منابع آگاه: قاسم سلیمانی در عراق برای جلوگیری از سقوط دولت عبدالمهدی

منابع آگاه: قاسم سلیمانی در عراق برای جلوگیری از سقوط دولت عبدالمهدی
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عمیق‌ترشدن بحران سیاسی کنونی در عراق می تواند به کاهش نفوذ تدریجی ایران نه تنها در عراق بلکه در منطقه بیانجامد

آگهی

به گزارش رویترز، ایران با هدف جلوگیری از سقوط دولت عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق توسط دو تن از شخصیت‌های برجستۀ سیاسی این کشور، وارد عمل شده است.

دو روز پیش از این مقتدی صدر، روحانی تندرو و بانفوذ عراقی خواستار کناره گیری آقای عبدالمهدی از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام با هدف پایان دادن به درگیری‌های خونین عراق شد.

او همچنین از مهمترین رقیب سیاسی خود یعنی هادی عامری، رهبر ائتلاف انتخاباتی فتح و دبیرکل سازمان نظامی-سیاسی بدر خواست تا در برکناری آقای عبدالمهدی از قدرت، با او همراه شود.

اما به نوشته خبرگزاری رویترز، بنا بر اعلام پنج منبع آگاه، در جریان جلسه‌ای محرمانه که روز چهارشنبه در بغداد تشکیل شد، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران نیز حاضر شده و از هادی عامری و دیگر رهبران شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران خواسته است تا به حمایت از عادل عبدالمهدی ادامه دهند.

در حالی که یک مقام امنیتی ایران حضور قاسم سلیمانی در جلسۀ روز چهارشنبه در عراق را تایید و ادعا کرده است که او برای «مشاوره دادن» در آنجا بوده، هیچکدام از سخنگویان دو چهره برجسته عراق یعنی مقتدی صدر و هادی عامری حاضر به اظهارنظر در این باره نشده اند.

این مقام امنیتی ایران به شرط ناشناس ماندن، به خبرگزاری رویترز گفته است: «امنیت عراق برای ما مهم است و ما در گذشته به انها کمک کرده ایم. فرمانده سپاه قدس ما به کرات به عراق و دیگر کشورهای منطقه سفر می کند، بویژه هنگامیکه متحدانمان از ما تقاضای کمک می کنند.»

رویترز می نویسد، مداخله قاسم سلیمانی در تحولات عراق، یکی از آخرین نشانه‌های نفوذ روزافزون ایران در کشور همسایه و در سراسر منطقه است.

پیش از این نیز مقامات امنیتی عراق به خبرگزاری رویترز گفته بودند که شبه نظامیان تحت حمایت ایران تک تیراندازها را در پشت بام های بغداد مستقر کرده اند تا معترضان را مرعوب و سرکوب و اعتراضات را خاموش کنند.

عمیق‌ترشدن بحران سیاسی کنونی در عراق می تواند به کاهش نفوذ تدریجی ایران نه تنها در عراق بلکه در منطقه بیانجامد.

یشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمار کشته شدگان ناآرامی‌های عراق به دست‌کم ۶۵ نفر رسید

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند