تجارت در آنگولا؛ ۴۰ درصد زنان کارآفرین هستند

تجارت در آنگولا؛ ۴۰ درصد زنان کارآفرین هستند
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بانک GFX به زنان وام‌های خرد از ۱۸۰ تا ۱۲ هزار یورو می دهد با سود ۲ تا ۴ درصد. زنان میتوانند این وام‌ها را در مدت ۲ سال بازپرداخت کنند.

آگهی

به برنامه تجارت در آنگولا خوش آمدید. این برنامه درباره نقش زنان در تجارت است. یک نظرسنجی جهانی نشان می دهد که حدود ۴۰ درصد زنان در آنگولا، کارآفرین هستند. در این برنامه خواهیم دید چرا؟

«پراسا داز مولریس» به معنای «میدان زنان» نام بازاری در لواندا است. مساحتی با ۲۰۰ متر طول و ۵۰ متر عرض که صدها مشاغل کوچک متعلق به زنان در آن فعال اند و  اکثر مشتریان هم زنان هستند. انواع لباس و کفش از سراسر جهان.

جانت کامپوس، از مشارکت کنندگان در این بازار در پاسخ به این سوال که این همه لباس از کجا  می آید؟ می گوید: «از برزیل، ایالات متحده آمریکا، تایلند، چین، آفریقای جنوبی و پاکستان می آیند. این بازاری است که به زنان زیادی فرصت کاری داده است. همانطور که می بینید فروشندگان زیادی اینجا هستند.»

بسیاری از زنان وام‌های کوچک می گیرند تا به سراسر جهان سفر کنند و کالاهایشان را برای فروش به اینجا بیاورند. نوسان نرخ ارز از چالش‌های آنان است اما مانع کار آنها نیست.

اینس فرانسیسکو لوئیس، مغازه دار این بازار می گوید: «برای تاجر شدن بانک باید یک ویزا کارت به شما بدهد، کمی وام، امکان خرید کمی دلار با قیمت پایین، و کمی امکان نقل و انتقال مالی و سپس شما می تواند یک تاجر زن باشید، همانطور که من هستم.»

بانک GFX به زنان وام‌های خرد از ۱۸۰ تا ۱۲ هزار یورو می دهد با سود ۲ تا ۴ درصد. زنان میتوانند این وام‌ها را در مدت ۲ سال بازپرداخت کنند.

ایزابل سیلوستر، مدیر شعبه می گوید: « آنها ترسی ندارند. وقتی به اینجا می آیند مستقیما سر اصل موضوع می روند. دقیقا می دانند چه می خواهند. آنها می دانند چه مبلغی را می خواهند وام بگیرند. به اینجا می آیند و می گویند خانم ایزابل، من این مبلغ وام می خواهم و این مبلغ می توانم ماهانه پرداخت کنم.»

از مشاغل کوچک تا بزرگترین شرکت مخابراتی آنگولا «یونایتل». «یونایتل» یک بورس تحصیلی به نام «زنان برای آینده» دارد تا تعادل جنسیتی بیشتری در بخش آی تی ایجاد کند. ۳۷ درصد کل کارمندان «یونایتل» زنان هستند که۴۰ درصد آنها در بخش مدیریت و ۲۰ درصد در بخش فنی مشغول هستند.

اونیس کاروالو، مدیر ارشد امور صنفی «یونایتل»: «ما معتقدیم این برنامه فرصتی برای دسترسی به آموزش عالی  است و همچنین زمینه‌های تحصیلی در حوزه‌هایی ایجاد می کند که بازار کار نیازمند آنهاست.»

اونیس کاروالو  در پاسخ به این پرسش که چگونه کمک می کنید موانع پیش روی زنان برداشته شوند؟، می گوید: «سال گذشته و در ارتباط با این برنامه ما شروع به صحبت درباره وضعیت دختران در «یونایتل» کردیم. مثال‌هایی نشان دادیم از پست‌های مدیران ارشد «یونایتل»، زنانی که در زمینه‌های فنی کار می کنند و این موارد را جلوی دختران گذاشتیم تا نشان دهیم که شما هم می توانید این کارها را انجام دهید.»

اولین کلمانت Eveline Clemente زنی است که از این فرصت استفاده کرده است و مشغول تحصیل در رشته مهندسی مکانیک است.

او می گوید: «در آینده قصد دارم با انرژی تجدید پذیر کار کنم چون فکر می کنم برای کشور ما و کل جهان بسیار اهمیت دارد. ما در حال توسعه پروژه های خاص هستیم و این برنامه به من کمک می کند تا پروژه هایی را که می خواهم برای این منظور توسعه دهم.»

به یک مرکز فیزیوتراپی می رویم که توسط مادری ساخته شده که نام دختر معلولش را بر آن نهاده است. او جنگ سخت و طاقت فرسایی را برای موفقیت پشت سر گذاشته است.

پائولا سی دو موریس، مدیر عامل شرکت «سانترو آنا کارولینا» در پاسخ به این سوال که با چه موانعی روبرو بودید؟ می گوید: «مردم اغلب می پرسند رئیس شرکت، مدیر عامل کجاست و من می گفتم که رئیس منم. فکر می کنم این چیزی بود که تلاش کردم بر آن غلبه کنم زیرا نیاز به گذشت زمان داشت. با گذشت سالها اکنون آنها متوجه می شوند که فارغ از زن بودن و وضعیت سنی من، می توانم وظیفه‌ام را انجام دهم.»

بر اساس تجربه دشواری که برای مراقبت مناسب از دخترش داشته است، پائولا تیمی از فیزیوتراپیست‌ها، گفتار درمانگرها و و متخصصان پوکی استخوان را دور هم جمع کرده است.

پائولا می افزاید: «من مدت زمان طولانی‌ایی بعنوان مشتری در سوی دیگر ماجرا بودم بنابراین می دانم مشتری و بازار چه می خواهد و فراهم کردن این خدمات با یک تیم خوب و تجهیزات مناسب بسیار آسان است.»

متاسفانه آنا کارولینا زنده نماند اما مادرش به کمک مراکز دیگر در شهر، به دیگران کمک می کند تا با معلولیت شان کنار بیایند.

در مشاغلی با ابعاد گوناگون، زنان کارآفرین بخشی مهمی از تنوع و توسعه آنگولا هستند و به یکدیگر کمک می کنند تا این وظیفه عملی شود.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

صدراعظم شدن برای زنان آلمانی راحت‌تر از مدیرعاملی یک شرکت است

مجمع جهانی اقتصاد: ۲۵۷ سال زمان نیاز است تا دستمزد زنان با مردان برابر شود