سازمان ملل: ۱۶۰ داعشی متهم به کشتار ایزدی‌ها شناسایی شده‌‌اند

شماری از اقلیت ایزدی عراق در سال ۲۰۱۴ به سوی مرز سوریه می‌روند
شماری از اقلیت ایزدی عراق در سال ۲۰۱۴ به سوی مرز سوریه می‌روند Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«داعشی‌ها ما را به تیر بستند و رفتند. من لابه‌لای اجساد سه برادر و باقی فامیلم زنده ماندم.»

آگهی

رئیس تیم بازرسان سازمان ملل اعلام کرد تا کنون ۱۶۰ تن از شبه‌نظامیان عضو داعش به اتهام قتل‌عام اقلیت ایزدی‌ در شمال عراق شناسایی شده‌اند و تشکیل پرونده علیه این افراد آغاز شده است.

این خبر روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل اعلام شد.

این تیم بازرسی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شکل گرفته، از یکسال پیش جمع‌آوری شواهد و مدارک جنایات جنگیِ داعش علیه مردم عراق را آغاز کرده است.

افراط گرایان اسلامی عضو داعش که اعضای اقلیت ایزدی را شیطان‌پرست می‌خواندند، در سال ۲۰۱۴ میلادی به قلب جامعه ایزدی‌ها در منطقه سنجار عراق حمله کردند، زنان جوان آنها را به اجبار به همسری نیروهای خود درآوردند و مردان و پسران و زنان مسن این اقلیت را قتل‌عام کردند.

کارشناسان سازمان ملل بار دیگر در ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی هشدار دادند که دولت اسلامی در حال ارتکاب جنایت جنگی علیه اقلیت ایزدی در سوریه و عراق است،‌ جنایاتی که همچنان شامل قتل‌عام،‌ بردگی جنسی و دیگر جرائم می‌شد.

یک قربانی ایزدی برابر اعضای شورای امنیت: عدالت می‌خواهیم

یک مرد ایزدی روز سه‌شنبه در برابر اعضای شورای امنیت سازمان ملل بخشی از خاطرات تلخ خود از آن دوران را تعریف کرد. او گفت: «داعشی‌ها ما را به تیر بستند، تیراندازی به سمت ما را آغاز کردند و سپس به مکان دیگری رفتند. من زیر انبوهی از اجساد بی‌جان افتاده بودم. وقتی چشمم را پس از رفتن آنها باز کردم، اجساد سه برادر و بدن‌های بی‌جان باقی خویشاوندانم را دیدم.»

او همچنین گفت که ۷۵ تن از اعضای فامیلش را از دست داده و افزود که اعضای داعش همسر و دخترانش را ربوده و فروخته‌اند. وی که به اختصار کاشی نامیده می‌شد در پایان گفت که ایزدی‌ها اکنون خواستار اجرای عدالت هستند.

عکس از رویترز
تعدادی از دختران اقلیت ایزدی در یک اردوگاه در عراق. اکتبر ۲۰۱۹عکس از رویترز

باور دینی ایزدی‌ها عناصری از مذاهب زرتشتیان، مسیحیان و مسلمانان دارد.

نادیا مراد، که خود یک دختر ایزدی و قربانی تجاوز اعضای داعش بود، در سال ۲۰۱۸ میلادی به پاس مبارزه با «تجاوز جنسی به عنوان سلاح جنگی» برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل شد.

امل کلونی، کنشگر حقوق زنان نیز در تشکیل تیم بازرسان سازمان ملل برای بررسی جنایات جنگی علیه ایزدی‌ها نقشی کلیدی ایفا کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شهادت زن جوان ایزدی: ابوبکر بغدادی شخصا به امدادگر آمریکایی تجاوز کرد

داستان تلخ زنان ایزدی؛ بازگشت لیلا به اسارتگاه

وزارت اطلاعات ایران از دستگیری ۱۱ نفر در ارتباط با انفجارهای کرمان خبر داد