فرجام گام‌های برجامی ایران؛ اقدام متقابل گروه ۱+۴ چه خواهد بود؟

فرجام گام‌های برجامی ایران؛ اقدام متقابل گروه ۱+۴ چه خواهد بود؟
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گام‌های ایران در مسیر کاهش تعهدات برجامی و آغاز عملیات هسته‌ای در نهایت به کجا ختم می‌شود؟ در مقابل با تائید خروج ایران از برجام چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

آگهی

گام‌های ایران در مسیر کاهش تعهدات برجامی و آغاز عملیات هسته‌ای در نهایت به کجا ختم می‌شود؟ در مقابل اگر اعضاء گروه ۱+۴ به عنوان امضاء کنندگان توافق هسته‌ای با ایران معتقد باشند که گام‌های ایران به معنای خروج از برجام است، چه اقدام متقابلی می‌توانند انجام دهند و با تائید خروج ایران از برجام چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

ایران تاکنون در اعتراض به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و به دلیل آن چه که «بی‌عملی اروپا به تعهداتش در برجام» عنوان کرده، چهار گام در جهت کاهش تعهدات برجامی خود برداشته است. این گام‌ها که با فاصله‌های زمانی ۶۰ روزه و با امید به موافقت اروپا با خرید نفت ایران و آغاز دوباره تجارت دو جانبه بدون توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته شده، در دو فاز نهایی یعنی در گام‌های ششم و هفتم با ابطال مجوز بازرسی‌های گسترده آژانس انرژی اتمی و خروج از اِن‌پی‌تی به پایان خود خواهد رسید.

به گفته مقام‌های ارشد ایرانی گام‌های نهایی بر خلاف گام‌های اولیه، غیرقابل بازگشت خواهند بود.

اقدام متقابل کشورهای ۱+۴ به کجا منتهی می‌شود؟

در صورتی که هر یک اعضاء گروه ۱+۴ معتقد باشند که ایران در هر یک از گام‌های برجامی خود از تعهدات خود عدول کرده، می‌توانند ۶ گام متقابل را پیش بگیرند که در نهایت با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند منجر به بازگشت تحریم‌های جهانی علیه ایران و یا برخورد سخت‌گیرانه‌تر این نهاد شود.

بیشتر بخوانید:واکنش‌ها به چهارمین گام کاهش تعهدات هسته‌ای ایران

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید

چرا آمریکا نمی‌تواند در پاسخ به حمله ایران به اسرائيل تحریم‌های نفتی علیه تهران را شدت بخشد؟

«صادرات نفت ایران در دوازده ماه گذشته به بیش از ۳۵ میلیارد دلار رسید»