آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران درباره منبع آثار اورانیوم در یک سایت اعلام نشده توضیح دهد

آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران درباره منبع آثار اورانیوم در یک سایت اعلام نشده توضیح دهد
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران خواست تا درباره آثار اورانیوم کشف شده در یک سایت اعلام نشده خود توضیحاتی ارائه دهد.

آگهی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر از ایران خواست تا «هر چه سریع‌تر» اطلاعات تکمیلی درباره آثار اورانیوم کشف شده در سایت اعلام نشده خود در تورقوزآباد را ارائه دهد.

آژانس هفته پیش در گزارشی از کشف ذرات اورانیوم طبیعی با منشأ انسانی (یعنی حاصل فعالیت‌ صنعتی انسان) در نقطه‌ای در ایران خبر داده و گفته بود که نام این منطقه به عنوان مرکز هسته‌ای ثبت نشده بوده است. کورنل فروتا، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابتدای نشست شورای حکام در روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان در وین، پایتخت اتریش گفت: «ما تا این زمان هیچ گونه اطلاعات تکمیلی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم و بنابراین موضوع حل نشده باقی مانده است.»

آقای فروتا با اعلام این که نمایندگان آژانس هفته آینده برای گفتگوهای بیشتر در این زمینه به ایران سفر خواهند کرد، گفت: «ضرورت دارد که ایران با جدیت برای حل این مشکل تلاش کند.»

بیشتر بخوانید:

رویترز: آژانس انرژی اتمی اثراتی از اورانیوم را در تورقوزآباد کشف کرد

با دوربین یورونیوز در تورقوزآباد

روایت موساد از کشف اسناد هسته‌ای در انباری متروکه در تهران

یک منبع نزدیک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین به خبرگزاری فرانسه گفته است در ترکیب هیئت نمایندگانی که قرار است از طرف آژانس برای گفتگو «در سطح فنی بالا» به ایران سفر کنند، یکی از معاونان مدیر کل این نهاد نیز حضور خواهد داشت.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل سال گذشته با نشان دادن عکس‌هایی از این مکان در تورقوزآباد واقع در جنوب تهران ادعا کرده بود که ایران در آنجا به طور مخفیانه فعالیت هسته‌ای غیرقانونی انجام داده و به این ترتیب تعهدات بین‌المللی خود را «نقض» کرده است. او ایران را متهم به «دروغگویی» در مورد این سایت کرد.

ایران در واکنش به این ادعا گفته بود که این مرکز در حقیقت یک کارگاه قالیشویی است، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در شهریور ماه گذشته کشف آثاری از اورانیوم در این مکان را تأیید کرده، از همان زمان تا کنون تهران خواسته است تا در مورد ماهیت فعالیت‌هایی که در تورقوزآباد انجام می‌‌شده، توضیح بدهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروسی با ابراز نگرانی از حمله احتمالی اسرائیل: بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران از سر گرفته می‌شود

رافائل گروسی: حمله به نیروگاه اتمی زاپوریژیا خطر فاجعه هسته‌ای را به شدت افزایش می‌دهد

هفت‌برابر گرم‌تر از خورشید؛ دانشمندان کُره‌ای با همجوشی هسته‌ای رکورد شکستند