روسیه پیشرفته‌ترین زیردریایی اتمی خود «شاهزاده ولادیمیر» را آزمایش کرد

روسیه پیشرفته‌ترین زیردریایی اتمی خود «شاهزاده ولادیمیر» را آزمایش کرد
Copyright Reuters
Copyright Reuters
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از این زیردریایی، یک موشک بالستیک قاره پیمای «بولاوا» شلیک شده که به هدف خود هزاران کیلومتر دورتر در شبه‌جزیره کامچاتکا اصابت کرده است.

آگهی

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که برای اولین بار، پیشرفته‌ترین زیردریایی اتمی این کشور آزمایش شده است و از این زیردریایی، یک موشک بالستیک قاره پیمای «بولاوا» شلیک شده و به هدف خود هزاران کیلومتر دورتر در شبه‌جزیره کامچاتکا اصابت کرده است.

محل انجام این آزمایش، دریای سفید واقع در شمال‌غرب روسیه بوده است و در زمانی انجام شده که در پی فروپاشی پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، جهان نگران آغاز یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای دیگر میان دولتهاست.

این زیردریایی پیشرفته «بوری-آ» که «شاهزاده ولادیمیر» (Knyaz Vladimir) نام گرفته است، اولین زیردریایی به روز شدۀ مدل 955A محسوب می‌شود.

بنا بر اعلام الکساندر مویسف فرماندۀ این عملیات، قرار است این زیردریایی تا پایان سال جاری میلادی و پس از آنکه تمام آزمایش‌ها از جمله آزمایش اسلحه‌های آن تمام شد، وارد ناوگان دریایی شمال روسیه شود.

برنامۀ کنترل تسلیحات هسته‌ای جهانی که در دوران جنگ سرد با عقد پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» میان ایالات متحده و روسیه شکل گرفته بود، با خروج آمریکا به رهبری دونالد ترامپ در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۸ میلادی فروپاشید و به این ترتیب رقابتی نامحدود در موضوع ساخت و گسترش موشکهای میان‌برد در میان کشورهای قدرتمند جهان از جمله چین بوجود آمد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه موشک بالستیک اسکندر را آزمایش کرد

ولادیمیر پوتین دستور پاسخ متقابل به آزمایش موشکی آمریکا را صادر کرد

دیدار رافائل گروسی با پوتین در سوچی؛ وضعیت بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا «متزلزل» است