روایت فرمانده کُرد درباره نفوذی نیروهای دموکراتیک سوریه در حلقه نزدیک بغدادی

محلی که نیروهای آمریکایی در نزدیکی روستای باریشای سوریه عملیات خود را علیه رهبر داعش انجام دادند
محلی که نیروهای آمریکایی در نزدیکی روستای باریشای سوریه عملیات خود را علیه رهبر داعش انجام دادند Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه می‌گوید که نفوذی‌ آن‌ها در حلقه نزدیک به ابوبکر بغدادی برای اطمینان از هویت و بررسی دی‌ان‌ای او، اطلاعاتی از جمله لباس زیر رهبر داعش را در اختیار نیروهای آمریکا قرار داده است.

آگهی

فرمانده نیروهای کُرد در سوریه می‌گوید که نفوذی‌ آن‌ها در حلقه نزدیک به ابوبکر بغدادی برای اطمینان از هویت و بررسی دی‌ان‌ای او، اطلاعاتی از جمله لباس زیر رهبر داعش را در اختیار نیروهای آمریکا قرار داده است.

مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه در گفت‌وگو با ان بی سی می‌گوید که سازمان اطلاعاتی او، یک نفوذی در حلقه نزدیک به بغدادی داشته‌ است. این نفوذی طبق گفته آقای عبدی، جزییاتی را که در اطراف رهبر داعش در نزدیکی مرز ترکیه می‌گذشت اطلاع می‌داد، مثلا تعداد نیروهای محافظ و یا نقشه ساختمان‌ها و تونل‌ها را منتقل می‌کرد.

به گفته فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه، نیروهای اطلاعاتی کُرد که این نفوذی تحت نظر آن‌ها بود، اطلاعات کسب شده را در اختیار نیروهای آمریکایی قرار دادند تا نیروهای عملیات ویژه این کشور درک بهتری از خانه امن بغدادی پیش از حمله به آن داشته باشند.

عبدی اضافه کرد که این نفوذی ناشناس در زمان حمله نیروهای آمریکا در محل حضور داشت و با نیروهای عملیاتی آمریکایی به محل اختفای بغدادی رفت.

این منبع نفوذی تمام تابستان امسال ارتباط مستقیم با رهبر داعش داشت و به واسطه این ارتباط توانست لباس زیر بغدادی و بعدها نمونه خون او را به سرویس اطلاعاتی آمریکا برساند.
مظلوم عبدی
فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه

این منبع نفوذی که عبدی او را یکی از مشاوران امنیتی بغدادی توضیف کرده است، تمام تابستان امسال ارتباط مستقیم با رهبر داعش داشت و به واسطه این ارتباط توانست لباس زیر بغدادی و بعدها نمونه خون او را به سرویس اطلاعاتی آمریکا برساند.

سازمان اطلاعاتی آمریکا این نمونه‌ها را آزمایش کرد و متوجه شد که دی‌ان‌ای او مطابقت دارد. این مقام کُرد اضافه کرد که خبرچین آن‌ها حدود سه ماه پیش لباس زیر او را دزدیده است و نمونه خون نیز حدود یک ماه پیش گرفته شد.

دونالد ترامپ روز یکشنبه همزمان با تایید مرگ بغدادی از کُردهای سوریه برای نقش آن‌ها در عملیات نیروهای آمریکایی تشکر کرد.

او در کاخ سفید گفت که کُردهای در حمله «خطرناک و جسورانه» نقش نظامی نداشتند اما «اطلاعاتی را ارائه کردند که به نظر می‌رسید مفید است».

طبق نوشته ان بی سی، بسیاری از کُردها این سخنان ترامپ -که پس از آن از روسیه و سایر کشورها نیز تشکر کرد- درباره نقش آن‌ها در این عملیات را کافی نمی‌دانند. حدود ۱۱ هزار زن و مرد تحت رهبری نیروهای کُرد در جنگ پنج ساله علیه داعش کشته شده‌اند.

آقای عبدی روز یکشنبه پیش از سخنرانی ترامپ که مرگ بغدادی را تایید می‌کرد در توییتی با اشاره به «ردیابی دقیق و اطلاعات موثق» نوشته بود که نیروهای کُرد در پیدا کردن و از بین بردن رهبر داعش به مدت پنج ماه در عملیاتی مشترک نقش داشته‌اند.

ترامپ نیز در سخنان خود با اشاره به عملیات شنبه شب نیروهای آمریکایی در شمال سوریه گفت که پس از کشف محل اختفای بغدادی، او در تونلی گیر افتاد که با با منفجر کردن جلیقه انتحاری‌اش، خود و سه فرزندش را کشت.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا جسد ابوبکر بغدادی به دریا انداخته شد؟

ترامپ تصویر سگی را که در عملیات کشتن بغدادی شرکت داشت، منتشر کرد

حمله هوایی ترکیه به شمال سوریه؛ هفتاد نفر کشته و مجروح شدند