نماینده سازمان ملل خواستار تمدید دورۀ آتش‌بس در شمال شرق سوریه شد

گی‌یر پدرسن،نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه
گی‌یر پدرسن،نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گی‌یر پدرسون، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز دوشنبه خواستار تمدید آتش‌بس در شمال شرقی این کشور شد. آقای پدرسون در تلاش است تا با یک روند سیاسی، جنگ هشت‌ ساله سوریه را پایان دهد.

آگهی

یک روز مانده تا پایان مهلت ۱۵۰ ساعتۀ آتش‌بس در شمال شرق سوریه، گی‌یر پدرسون، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه خواستار تمدید این آتش‌بس شد و اعلام کرد در تلاش است تا با یک روند سیاسی، جنگ هشت‌ ساله سوریه را پایان دهد.

وی گفت که علاقمند است روز سه‌شنبه قبل از جلسه کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو، با وزرای خارجه ترکیه، ایران و روسیه دیدار کند.

به‌نظر می‌رسد کمیته قانون اساسی سوریه بتواند راه را برای انجام اصلاحات سیاسی و برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه زیر نظر سازمان ملل در این کشور مهیا کند. صدها هزار نفر در هشت سال اخیر در جنگ داخلی سوریه کشته و میلیون‌ها نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.

آقای پدرسون در یک نشست خبری تاکید کرد که سازمان ملل به شدت خواستار رعایت شدن این آتش‌بس است. وی افزود: «می‌خواهیم که آتش‌بس در سطح کشور اجرایی شود.»

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه معتقد است که ادامه یافتن درگیری‌های سوریه، بیش از هر زمانی اهمیت به جریان انداختن یک روند جدی سیاسی را در این کشور ثابت کرده است؛ روندی که می‌تواند به حل مشکلات در کل سوریه از جمله شمال‌شرق این کشور و به‌طور ویژه ادلب کمک کند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه ۲۸ اکتبر(شش آبان) گفت که نیروهای کُرد یگان‌های مدافع خلق هنوز به‌طور کامل از نوار شمال شرقی سوریه خارج نشده‌اند.

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهور روسیه و ترکیه سه‌شنبه‌ گذشته در شهر سوچی روسیه از رسیدن به توافقی برای پایان درگیری‌ها در شمال شرق سوریه خبر داده بودند. طبق این توافق نیروهای عضو یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) باید در یک مهلت ۱۵۰ ساعته که از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۲۳ اکتبر (یک آبان) به وقت محلی آغاز شده است با سلاح‌های خود از این منطقه خارج شوند و در سرزمینی دورتر از ۳۰ کیلومتریِ مرز ترکیه مستقر شوند. این مهلت سه‌شنبه شب، ۲۹ اکتبر (۷ آبان) به پایان می‌رسد.

بیشتر بخوانید:نگاهی به توافق‌نامه پوتین و اردوغان برای پایان درگیری‌ها در شمال سوریه

ارتش سوریه با حمایت روسیه از اواخر آوریل (اردیبهشت) گذشته حمله به شمال غرب استان ادلب که هنوز در کنترل نیروهای شورشی مخالف دولت اسد و مورد حمایت ترکیه است را آغاز کرد.

ترکیه، روسیه و ایران تلاش‌هایی برای برقراری آتش‌بس داشتند اما این تلاش‌ها تاکنون شکست خورده است.

برگزاری جلسه کمیته قانون اساسی سوریه در روز چهارشنبه بین نمایندگان دولت و مخالفان

آقای پدرسون پیش از این با فرستاده‌های هفت کشور از جمله ایالات متحده ملاقات کرده‌ است. جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه به خبرنگاران گفت که این جلسه [کمیته قانون اساسی سوریه] گام مهمی برای حل مناقشه است.

قرار است مولود چاووش اوغلو، محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه ترکیه، ایران و روسیه در ژنو همزمان با پایان مهلت توافق درباره ادلب با یکدیگر دیدار کنند. این دیدار پیش از جلسه هیأت ۱۵۰ نفره سوری تحت نظر سازمان ملل در روز چهارشنبه برگزار می‌شود.

دولت، مخالفان و نمایندگان آن‌ها متعهد شده‌اند تا به‌صورت چهره به چهره با یکدیگر گفت‌وگو و مذاکره کنند.
گی‌یر پترسون
نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه

آقای پدرسون اعلام کرد که این گردهمایی با پشتیبانی قدرت‌هایی که از هر دو طرف درگیر در سوریه حمایت می‌کنند انجام می‌شود و نخستین توافق سیاسی بین دولت بشار اسد و مخالفان به حساب می‌آید.

وی افزود: «دولت، مخالفان و نمایندگان آن‌ها متعهد شده‌اند تا به‌صورت چهره به چهره با یکدیگر گفت‌وگو و مذاکره کنند.»

دولت اسد، مخالفان حکومت و گروه‌های جامعه مدنی هر کدام ۵۰ نفر را برای این گردهمایی معرفی کرده‌اند. این افراد شامل کُردها نیز می‌شوند اما هیچ نماینده‌ای از یگان‌های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک در این گردهمایی حضور ندارند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت سوریه از کردها خواست به صفوف ارتش بپیوندند

خرسندی ایران و ناتو از توافق آنکارا و مسکو درباره سوریه

توافق «تاریخی» در دیدار اردوغان و پوتین برای حل بحران شمال سوریه