واکنش‌های منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای به کشته‌شدن رهبر داعش

 واکنش‌های منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای به کشته‌شدن رهبر داعش
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر داعش را در عملیات نیروهای آمریکایی تایید کرد، برخی کشورها، شخصیت‌ها و نهادها به این موضوع واکنش‌ نشان دادند.

آگهی

پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر داعش را در عملیات نیروهای آمریکایی تایید کرد، برخی کشورها، شخصیت‌ها و نهادها به این موضوع واکنش‌ نشان دادند.

دونالد ترامپ در سخنرانی خود در کاخ سفید گفت: «شب گذشته ایالات متحده آمریکا، رهبر شماره یک تروریست‌های جهان را به دست عدالت سپرد.»

بیشتر بخوانید: ابوبکر البغدادی رهبر خودخوانده داعش در سوریه کشته شد

وزیر خارجه بریتانیا: نباید به داعش اجازۀ تجلیل از البغدادی را بدهیم

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا در پیامی توییتری نوشت: «پس از مرگ رهبر داعش نباید به این گروه اجازه دهیم تا به تجلیل کسی بپردازد که دست به اقدامات جنایتکارانه و غیرانسانی زده است. بریتانیا همچنان از تلاش‌ها برای شکست داعش حمایت می‌کند.»

بحرین: مرگ البغدادی ضربۀ مهلکی برای این سازمان تروریستی است

خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین در پیامی توییتری اعلام کرد که مرگ ابوبکر البغدادیِ جنایتکار، ضربۀ مهلکی برای این سازمان تروریستی است. او در ادامه می‌افزاید: «ما به برادران و متحدان خود برای تلاش‌هایشان و موفقیت‌شان در مبارزه و رهایی از او درود می‌فرستیم.»

نانسی پلوسی: مرگ رهبر داعش به معنای مرگ داعش نیست

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مرگ البغدادی قابل توجه است اما مرگ رهبر داعش به معنای مرگ داعش نیست. تعداد زیادی از جنگجویان داعش در شرایط نامشخصی در زندان‌های سوریه به سر می‌برند و تعداد بی‌شمار دیگری در منطقه و در سراسر جهان همچنان در تلاش برای گسترش نفوذ خود و انجام فعالیت‌های تروریستی هستند.»

اسرائیل: این نشان دهندۀ عزم مشترک ما برای مبارزه با سازمان‌ها و حکومت‌های تروریست است

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به رئیس جمهور ترامپ برای موفقیت چشمگیری که منجر به قتل البغدادی، رهبر داعش شد تبریک می‌گویم. این نشان دهندۀ عزم مشترک ما با ایالات متحده و همۀ کشورهای آزاد برای مبارزه با سازمان‌های تروریستی و حکومتهای تروریست است. این دستاورد یک نقطه عطف مهم است اما هنوز کارهای زیادی پیش روی ماست.»

ترکیه: زمان آن است تا بدون تاخیر همۀ گروه‌های تروریستی فعال در منطقه را شکست دهیم

فخرالدین آلتون، رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: «ترکیه مفتخر است که به ایالات متحده، متحدمان در ناتو کمک کرده است تا یک تروریست بدنام به دست عدالت سپرده شود. امروز یاد خواهیم کرد از غیرنظامیان قربانیِ ابوبکر البغدادی و همچنین قهرمانان نظامی خود که جانشان را برای محافظت از جهان در برابر تروریست‌های داعش از دست دادند.»

فخرالدین آلتون در ادامه می‌افزاید: «ترکیه که همواره خاکریزی در برابر تروریسم بوده است به همکاری نزدیک خود با ایالات متحده و دیگران برای مبارزه با تروریسم در همۀ اشکال و نمودهای آن ادامه خواهد داد. اکنون زمان آن است که بدون تاخیر اقدام به تقویت نیروها کنیم و همۀ گروههای تروریستی را که در منطقه فعالند، شکست دهیم.»

بیانیه دولت عراق

دولت عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «به دنبال کار گسترده برای مدتی بیش از یک سال با تیمی اختصاصی، سرویس اطلاعات ملی عراق توانست محل دقیق مخفیگاه ابوبکر البغدادی تروریست را در استان ادلب شناسایی کند. پس از آن نیروهای ایالات متحده با همکاری سرویس اطلاعات ملی عراق عملیاتی را انجام داد که باعث حذف تروریست البغدادی شد. نیروهای مسلح و سرویس‌های اطلاعاتی عراق به همکاری خود با شرکای عراق در ائتلاف بین‌المللی ادامه خواهند داد تا به تعقیب بی‌امان نیروهای داعش پرداخته و ایدئولوژی این گروه را شکست دهند.»

