میشل عون از هیئت دولت لبنان خواست تا زمان تشکیل کابینه جدید به کار خود ادامه دهند

میشل عون از هیئت دولت لبنان خواست تا زمان تشکیل کابینه جدید به کار خود ادامه دهند
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک منبع رسمی به خبرگزاری رویترز گفته سعد حریری موافقت مشروط خود را با ابقاء در مقام نخست وزیری اعلام کرده است.

آگهی

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان روز چهارشبه از اعضای هیات دولت این کشور خواست تا زمان انتصاب نخست وزیر جدید و تشکیل دوباره کابینه، به‌عنوان سرپرست کار خود را ادامه دهند. این درخواست یک روز پس از استعفای سعد حریری از مقام نخست وزیری مطرح می‌شود.

هنوز معلوم نیست که آیا آقای عون استعفای سعد حریری را می‌پذیرد یا نه. همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام رسمی لبنان گزارش کرد سعد حریری مشکلی با ادامه کار در پست نخست وزیری ندارد، به شرط آنکه در کابینه آینده امکان حضور وزرای فن‌سالار (تکنوکرات) که قادر به اجرای اصلاحات برای جلوگیری از سقوط اقتصاد لبنان باشند، وجود داشته باشد.

سعد حریری سه‌شنبه و همزمان با سیزدهمین روز تظاهرات گسترده بخش عظیمی از شهروندان لبنانی در اعتراض به مشکلات معیشتی و اقتصادی از مقام خود کناره گرفت.

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان پیش از این مخالفت خود با استعفای دولت در مقطع زمانی کنونی را اعلام کرده و گفته بود کناره‌گیری دولت به نفع وضعیت این کشور نیست.

پس از انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۴ در لبنان، سعد حریری سرانجام در دسامبر سال ۲۰۱۶ به مقام نخست وزیری لبنان رسید. وی در سال ۲۰۱۷ در تصمیمی بحث برانگیز و در زمانی که در عربستان سعودی حضور داشت از مقام خود کناره گرفت اما پس از خروج از عربستان و در پی اصرار نمایندگان گروه‌های مختلف سیاسی لبنان، استعفای خود را پس گرفت.

کشور لبنان از زمان جنگ‌های داخلی در اواخر دهه هفتاد و دهه هشتاد میلادی قرن بیستم صحنه ناآرامی‌ و بی‌ثباتی سیاسی است. تقسیم قومی-مذهبی قدرت براساس پیمان طائف (۱۹۸۹) تشکیل دولت و انتصاب رئیس جمهور و نخست وزیر از سوی نمایندگان مجلس را به یک چالش جدی در ساختار سیاسی این کشور بدل کرده است.

منابع بیشتر • یورونیوز

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سعد حریری: دیگر نخست‌وزیر لبنان نخواهم شد

سعد حریری متن استعفای خود را به میشل عون تقدیم کرد

بحران سیاسی در پرو؛ در پی یورش پلیس به خانه رئیس‌ جمهور شش وزیر استعفا کردند