آمریکا از پیشنهاد چین برای میزبانی گفتگوهای بین ‌الافغانی استقبال کرد

نمایندگان گروه طالبان افغانستان
نمایندگان گروه طالبان افغانستان Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت آمریکا از پیشنهاد چین برای میزبانی دور تازه گفتگوهای بین‌الافغانی، یعنی میان مسئولان دولتی افغانستان و طالبان استقبال کرد.

آگهی

دولت آمریکا از پیشنهاد چین برای میزبانی دور تازه گفتگوهای بین‌الافغانی، یعنی میان مسئولان دولتی افغانستان و طالبان استقبال کرد.

بر اساس توافق‌نامه‌ای که در نتیجه یک سال گفتگوی زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان با نمایندگان گروه طالبان امضا شد، آمریکا متعهد گردید که نیروهای خود را از افغانستان خارج کند و به این ترتیب به طولانی‌ترین جنگ در تاریخ این کشور پایان دهد.

با این حال پس از حمله طالبان در افغانستان و [کشته شدن یک سرباز ارتش آمریکا](دو نظامی ناتو از جمله یک آمریکایی در میان ۱۰ قربانی انفجار مرگبار کابل) در ۱۴ شهریور گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به یک باره این مذاکرات را لغو کرد.

هفته گذشته زلمی خلیل‌زاد در مسکو با نمایندگان پاکستان، روسیه و چین در امور افغانستان دیدار و گفتگو کرد. در آن زمان هر چهار نماینده بار دیگر بر حمایت کشورهای متبوع خود از «یک توافق صلح جامع و پایدار» در افغانستان تأکید کردند. در بیانیه مشترک این چهار کشور که روز دوشنبه در واشنگتن منتتشر شد، آمده است که آنها «از پیشنهاد چین در میزبانی از دیدار آتی بین‌الافغانی در پکن استقبال می‌کنند».

بیشتر بخوانید:

در این بیانیه همچنین آمده که قرار است «طیف وسیعی از مسئولان سیاسی» از جمله «نمایندگانی از دولت جمهوری اسلامی افغانستان و دیگر رهبران افغان و طالبان» در این گفتگوها شرکت کنند.

طالبان هفته گذشته اعلام کردند که دولت چین از آنها برای گفتگو در پکن دعوت کرده است. این گفتگوها در ادامه مذاکراتی انجام می‌شود که در ماه ژوئیه گذشته با همکاری آلمان در دوحه، پایتخت قطر بر پا شده بود. با این همه تاریخ دقیق آغاز این دور از گفتگوها در پکن هنوز مشخص نشده است. گروه طالبان هفته گذشته اعلام کرده بود که این مذاکرات ممکن است سه‌شنبه هفتم یا چهارشنبه هشتم آبان برگزار شود. اما سخنگوی این گروه روز دوشنبه خبری را که در مورد حضور اعضای طالبان در پکن منتشر شده بود، تکذیب کرد.

طالبان تا امروز به طور رسمی امکان هر گونه گفتگو با دولت افغانستان را رد کرده است. اما مذاکرات دوحه و ملاقات‌هایی که قرار است در پکن روی دهد ممکن است به آغاز این گفتگوی ناممکن بینجامد و توافق بر سر راه حلی برای برون‌رفت از بحران افغانستان را در پی داشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مذاکرات صلح افغانستان؛ اسلام‌آباد میزبان مذاکره‌کنندگان طالبان وآمریکا

فرمانده پیشین سنتکام: ایران همچنان مهمترین تهدید برای صلح در منطقه است

مترجم افغان ارتش آمریکا در واشنگتن به ضرب گلوله کشته شد