جو بایدن: داعش همچنان تهدیدی برای مردم آمریکاست

جو بایدن از نامزدهای دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی ایالات متحده اعلام کرد: «داعش همچنان تهدیدی برای مردم آمریکا و متحدان ما است و ما باید همچنان به فشارها برای جلوگیری از تجدید حیات این سازمان و تهدید دوبارۀ ایالات متحده توسط آنها ادامه دهیم.»

فرانسه: کشته شدن البغدادی به معنای پایان داعش نیست

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه عملیاتی را که منجر به کشته شدن ابوبکر البغدادی رهبر داعش شد، تبریک گفت اما هشدار داد که این به معنای پایان داعش نیست. او در توئیتی اینگونه مرگ البغدادی را توصیف کرد: «بازنشستگی زودهنگام برای یک تروریست اما نه برای سازمان او. » وی تاکید کرد که با شرکای خود مبارزه با دولت اسلامی را ادامه می‌دهند و با شرایط جدید منطقه سازگار می‌شوند.

روسیه: هنوز اطلاعات موثقی درباره کشته شدن البغدادی نداریم

وزارت دفاع روسیه دقایقی پس از نشست خبری ترامپ گفت که هنوز اطلاعات موثقی درباره عملیات ایالات متحده آمریکا ندارد. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که این وزارتخانه هیچ مدرک قابل اثباتی که نشان دهد ابوبکر البغدادی رهبر داعش در عملیات نیروهای آمریکایی کشته شده است ندارد و تردید دارد که چنین حمله‌ای انجام شده باشد.

وی افزود: «وزارت دفاع روسیه هیچ اطلاعات موثقی درباره عملیات نیروهای آمریکایی در بخش تحت کنترل ترکیه در ادلب برای «نابودی بار دیگر» ابوبکر البغدادی رهبر داعش ندارد. »

وی گفت واقعیت این است که جزئیات متناقض و نیز شمار آنهایی که از مشارکت خود در نابودی البغدادی سخن می‌گویند، باعث شک و تردید می‌شود که اصلا چنین عملیاتی انجام شده باشد.

کوناشنکوف تاکید کرد که این کشور هیچ چیزی درباره هر نوع کمکی در پرواز هواپیماهای آمریکایی در حریم هوایی ادلب در طی این عملیات نمی‌داند.

ترامپ در بیانیه خود گفته بود که روسیه حریم هوایی خود را برای این عملیات در اختیار نیروهای عملیات قرار داده بود. رئیس جمهوری آمریکا همچنین از روسیه در سخنان امروز خود تشکر کرده بود.

وی تصریح کرد: «با این وجود، گزارش دیگر درباره نابودی البغدادی نمی‌تواند تاثیر چندانی روی وضعیت سوریه بگذارد.»

آگهی

سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود: «پس از اینکه دولت اسلامی در اوایل سال ۲۰۱۸ با پشتیبانی نیروهای هوایی روسیه توسط ارتس سوریه شکست خورد. دیگر «مرگ دوباره» ابوبکر البغدادی هیچ تاثیری در وضعیت سوریه یا اقدام‌های تروریست‌هایی که در ادلب مانده‌اند، نخواهد داشت.»

بریتانیا: جنگ علیه شرارت داعش هنوز به پایان نرسیده است

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در توئیتی نوشت که مرگ البغدادی لحظه مهمی در نبرد ما علیه تروریسیم است اما جنگ علیه شرارت داعش هنوز به پایان نرسیده است. وی تاکید کرد که به همکاری با شرکای خود در پایان دادن به اقدام‌های جنایت‌کارانه داعش برای همیشه ادامه می‌دهند.

ایران: اتفاق بزرگی رخ نداده است

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران نیز در واکنش به این خبر در توئیتی نوشت: «اتفاق بزرگی رخ نداده است. شما فقط کسی را که خودتان آن را به‌وجود آوردید، کشتید.»

این توئیت در پاسخ به توئیت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا داده شده است که شب گذشته نوشته بود: « همین الان اتفاق بزرگی افتاده است.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران نیز در رشته توئیتی نوشت: «همانطور که با مرگ بن لادن ریشه ترور نخشکید، مرگ بغدادی نیز پایان داعشیسم نخواهد بود.»

آگهی

وی تاکید کرد: «بنياد داعشيسم با بمب و خمپاره از بين نخواهد رفت و هنوز نمو و نمود دارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین پیام ویدئویی ابوبکر البغدادی پس از ۵ سال: انتقام می‌گیریم

داعش: پسر ابوبکر بغدادی کشته شده است

از محاصره کامل داعش در رقه تا سرنوشت ابوبکر بغدادی