی عملیاتی و با استفاده از هلی‌کوپترها، جت‌ها و پهپادهای نظامی آمریکایی هدف قرار دادند.

آگهی

بیشتر بخوانید:

ابوبکر بغدادی زنده یا مرده، درباره او چه می‌دانیم؟

پس از شروع زمزمه‌ها در رسانه‌های آمریکایی درباره عملیات نیروهای این کشور در شمال سوریه، کاخ سفید نیز گفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه ۲۷ اکتبر (۵ آبان) ساعت ۹ صبح (به وقت واشنگتن) بیانیه‌ بسیار مهمی را در همین رابطه اعلام خواهد کرد.

دونالد ترامپ، شنبه شب در توئیتی نوشته بود که همین الان اتفاق بزرگی افتاده است.

نیوزویک: البغدادی کشته شده است

نشریه آمریکایی نیوزویک از نخستین رسانه‌هایی بود که خبر عملیات آمریکا علیه البغدادی را منتشر کرد. این نشریه به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامشان را ذکر نکرده بود نوشت که واشنگتن اطمینان زیادی دارد که البغدادی در عملیات نیروهای آمریکایی کشته شده است.

آگهی

دو مقام عراقی: از کشته شدن رهبر داعش اطلاع داشتیم

همزمان دو منبع امنیتی عراق روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که کشته شدن ابوبکر البغدادی از طریق منابع اطلاعاتی‌ در سوریه به اطلاع بغداد رسانده شده است.

یکی از این مقام‌ها که نام او در گزارش رویترز ذکر نشده است گفت: «منابع ما از داخل خاک سوریه به تیم اطلاعاتی عراقی که مامور تعقیب البغدادی بودند، اطلاع دادند که او همراه محافظ شخصی‌اش در ادلب کشته شده است.» وی افزوده است که البغدادی پس از افشای محل اختفایش تلاش کرد که خانواده خود را از ادلب خارج کند و به سمت مرزهای ترکیه ببرد.

همچنین تحسین الخفاجی، سخنگوی فرمانده ستاد عملیات مشترک عراق گفت که این نهاد نقش مهمی در ارائه اطلاعات دست اول به طرف آمریکایی در عملیات علیه البغدادی ایفا کرده است.

از سوی دیگر رویترز در خبری مشابه به نقل از دو مقام ایرانی گفته است که دولت مرکزی سوریه کشته شدن البغدادی را به تهران اطلاع داده است.

روایت نیروهای اطلاعاتی عراق از چگونگی کشته شدن البغدادی

یک مقام اطلاعاتی عراق به رویترز گفت که نیروهای اطلاعاتی این کشور مکان دقیق ابوبکر البغدادی را به آمریکایی‌ها خبر داده و راه را برای حمله‌ای که گفته می‌شود در آن رهبر داعش کشته شد، فراهم کرده‌اند.

آگهی

سرویس اطلاعاتی عراق در تشریح جزییات این ماجرا گفت که از مکان البغدادی پس از بازداشت یک زن و مرد عراقی که از حلقه نزدیک رهبر داعش بودند اطلاع یافته‌اند.

طبق روایت این مقام اطلاعاتی، افراد بازداشت شده، نیروهای عراقی را به مکانی مخفی در صحرایی در غرب عراق هدایت کرده‌اند. در این مکان عراقی‌ها به اسناد و اطلاعاتی دست پیدا کردند که به شناسایی دقیق محل اختفای البغدادی منجر شد.

این مقام همچنین به رویترز گفت: «ما به‌طور مداوم با سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) هماهنگ بودیم و اطلاعات ارزشمندی را که سرویس اطلاعات ملی عراق در مورد جابجایی‌ها و مکان‌ اختفای البغدادی داشت در اختیار آمریکایی‌ها قرار می‌دادیم.» وی افزود: «این همکاری موفقیت آمیز بود و به نتیجه اصلی که کشتن البغدادی بود رسید.»

فرمانده نیروهای کُرد: این عملیات نتیجه همکاری مشترک با آمریکا بود

مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه نیز در توئیتی گفت که این «عملیات موفقیت آمیز و تاریخی» نتیجه همکاری اطلاعاتی مشترک این نیروها با ایالات متحده آمریکا بود.

آقای عبدی در توییت دیگری با اشاره به «ردیابی دقیق و اطلاعات موثق» نوشته است که نیروهای کٌرد در پیدا کردن و از بین بردن رهبر داعش به مدت پنج ماه در عملیاتی مشترک نقش داشته‌اند.

آگهی

ترکیه: با آمریکا تبادل اطلاعات داشتیم

وزارت دفاع ترکیه نیز در توئیتر اعلام کرد که پیش از حمله شب گذشته آمریکا به ادلب سوریه، اطلاعات بین مقام‌های ترکیه و آمریکا مبادله شد و هماهنگی نیز صورت گرفت.

از سوی دیگر رویترز به نقل از یک مقام ارشد ترکیه نیز اعلام کرد که البغدادی حدود ۴۸ ساعت قبل از عملیات آمریکا وارد مکانی شد که گفته می‌شود در آنجا کشته شده است. این مقام ترکیه، همچنین گفت که این کشور از عملیات آمریکا در ادلب خبر داشته است.

البغدادی تا آوریل گذشته (اردیبهشت) به مدت پنج سال از دیده‌ها پنهان بود. داعش در تاریخ ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) با انتشار ویدئویی ۱۸ دقیقه‌ای فردی شبیه البغدادی را نشان داد که روبروی دوربین نشسته بود و می‌گفت که «انتقام کشته شدگان و زندانیانش» را می‌گیرد. البغدادی از سال ۲۰۱۰ رهبری داعش را بر عهده گرفت.

در سال‌های اخیر گزارش‌های زیادی درباره کشته شدن یا زنده بودن و پنهان شدن البغدادی منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

داعش: نیروهای القاعده رهبر این گروه را کشته‌اند، رهبر جدید معرفی شد

اختلاف‌نظر با ترامپ بر سر محاکمه یک کماندو؛ وزیر نیروی دریایی آمریکا برکنار شد

اردوغان: همسر ابوبکر بغدادی را نیز در سوریه دستگیر کردیم