درخشش ژاپنی‌ها در آخرین روز رقابت‌های جودو، گرند اسلم اوساکا

درخشش ژاپنی‌ها در آخرین روز رقابت‌های جودو، گرند اسلم اوساکا
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یکی از دیدنی‌ترین رقابتهای آخرین روز گراند اسلم اوساکا، زمانی بود که دونگهان گواک، جودوکار کره‌ای وزن منهای ۹۰ کیلو و قهرمان جهان در سال ۲۰۱۵ میلادی، مقابل شوچیرو موکای از ژاپن از فن «تای اوتوشی» استفاده کرد.

آگهی

یکشنبه ۲۴ نوامبر سومین و آخرین روز رقابتهای جودو، گرند اسلم اوساکای ژاپن بود.

در این روز بکا گوینیاشویلی، جودوکار مشهور گرجستان توانست در جریان یکی از دیدنی‌ترین رقابتهای این روز مقابل دولت بوبونوف از ازبکستان به پیروزی برسد.

اگرچه در این مسابقه حریف ازبک او با کسب امتیاز وازاری جلو افتاده بود اما بکا گوینیاشویلی ۲۴ ساله توانست با ضربه فنیِ حریف و کسب ایپون کار را یکسره کند و با کسب طلای وزن منهای ۹۰ کیلوگرم، به گراند اسلم این مسابقه که اولین جایزه گراند اسلم او از سال ۲۰۱۶ میلادی به اینسو نیز محسوب می‌شد، دست یابد.

طلای او توسط آرمن بگداساروف، مدیر فدراسیون بین‌المللی جودو اهدا شد.

بکا گوینیاشویلی می‌گوید: «خیلی خوشحالم زیرا این اولین بار است که در ژاپن برنده جایزه گراند اسلم می‌شوم. این رقابتها برای من یک رویداد ورزشی بسیار بزرگ و سخت محسوب می‌شد. من در رقابتهای جهانی جودو که در توکیو برگزار شد نتوانستم به طلا برسم و به همین دلیل می‌خواستم دوباره به این کشور بازگردم و آن شکست را جبران کنم. خیلی خوشحالم زیرا به این هدفم رسیدم و نتیجۀ نهایی عالی بود. من اکنون قهرمان گراند اسلم اوساکا هستم.»

وزن مثبت ۷۸ کیلوگرم زنان

در رقابتهای زنان آکیرا سونه، جودوکار ۱۹ ساله کشور میزبان و قهرمان جهان در رقابتهای ۲۰۱۹ توکیو توانست در فینال وزن مثبت ۷۸ کیلوگرم ایدالیس اورتیز از کوبا و قهرمان پیشین المپیک را شکست دهد.

پیروزی آکیرا سونه در این مسابقه حاصل استفادۀ به جای او از فن کلاسیک «اوچی گاری» بود.

این جودوکار جوان، طلای خود را از دستان ساتو نوبویوکی، عضو افتخاری فدراسیون بین‌المللی جودو دریافت کرد.

آکیرا سونه می‌گوید: «اورتیز یک جودوکار بسیار بسیار قوی است. به همین دلیل در طول مسابقه همواره سعی داشتم برتری خودم را مقابل او حفظ کنم و برای همین همیشه یک قدم جلو بودم. می‌خواستم حمله کنم و باید مطمئن می‌شدم که از عهده این حمله برمی‌آیم. اینگونه بود که به پیروزی دست یافتم.»

وزن منهای صد کیلوی مردان

در وزن منهای صد کیلوی مردان نیز ریونوسوکه هاگا، جودوکار ۲۸ ساله ژاپنی و قهرمان پیشین جهان توانست با شکست دادن یکی از سرسخت‌ترین جودوکاران این وزن یعنی اِلمار گازیموف از اذربایجان صاحب طلا شود.

او در این مسابقه به زیبایی فن «اوچی ماتا» را اجرا کرد و به امتیاز وازاری دست یافت و درنهایت نیز با حرکتی دیدنی، گازیموف برنده نقرۀ المپیک را مغلوب کرد.

مدال طلای ریونوسوکه هاگا توسط خانم لیزا الن، مدیر رقابتهای فدراسیون بین‌المللی جودو اهدا شد.

وزن منهای ۷۸ کیلوگرم زنان

طلای وزن منهای ۷۸ کیلوگرم زنان هم به یک ژاپنی رسید. مامی اومه‌کی توانست هموطن خود شوری هامادا را با کسب امتیاز وازاری و درنهایت با یک ضربه فنی شکست دهد و یک گام دیگر به المپیک توکیو ۲۰۲۰ نزدیکتر شود.

وزن مثبت ۱۰۰ کیلوی مردان

اما در وزن مثبت ۱۰۰ کیلوی مردان هیوگا اوتا، دیگر جودوکار ژاپنی با واگذار کردن بازی به حریف قدر روس خود اینال تاسوئف، به نقره این گراند اسلم قناعت کرد.

با این پیروزی تاسوئف به دومین طلای گراند اسلم دست یافت.

بهترین فن

پایان بخش برنامه امروز، تصاویری از یکی از دیدنی‌ترین رقابتهای آخرین روز گراند اسلم اوساکا است. زمانی که دونگهان گواک، جودوکار کره‌ای وزن منهای ۹۰ کیلوگرم و قهرمان جهان در سال ۲۰۱۵ میلادی، مقابل شوچیرو موکای از ژاپن از فن «تای اوتوشی» استفاده کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جودو؛ چهار طلای دیگر برای ژاپن و رتبه هفتم سعید ملایی در گرند اسلم اوساکا

جودو؛ ژاپنی‌ها با چهار مدال طلا گرند اسلم اوساکا را آغاز کردند

جودو؛ مون جین لی با طلای گرند اسلم ابوظبی از گمنامی درآمد