نشست سوچی؛ مسکو در پی تقویت حضور تجاری و نظامی در قاره سیاه

نشست سوچی؛ مسکو در پی تقویت حضور تجاری و نظامی در قاره سیاه
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«در ۵ سال گذشته حجم تبادل تجاری میان روسیه و کشورهای آفریقایی تقریبا دو برابر شده و به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.»

آگهی

شهر سوچی روسیه، در ماه اکتبر میزبان بیست و سومین نشست سران قارهٔ آفریقا و روسیه بود، نشستی که بنا داشت ظرف ۲۴ ساعت تعریفی نو از روابط استراتژیک میان این کشورها ارائه کند.

نخستین دورهٔ این نشست با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و عبدالفتاح سیسی، رئیس ‌جمهوری مصر و رئیس کنونی اتحادیهٔ آفریقا آغاز به کار کرده بود.

بیش از ۴۰ تن از سران کشورهای آفریقایی و هزاران شرکت‌کنندهٔ در این نشست حضور داشتند. آقای پوتین در سخنانش در مراسم گشایش این نشست، مجددا بر تقویت روابط تجاری میان روسیه و آفریقا تأکید کرد.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رئيس جمهوری روسیه گفت: «گرچه در ۵ سال گذشته حجم تبادل تجاری میان روسیه و کشورهای آفریقایی تقریبا دو برابر شده و به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است، درحالی که در آفریقا شرکای بسیاری با قابلیت رشد اقتصادیِ‌ بالا داریم. بنابراین قطعا این رقم کافی نیست.»

اما تنها ۲۰ میلیارد دلار؟ پس تأثیری که شوروی سابق بر قارّهٔ آفریقا داشت چه شده است؟ مسکو با پشتیبانی از استعمارزدایی در آفریقا جایی باز کرده بود، به ویژه در مالی، کشوری که چنانکه رئیس جمهوری‌اش می‌گوید ۶۰ سال است که دوست روسیه به شمار می‌آید.

ابراهیم ابوبکر کیتا، رئیس جمهوری مالی دربارهٔ اهمیت روسیه برای کشورش می‌گوید: «حوالی سال ۱۹۶۱ بود که روسیه پیشنهادی به ما داد مبنی بر اینکه مایل است با ما همکاری کند. ما همچنین اولین واحدهای صنعتیِ خودمان را مدیون روسیه هستیم،‌ واحدهایی که به ما اجازه داد بتوانیم شرکت‌های دولتی وخصوصی در مالی داشته باشم. من معتقدم که دورانی تازه در راه است که در آن روابطمان را بازاندیشی می‌کنیم. مالی هم مانند دیگر کشورهای آفریقایی، به غیر از مسائل نظامی، برای توسعهٔ دیگر بخشهای اقتصادش بر روسیهٔ تکیه می‌کند.»

شرکت‌های بسیاری تازه‌ترین دستاوردهای خود را در حوزه‌های بهداشت و ترابری در نشست سوچی ارائه کردند

صفیه بولی، وزیر توسعهٔ سرمایه‌گذاری خارجی مالی نیز در همین راستا معتقد است کشورش در بخش‌های مختلف قابلیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد. وی می‌افزاید: «مالی، نوعی چهارراه ترابری است. ما با هفت کشور مرز داریم. از آنجا که مرزهای ما همه خاکی است، زیرساخت‌های جاده‌ای خوب ما نه تنها سبب می‌شود که کشورهای زیادی را به هم پیوند بدهیم بلکه شانس صادرات شرکت‌هایمان را بیشتر می‌کند. معادن بسیار خوبی هم داریم. برای نمونه پارسال ۶۶ تن طلا استخراج کردیم. صنعت کشاورزی ما هم قابلیت بالایی دارد و مایلیم در این زمینه سرمایه‌گذاران بیشتری از روسیه جذب کنیم.»

اگر روسیه در آفریقا سرمایه‌گذاریِ شایان توجهی بکند، آفریقا این کشور را نه تنها به چشمِ نوعی منجی اقتصادی، بلکه همچون یک شریک تجاری خوب می‌بیند. پاول سورکین، وزیر انرژی روسیه معتقد است که کشور او هم به آفریقا نیازمند دارد.

آقای سورکین می‌افزاید: «سابقه‌ٔ همکاری ما نشان می‌دهد که ما فناوری را شریک می‌شویم،‌ و آماده‌ایم در زمینهٔ فرهنگ مشارکت کنیم، آماده‌ایم فرهنگ شرکایمان را بپذیرم و با هم رشد کنیم.»

ولادیمیر پوتین در پایان این نشست بر تعهد کشورش به تقویت امنیت و ثبات آفریقا تأکید کرد. وی همچنین تصریح کرد که باید مشارکتی منصفانه،‌ در زمینهٔ بهداشت و ترابری میان کشورها صورت گیرد. روسیه تلاش دارد شریک استراتژیک آفریقا باشد، در حالیکه غرب و چین‌، چندین گام در این زمینه جلوترند. مسکو،‌ برای نیل به این هدف، علاوه بر مهارت‌های نظامی نیم‌نگاهی هم به گفتگو و تعامل دارد.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

گام تجاری آفریقای جنوبی با برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در کیپ تاون

هفتمین نشست تیکاد در توکیو؛ گام ژاپن برای توسعهٔ آفریقا