سرمایه گذاری‌های گستردۀ خارجی در استان «کوانزا سول» آنگولا

سرمایه گذاری‌های گستردۀ خارجی در استان «کوانزا سول» آنگولا
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یکی از مهمترین مناطق تولید مواد غذایی در کشور آنگولا، منطقه‌ای به وسعت تقریبا دو برابر کشور بلژیک در استان «کوانزا سول» است. در این منطقه سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای هم در بخش کشاورزی و هم دامپروری انجام شده است.

آگهی

یکی از مهمترین مناطق تولید مواد غذایی در کشور آنگولا، منطقه‌ای به وسعت تقریبا دو برابر کشور بلژیک در استان «کوانزا سول» است. در این منطقه سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای هم در بخش کشاورزی و هم دامپروری انجام شده است.

در این برنامۀ کسب و کار در آنگولا کریس برنز، خبرنگار یورونیوز نگاهی به توسعۀ فعالیت‌ها هم برای کشتزارهای عظیم و صنعتی موسوم به «مگافارم» و هم مزارع کوچک داشته است.

شرکت «آلدیا نووآ» مشغول همکاری با ۷۰۰ کشاورز و خانواده‌هایشان در ۱۴ روستای این منطقه است. این شرکت نیازهای دامی آنها را تامین می‌کند و به کشاورزان در قبال کاری که انجام می‌دهند، دستمزد می‌دهد.

کوبی تریویزکی، مدیر این شرکت می‌گوید: «ما در اینجا به موضوعات بسیاری توجه داریم از جمله تقسیم کار میان زنان و مردان، مسائل زیست محیطی، کیفیت محصولات، صداقت در کار و درنهایت پرداخت به موقع دستمزدها به اندازه‌ای که متناسب با کاری که انجام داده‌اند، باشد.»

تولیدات این شرکت شامل هزاران لیتر شیر در روز است که از آن محصولاتی همچون ماست و کره و پنیر و بستنی نیز تهیه می‌شود؛ همچنین ۶ تن گوشت در هفته و حدود ۲۵۰ هزار تخم مرغ در روز. این شرکت سالانه ۱ میلیون لیتر روغن سویا نیز به فروش می‌رساند.

به کمک جاده‌ها و زیرساخت‌های خوبی که در این منطقه فراهم شده، شرکت «آلدیا نووآ» می‌تواند با دیگر تولیدکنندگان بزرگ مواد غذایی برای سوپرمارکت‌های این کشور رقابت کند؛ موفقیتی که ادامۀ همکاری صدها کشاورز را با این شرکت تضمین می‌کند.

کشاورزانی مانند خولیو میگل که در زمینۀ تولید مرغ و تخم مرغ فعال هستند، می‌توانند از مسیر همکاری با شرکت «آلدیا نووآ» دو تا سه هکتار زمین داشته باشند.

خولیو میگل می‌گوید: «این کار پرمسئولیتی است زیرا اگر می‌خواهید که شرکت به شما اعتماد کند و پرندگانی را که لازم دارید به شما بدهد، باید عملکرد خوبی داشته باشید؛ توام با نظم و انضباطی که آنها انتظار دارند. این کار باعث اعتماد شرکت به شما می‌شود. اینگونه است که می‌توانیم برای حمایت از خانواده و تحصیل فرزندانمان درآمد کسب کنیم.»

این مزرعه با سرمایه‌گذاری بین‌المللی یک شرکت اسرائیلی راه اندازی شده است و توسط فردی به نام کوبی تریویتزکی مدیریت می‌شود که توانسته است اعتماد و همزمان تعهد را در میان کشاورزان منطقه بوجود آورد.

یورونیوز: «کوبی، شما در یکی از دهکده‌های اشتراکی اسرائیل موسوم به "کیبوتص" بزرگ شده‌اید. آشنا بودن با این شیوۀ کشاورزی چگونه به شما برای پیشرفت فعالیت‌ها در این منطقه کمک کرده است؟»

کوبی تریویتزکی: «در کیبوتص‌ها یاد می‌گیرید که نیازهای دیگران را ببینید، با همدیگر کار کنید و کشاورزی را درک کنید. به عبارت دیگر نه تنها به خود بلکه به مردمی که اطراف شما هستند نیز فکر کنید.»

برای سرمایه‌گذارانی که بازار اینجا را می‌شناسند، فرصتهای زیادی در بخش‌های کشاورزی و بخش‌های مرتبط با آن وجود دارد؛ بویژه اگر زیرساختها فراهم باشد.

ادواردو لیما، مدیر شرکت لوناگرو می‌گوید: «تلاش‌های زیادی شده و من به عنوان سرمایه‌گذار خارجی این را احساس می‌کنم. من تغییرات را می‌بینم، اکنون حمایتهای بیشتری دیده می‌شود؛ در موضوع زیرساخت‌ها، تامین برق و ساخت سدهای جدید.»

مزرعه «فازندا سن آنتونیو» یک مزرعه بسیار بزرگ و به عبارت دیگر یک «مگافارم» است که توسط یک شرکت پرتغالی اداره می‌شود. این مزرعه با ۴۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای ۱۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری بیشتر در آینده، به بزرگترین کشتزار آبی آنگولا تبدیل شده است. در حال حاضر ۵ هزار هکتار از این مزرعه زیر کشت است و ۱۲۰۰ راس گاو نیز در آن پرورش می‌یابد.

یورونیوز: «ژوزه، شرکت شما ۱۲ سال پیش با ۴۰۰ راس گاو کارش را در اینجا آغاز کرده. چرا «کوانزا سول» را انتخاب کردید؟»

ژوزه الکساندر سیلوا، مدیر مزرعه «فازندا سن آنتونیو» می‌گوید: «در اینجا آب و هوای خوبی وجود دارد. آب به اندازه کافی هست و ۲ رودخانه داریم. آب و هوا فاکتور بسیار مهمی است و به همین دلیل می‌توانیم بهترین گوشت خوک و گاو همچنین بهترین ذرت را برای مصرف در آنگولا پرورش دهیم.

یورونیوز: «الان در اینجا چه می‌بینیم؟ مجموعۀ گسترده‌ای از فعالیت‌های شما دیده می‌شود.»

ژوزه الکساندر سیلوا: «اینجا بسته به زمان سال، ذرت یا سویا پرورش می‌دهیم. آنجا هم مزرعه پرورش خوک است و سالانه ۲۲ هزار خوک تولید می‌کند. آن طرف‌تر می‌توانید کارخانه‌ها را ببینید؛ جایی که ذرت و سویا را به آرد یا غذای کامل تبدیل می‌کنیم تا خوراک مردم آنگولا تامین شود. بعد هم گاوداری‌ها قرار دارند. آنچه می‌خواهیم این است که مردم به اینجا بیایند و سرمایه‌گذاری کنند. زیرا ما به حدود ۲۰۰ مزرعه بزرگ مانند این نیاز داریم تا آنگولا خودکفا شود.»

آگهی

برای رفع این کمبودها است که کسب و کارهای بین‌المللی رهسپار آنگولا شده‌اند تا بتوانند در دنیای رقابت، یک قدم جلوتر باشند.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

آنگولا؛ بازسازی مسیر حمل و نقل ریلی و خلق فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری