نامه دانشجویی که در لیون خودسوزی کرد: «زنده باد سوسیالیسم و خودگردانی»

 نامه دانشجویی که در لیون خودسوزی کرد: «زنده باد سوسیالیسم و خودگردانی»
نگارش از سعید شفیعی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بخشی از نامه دانشجویی که در لیون خودسوزی کرد: «من مکرون، اولاند، سارکوزی و اتحادیه اروپا را متهم می کنم که با ایجاد عدم اطمینان نسبت به آینده‌مان، مرا به قتل رساند‌ند.»

آگهی

یک دانشجو روز جمعه ۸ نوامبر در مقابل «مرکز منطقه‌ای آثار علمی ودانشگاهی» (Crous) شهر لیون فرانسه که به درخواست‌هایی چون بورس دانشجویی رسیدگی می کند، دست به خودسوزی زد.

به گفته دادستان لیون، این دانشجو ۲۲ ساله حدود ۹۰ درصد دچار سوختگی شده است و در حال حاضر در بیمارستان بستری است و در شرایط وخیمی به سر می برد.

رسانه‌های فرانسوی نام این داشجوی دوره لیسانس علوم سیاسی را «انس.‌ک» اعلام کرده‌اند. «انس» اهل شهر «سنت اتین» در صدکیلومتری لیون است و به دلیل فقر و از دست دادن بورس و خوابگاه دانشجویی دست به خودسوزی زده است.

وی پیش از اقدام به خودسوزی با انتشار نامه‌ای یک صفحه‌ای در صفحه فیسبوکش این اقدام را توضیح داد. نامه وی با این جمله آغازمی‌شود: «امروز، من دست به کاری غیرقابل جبران می زنم. اگر ساختمان Crous را در لیون انتخاب کرده‌ام، از روی اتفاق نیست. من مکانی سیاسی را، وزارت آموزش عالی و از آن طریق دولت را هدف گرفته‌ام.»

او سپس در ادامه نامه‌اش به قطع شدن بورس تحصیلی اش اشاره می کند و می گوید: «در وضعیتی که بورس تحصیلی‌ام نیز قطع نشده بود به من ۴۵۰ یورو ماهیانه می دادند، آیا این مبلع برای زندگی کافی است؟‌»

«انس.ک» در ادامه نامه به یاس و سرخوردگی‌اش از سیستم اقتصادی و بیکاری گسترده اشاره می کند و از سندیکای دانشجویی می خواهد که مطالبه «حقوق دانشجویی و بطور گسترده‌تر حقوق دائمی برای آنکه زندگی‌مان را برای پول درآوردن نابود نکنیم» را در دستور کارشان قرار دهند.

وی همچنین در نامه‌اش از دانشجویان خواسته است که «علیه قدرت گرفتن فاشیسم» و همچنین «علیه لیبرالیسم که نابرابری تولید می کند» مبارزه کنند.

وی در بخش دیگری از نامه‌اش عبارت امیل زولا «من متهم می کنم» را علیه روسای جمهوری فرانسه بکار می گیرد و می نویسد: «من مکرون، اولاند، سارکوزی و اتحادیه اروپا را متهم می کنم که با ایجاد عدم اطمینان نسبت به آینده‌مان، مرا به قتل رساند‌ه‌اند. من مارین لوپن (رهبر راست افراطی فرانسه) و سردبیران رسانه‌ها را متهم می کنم که ترس و هراسی خلق کرده‌اند که بیش از آن است که قابل چشم پوشی باشد.»

او در پایان نامه‌اش، آخرین آرزویش را ادامه مبارزه از سوی دوستانش بیان کرده است تا این شرایط پایان پذیرد.

این دانشجوی که دوستانش او را عاشق سیاست و جامعه‌شناسی و فعال سندیکای دانشجویی توصیف می کنند، آرزو داشت چیزی را در جامعه فرانسه تغییر دهد. او نامه‌اش را با این جملات به پایان برده است: «زنده باد سوسیالیسم، زنده باد خودگردانی، زنده باد بیمه اجتماعی».

رسانه‌های فرانسوی به نقل از دوستانش نوشته‌اند که او هیچ گونه علامتی از افسردگی بروز نمی داد و در دو هفته اخیر معمولا در حال شوخی و خندیدن با دوستانش بود و هرگز از شرایط فقری که با آن درگیر بود به کسی شکایت نمی کرد. دوستانش می گویند که او همواره به مبارزه فکر می کرد و هیچ علاقه‌ای به دست کشیدن از مبارزه نداشت.

در پی خودسوزی این دانشجوی، دانشجویان دانشگاها لیون۲ و همچنین دانشجویان در پاریس، لیل و دیگر شهرهای فرانسه روز سه شنبه دست به اعتراض خیابانی زدند.

تجمع دانشجویان لیونی در برابر ساختمان Crous در حالی برگزار شد که دوست دختر این دانشجو نامه وی را در برابر معترضان و در حالی که اشک از چشمانش جاری می شد، خواند. دانشجویان در این تجمع شعار «آنتی کاپیتالیسم» سر دادند.

در پاریس شب هنگام دانشجویان در تظاهراتی به سمت ساختمان وزارت آموزش عالی رفتند و با شکست در وزارتخانه به بخشی از ساختمان آسیب وارد کردند. از جمله شعارهای این دانشجویان نیز شعار «آنتی کاپیتالیسم بود.»

همچنین روز چهارشنبه دانشجویان دانشگاه لیون۲ از رفتن به کلاس امتناع کردند و عملا این دانشگاه را به تعطیلی کشاند. دانشجویان اعتراض گسترده‌ای برای روز ۵ دسامبر در اعتراض به شرایط دشوار زندگی اقتصادی دانشجویان سازماندهی کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرفداران محیط زیست و جلیقه‌زردهای فرانسه دو مرکز تجاری را اشغال کردند

خشونت پلیس فرانسه علیه دانش‌آموزان: «به ما می‌گفتند 'هوی عرب'، 'هوی سیاه'»

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند