مجارستان بیانیه ناتو را در اعتراض به نادیده گرفتن حقوق اقلیت‌ مجار در اوکراین وتو کرد

مجارستان بیانیه ناتو را در اعتراض به نادیده گرفتن حقوق اقلیت‌ مجار در اوکراین وتو کرد
Copyright Sputnik/Alexei Nikolsky/Kremlin via REUTERS
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مجارستان از یکسو یکی از مهمترین متحدان روسیه در شرق اروپا و از سوی دیگر عضو ناتو و اتحادیه اروپا است.

آگهی

مجارستان روز چهارشنبه بیانیۀ مشترک سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به «ناتو» دربارۀ اوکراین را به دلیل این که به درخواست‌های مدنظر بوداپست در خصوص احترام به حقوق اقلیت‌ مجار اشاره‌ای نکرده است، وتو کرد.

دو کشور همسایۀ اوکراین و مجارستان سالهاست که با یکدیگر در موضوعات مختلف از جمله حقوق اقلیت‌ها اختلاف دارند. در حال حاضر ۱۵۰ هزار اقلیت مجار ساکن اوکراین هستند و بوداپست می‌گوید که کی‌یف حق آموزش اقلیت مجار با زبان مادریشان را از آنها سلب کرده است.

پیتر زیجارتو، وزیر خارجه مجارستان اعلام کرد برای مجارستان چاره‌ای جز وتوی بیانیه ناتو باقی نمانده است زیرا «مجارستان جامعۀ قومی خود را فدای جغرافیای سیاسی نمی‌کند.»

مجارستان از یکسو یکی از مهمترین متحدان روسیه در شرق اروپا و از سوی دیگر عضو ناتو و اتحادیه اروپا است و سخنان آقای زیجارتو دربارۀ وتوی این بیانیه در زمانی مطرح شده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به مجارستان سفر کرده است.

اوکراین از ۵ سال پیش با جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در شرق این کشور در حال جنگ است و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز هم اکنون با هدف نشان دادن حمایت نظامی این سازمان از اوکراین، در کی‌یف به سر می‌برد. اعضای شورای آتلانتیک شمالی (NAC) که اصلی‌ترین نهاد تصمیم گیری ناتو محسوب می‌شود نیز در این سفر او را همراهی می‌کنند و انتظار می‌رفت این بیانیه در جریان نشست آنها در کی‌یف تایید شود.

علاوه بر موضع سرسختانۀ ناتو در قبال روسیه، اتحادیه اروپا نیز روسیه را به دلیل مداخلۀ نظامی در اوکراین تحریم کرده است.

مجارستان بارها به اوکراین درباره احترام به حقوق اقلیت ۱۵۰ هزار نفرۀ مجار هشدار داده و تهدید کرده است که در تلافی، مانع به نتیجه رسیدن تلاش‌های اوکراین برای عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا خواهد شد.

اوکراین در سال ۲۰۱۷ میلادی قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن معلمان موظف می‌شدند تا در مدارس تنها از زبان ملی اوکراینی برای آموزش دانش‌آموزان استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قایق ارتش مجارستان در تعقیب پناهجویان غیرقانونی

مجارستان خواستار همسویی اروپا با آمریکا و اسرائیل در مواجهه با ایران شد

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد