چگونه در زمان قطعی اینترنت می‌توان به محتوای اینترنت دسترسی داشت؟

چگونه در زمان قطعی اینترنت می‌توان به محتوای اینترنت دسترسی داشت؟
Copyright Toosheh.org
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که اعتراضات خیابانی در ایران ادامه دارد، اینترنت داخل کشور برای سومین روز متوالی همچنان قطع است و مقامات جمهوری اسلامی تاریخی را برای پایان مسدودسازی اینترنت اعلام نکرده اند. اما آیا می‌توان در شرایطی که اینترنت قطع است به محتوای اینترنت دسترسی داشت؟ پاسخ مثبت است.

آگهی

در حالی که اعتراضات خیابانی در ایران ادامه دارد، اینترنت داخل کشور برای سومین روز متوالی همچنان قطع است و مقامات جمهوری اسلامی تاریخی را برای پایان مسدودسازی اینترنت اعلام نکردهاند.

اما آیا میتوان در شرایطی که اینترنت قطع است به محتوای اینترنت دسترسی داشت؟ پاسخ مثبت است.

در فناوری نوینی که چند سالی است توسط یک شرکت فارسی زبان غیرانتفاعی مستقر در آمریکا و با هدف دسترسی همگانی و آزاد اطلاعات اجرایی شده است، محتوای اینترنت به طور رایگان و از طریق دیشهای ماهواره قابل دریافت است.

این سرویس که «توشه» نام دارد، در واقع شبکه‌ای ماهواره‌ای است که به جای ارسال تصاویر معمول ماهوارهای؛ محتواهای صوتی، تصویری و متنی اینترنت را در بستههایی قرار داده و برای گیرنده‌ها ارسال میکند. کاربر با عبور از سد فیلترینگ فایلهای دریافتی از رسیور ماهواره را بر روی یک حافظه فلش ذخیره کرده و روی کامپیوتر یا لپ تاپ شخصی خود باز میکند.

با این روش هر روز در چند نوبت محتواهایی همچون بخشهای خبری یا سرگرمی شبکه‌های ماهوارهای فارسی زبان، نسخه آفلاین وبسایتهای خبری، فیلترشکن، مستند، کارتون، موسیقی یا نرمافزارها در اختیار کاربران قرار میگیرد.

بنابر آمار منتشره از سوی تهیه کنندگان این سرویس، حدود ۵ میلیون ایرانی دستکم یک بار از سرویس توشه استفاده کردهاند.

برای استفاده از سرویس توشه چه باید کرد؟

کانال توشه (Toosheh) روی ماهواره یاه ست (YahSat) قرار دارد و با فرکانس زیر در دسترس است:

Frequency: 11766

Polarization: Vertical

Symbol Rate:27500

مطابق راهنمای مندرج، پس از انتخاب کانال توشه حافظه فلش را به رسیور متصل کرده و دکمه ضبط (Record) را فشار دهید. فایل‌های روزانه هر کدام حجم‌های متفاوتی دارند. پس از ضبط به میزان مورد نظر حافظه فلش را از رسیور جدا کرده و به کامپیوتر یا لپتاپ خود متصل کنید.

اکنون باید نرم افزار توشه را دانلود کرد. انجام این کار تنها برای دفعه نخست ضروری است. این نرم افزار را، که نسخه‌های مختلفی از آن برای اندروید، ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است، می توان از سایت توشه قابل دانلود کرد. همچنین می‌توان با ارسال یک ایمیل خالی به begir@toosheh.org آن را دریافت نمود.

پس از نصب نرم افزار و اتصال حافظه فلش به کامپیوتر، می‌توان محتوای دریافتی را استخراج و مشاهده کرد.

مسئولان این پروژه می‌گویند محتوای هر روز متناسب با آخرین تحولات تهیه می‌شود. با این حال کاربران می‌توانند با ارسال برنامه های درخواستی خود به کانال تلگرام توشه یا شماره واتس اپ این سرویس، آن‌ها را در لیست محتوای بعدی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه اختلال شدید اینترنت ثابت در ایران و قطعی اینترنت موبایل

گزارش لحظه به لحظه از ناآرامی‌های ایران؛ عفو بین الملل از کشته شدن ۱۰۶ نفر خبر داد

نیروی دریایی ایران برای رزمایش قریب‌الوقوع با روسیه و چین آماده می‌شود