محله «گینزا»‌ در توکیو، از خرید درمانی تا تئاتر سنتی ژاپنی

محله «گینزا»‌ در توکیو، از خرید درمانی تا تئاتر سنتی ژاپنی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

محله گینزا در توکیو پر از بوتیک‌ها و فروشگاه‌های لوکس است اما این محله تنها جایی برای خرید درمانی نیست. کوچه پس کوچه‌های قدیمی این محله منبع الهام معماری یکی از مجلل‌ترین و مدرن‌ترین مراکز خرید پایتخت ژاپن است.

آگهی

محله گینزا در قلب توکیو، محل مراکز خرید لوکس و مجلل است که در آن معماری آینده نگر با فرهنگ و طراحی سنتی ژاپنی ترکیب شده است. در این محله گذشته و حال با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بازآفرینی عناصر فرهنگ قدیمی ژاپن در معماری مدرن

مرکز خرید موسوم به «گینزا ۶» یکی از جدیدترین و مجلل‌ترین مراکز خرید شهر است.

معماری مدرن این مرکز خرید بسیار جالب و چشمگیر است. در معماری آن نشانه‌های از فرهنگ غنی ژاپن وجود دارد مانند طاق‌هایی که یادآور پرده‌های سنتی ژاپنی موسوم به «نورن»‌ است که در ورودی مغازه های ژاپنی برای استقبال از مشتریان و جلب نظر آنها آویزان می‌شوند.

مرکز خرید «گینزا ۶» پر از مارک‌های لوکس است. اما اینجا فقط محلی برای خرید درمانی نیست. وقتی دقایقی در اینجا قدم بزنید با آثار هنری معاصر بی‌نظیری روبرو می‌شوید. در اینجا هر چندماه یک ماه یکبار، چیدمانی از یک هنرمند برگزار می‌شود که به‌طور مخصوص برای این فضای طراحی شده است.

گونائل نیکولا، هنرمند فرانسوی، ۲۵ سال است که در توکیو کار و زندگی می‌کند.

او طراح فضاهای وسیع موسوم به آتریوم است. آتریوم به فضای بزرگ و باز اطلاق می‌شد که در خانه‌های روم باستان برای استفاده از نور وجود داشت.

هنرمند فرانسوی می‌گوید: «کل این آتریوم (در مرکز خرید «گینزا ۶») مانند یک مارپیچ بزرگ است. در اینجا خطوط افقی را می‌بینید که در ظاهر همگی در یک جهت قرار دارند. اما وقتی وارد راهروهای کوچک مرکز خرید می‌شوید متوجه می‌‌شوید که این خطوط مستقیم نیستند. وقتی در این راهروها قدم بزنید کم کم مغازه‌های کوچک را می‌بینید که فضاهای شخصی ایجاد کرده‌اند. هدفم این بود که احساس بودن در یک فضای شخصی را در یک فضای وسیع بازآفرینی کنم.»

گونائل نیکولا می‌گوید که کوچه‌های پس کوچه‌های محله «گینزا» منبع الهامش بوده‌اند. وی می‌افزاید:‌ «در ژاپن هیچ چیز خطی نیست. در همه چیز لایه‌های مختلفی وجود دارد که باید کشف شوند. این خارق العاده است. وقتی وارد این فضا می‌شوید با فرهنگ ژاپنی و جنبه‌های مذهبی آن ارتباط برقرار می‌کنید. در اینجا گذشته و آینده از هم جدا نیستند بلکه بخشی از این کل هستند.»

محله «گینزا» در توکیو، زادگاه تئاتر ۷۰۰ ساله «کانزه»

اما «گینزا» در توکیو فقط محله‌ بناهایی با معماری شگفت‌انگیز نیست. یکی از قدیمی‌ترین تئاتر جهان را هم می‌توانید در اینجا پیدا می‌کنید. تئاتر «کانزه» KANZE در محله «گینزا» توکیو جایی است که در آن تئاتر سنتی ژاپنی موسوم به «نو»‌ Noh اجرا می‌شود. در واقع تئاتر «نو» در «گینزا» متولد شد.

«نو» تئاتر سنتی ژاپنی است که در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت یونسکو ثبت شده‌است.

کییوکازو کانزه KIYOKAZU KANZE استاد تئاتر «کانزو» است. اجداد او حدود ۷۰۰ سال پیش این محل را برای اجرای تئاتر سنتی ژاپنی موسم به «نو» بنیان گذاشتند.

او می‌گوید:‌ «اجداد من در دوره موسم به ادو (بخشی از تاریخ دوران پیشامدرن ژاپن ) در گینزا سکونت داشتند. آنها به مدت ۲۴۳ سال اینجا زندگی می‌کردند و اکنون خانواده‌ام بعد از ۱۵۰ سالبه گینزا بازگشته‌اند. به همین دلیل این محله برای من اهمیت زیادی دارد. «زی آمی»‌ جد من تئاتر «کانزه»‌ را برای اجرای تئاتر ژآپنی «نو»‌ را تاسیس کرد. آثار او شامل بسیاری از مضامین جهانی است. بنابراین به همین دلیل است که ۷۰۰ سال بدون وقفه دوام یافته است. مسئولیت من نیز زنده نگه داشتن Noh است.»

تئاتر «کانزه»‌ اصالتا ژاپنی است با اینحال این تئاتر قصد دارد در آینده درهای خود را به روی بازدیدکنندگان خارجی بگشاید و تئاتر «نو» را به آنها معرفی کند.

بیشتر بخوانید: نگاهی به سنت تصویرگری در پایتخت ژاپن

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

توکیو، کلانشهری در حال توسعه که ریشه های فرهنگی خود را حفظ کرده است

زیبایی بی‌نظیر پاییز در فوکوشیمای ژاپن

کلانشهر توکیو؛ ارتباط با گذشته از طریق رودها و آبراه ها