اعتراضات ایران؛ نماینده مجلس می‌گوید حدود ۷ هزار نفر بازداشت شده‌اند

اعتراضات ایران؛ نماینده مجلس می‌گوید حدود ۷ هزار نفر بازداشت شده‌اند
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت اطلاعات: «اغلب دستگیرشده‌ها بیکار یا دارای مشاغل کم درآمد بوده و از سواد کم برخوردار هستند.»

آگهی

سید حسین نقوی‌ حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران روز دوشنبه اعلام کرد که تعداد بازداشت شدگان اعتراضات هفته گذشته در ایران حدود ۷ هزار نفر است.

به نوشته روزنامه اعتماد، نقوی‌ حسینی این آمار را روز دوشنبه پیش از نشست مشترک دو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با مسئولان سیاسی و امنیتی اعلام کرده است.

اعتماد نوشته است با اینکه مجلس میزبان این نشست مشترک با مسئولان امنیتی کشور بوده، اما «نمایندگان از همراه داشتن تلفن‌های همراه خود در این نشست منع شدند» و قرار شده است که هیچ اطلاعاتی درباره این جلسه به بیرون درز نکند.

نقوی حسینی گفته است که نماینده اطلاعات سپاه در این جلسه اعتراضات رخ داده را «به برنامه‌ ریزی‌های صورت گرفته توسط دستگاههای ضد انقلاب» مرتبط دانسته است اما در مقابل وزارت اطلاعات گفته است با اینکه «برخی عناصر ضد انقلاب» در این اعتراضات حضور داشتند اما «ما تمامی برآوردهای خود را از یک سال قبل به وزارت کشور اعلام کردیم. بحران امنیتی را پیش بینی کرده و در این باره یک سال قبل نامه‌ای به وزارت کشور فرستاده بودیم. امروز نیز شرایط به گونه‌ای است که اغلب دستگیرشده‌ها بیکار یا دارای مشاغل کم درآمد بوده و از سواد کم برخوردار هستند.»

نماینده اطلاعات سپاه همچنین در این نشست به زمان نامناسب اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین اشاره کرده است و افزوده است که «این حوادث آخر نخواهد بود و ممکن است شاهد اتفاقات مشابه باشیم.»

نماینده وزارت کشور هم در این جلسه گفته است که از قبل آمادۀ وقوع این اعتراضات بودند و پیش‌بینی‌های لازم را برای آن انجام داده بودند و برای همین «موضوع در ۷۲ ساعت مدیریت» شده است.

با اینکه هنوز تعداد دقیق بازداشت شدگان از سوی هیچ مرجع رسمی اعلام نشده، اما سخنان محمد جواد حشمتی مهذب، رئیس کل دادگستری استان تهران که تعداد بازداشت شدگان را زیاد ارزیابی کرده است می‌تواند گویای ابعاد وسیع این بازداشت‌ها باشد.

این مقام قضایی گفته است: «بالطبع زحمت دستگاه قضایی هم در این رابطه بیشتر شده که به این تعداد پرونده‌های اتهامی افراد دستگیر شده باید رسیدگی نماید و هزینه‌ای مضاعف بر جامعه، نظام و اجتماع تحمیل شده است.»

به گزارش عفو بین‌الملل اعتراضات به افزایش قیمت بنزین تاکنون دست‌کم ۱۴۳ کشته برجای گذاشته است؛ برخی منابع از رقمی بالاتر از ۲۰۰ نفر سخن می‌گویند ولی تاکنون مقامات رسمی ایران هیچ رقمی برای تعداد کشته‌شدگان ارائه نکرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراض پمپئو به ردصلاحیت بیش از هزار نامزد انتخابات مجلس ایران

پاسخ اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی: به جای اسرائیل محاکمه ایران را آغاز کنید

بازداشت خانواده پویا بختیاری در آستانه چهلمین روز اعتراضات آبان‌ماه