دیدار مقامات آمریکا با خلیفه حفتر؛ واشنگتن نگران «دخالت» روسیه در لیبی است

دیدار مقامات آمریکا با خلیفه حفتر؛ واشنگتن نگران «دخالت» روسیه در لیبی است
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنا به اعلام وزارت خارجه ایالات متحده ویکتوریا کوتس، معاون مشاور امنیت ملی این کشور از جمله اعضای هیاتی بوده که با خلیفه حفتر دیدار کرده است.

آگهی

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که شماری از مقامات این کشور روز یکشنبه با خلیفه حفتر، فرمانده شرق لیبی دیدار کرده اند. این ملاقات در حالی انجام شده که واشنگتن در تلاش است تا خلیفه حفتر را مجاب کند تا به عملیات نظامی خود برای تصرف طرابلس، پایتخت لیبی خاتمه دهد.

«ارتش ملی لیبی» به رهبری خلیفه حفتر از ماه آوریل (فروردین) عملیات خود را برای تصرف طرابلس آغاز کرده است. شهر طرابلس تحت کنترل دولت لیبی قرار دارد که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می شود.

بنا به اعلام وزارت خارجه ایالات متحده ویکتوریا کوتس، معاون مشاور امنیت ملی این کشور از جمله اعضای هیاتی بوده که با خلیفه حفتر دیدار کرده است. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که دو طرف در این دیدار در مورد «گام های لازم برای توقف خصومت ها و یافتن راه حل سیاسی برای مناقشه لیبی» گفتگو کردند.

وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به محل انجام این دیدار در ادامه افزوده است: «مقامات [آمریکایی] بر حمایت کامل ایالات متحده از حق حاکمیت و تمامیت ارضی لیبی تاکید کردند. آنها همچنین نگرانی جدی خود را از سوءاستفاده روسیه از این مناقشه در حالی که مردم لیبی هزینه آن را می پردازند ابراز کردند.»

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که ریچارد نورلند، سفیر آمریکا در لیبی از جمله اعضای هیاتی بوده که با خلیفه حفتر دیدار کرده است.

مقامات دولت لیبی تاکید می کنند که «ارتش ملی لیبی» به رهبری خلیفه حفتر علاوه بر مصر و امارات عربی متحده اخیرا از حمایت روسیه نیز برخوردار شده است. این در حالی است که «ارتش ملی لیبی» هرگونه حمایت خارجی از نیروهای خود را رد کرده است.

روسیه اوایل ماه نوامبر (اواسط آبان) گزارش های منتشرشده در رسانه ها مبنی بر «دخالت» خود در لیبی و حضور حدود ۲۰۰ نیروی روس در این کشور برای کمک به خلیفه حفتر را رد کرده بود.

واشنگتن حدود ۱۰ روز پیش خواستار توقف عملیات نظامی «ارتش ملی لیبی» برای تصرف طرابلس شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لیبی؛ از سر گیری پروازها در فرودگاه بین‌المللی طرابلس

درگیری‌ها در لیبی؛ آغاز عملیات نیروهای دولتی علیه وفاداران حفتر

دو و نیم تن سنگ اورانیوم‌ گمشده لیبی پیدا شد