حضور نظامی فرانسه در منطقه ساحل؛ برای اروپا یا گذشته استعماری؟

حضور نظامی فرانسه در منطقه ساحل؛ برای اروپا یا گذشته استعماری؟
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانسه در سال ۲۰۱۳ میلادی برای کمک به دولت مالی هزاران نظامی را به این کشور آفریقایی اعزام کرد تا با افراط گرایان مقابله کنند.

آگهی

ابراهیم ابوبکر کیتا، رئیس جمهوری مالی روز سه شنبه در پیامی به امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه کشته شدن ۱۳ نظامی این کشور در اثر برخورد دو بالگرد در مالی را تسلیت گفت. رئیس جمهوری مالی در پیام خود نوشت که این نظامیان فرانسوی «برای مالی، برای منطقه ساحل و آزادی» کشته شدند.

فرانسه در سال ۲۰۱۳ میلادی برای کمک به دولت مالی هزاران نظامی را به این کشور آفریقایی اعزام کرد تا با اسلام گرایان افراطی مقابله کنند. درگیری ها در مالی بسیاری از اعضای گروه های افراطی در منطقه ساحل آفریقا را به شرکت در این مناقشه ترغیب کرد.

نفوذ فرانسه در غرب آفریقا؛ از استعمار تا مبارزه با افراط گرایان

نفوذ فرانسه در منطقه غرب آفریقا به دوران استعمار و تشکیل «آفریقای غربی فرانسه» بر می گردد. «آفریقای غربی فرانسه» فدراسیونی از مستعمرات فرانسه بود که شامل کشورهایی از جمله سنگال، موریتانی، مالی، بورکینافاسو و نیجر می شد.

مداخله نظامی فرانسه در مالی در سال ۲۰۱۳ با موافقت فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری سابق فرانسه آغاز شد. امانوئل ماکرون که از سال ۲۰۱۷ تاکنون قدرت را در دست دارد بارها بر تعهد کشورش به مبارزه با افراط گرایان تاکید کرده است. او در همان هفته اول آغاز دوران ریاست جمهوری خود به مالی سفر کرد.

دولت ها در منطقه ساحل آفریقا کنترل چندانی بر مرزهای کشورشان ندارند. نیروهای امنیتی کشورهای این منطقه در مناطق دورافتاده و صحرایی حضور کمرنگی دارند. همین امر باعث افزایش نفوذ گروه های افراط گرا در منطقه ساحل شده است. این گروه ها طی ماه های گذشته حملات مرگباری را در مالی و بورکینافاسو انجام دادند. در یکی از آخرین حملات که روز اول نوامبر (۱۰ آبان) در مالی روی داد ۵۰ نفر کشته شدند.

عکس از رویترز

تصادف روز دوشنبه دو بالگرد نظامیان فرانسه در مالی سنگین ترین تلفات جانی ارتش فرانسه از سال ۱۹۸۳ تاکنون را رقم زد.

فرانسه از زمان آغاز عملیات نظامی خود در مالی در سال ۲۰۱۳ تاکنون دستکم ۳۸ سرباز خود را از دست داده است. هرچند دیگر کشورهای اروپایی از عملیات در مالی حمایت تدارکاتی می کنند اما فرانسه تنها کشوری است که در منطقه ساحل حضور نظامی دارد.

وزیر نیروهای مسلح فرانسه: اروپا مصون نیست

دولت فرانسه به دنبال این است که دیگر کشورهای اروپایی را به حمایت بیشتر از عملیات نظامی در منطقه ساحل آفریقا مجاب کند. منطقه ساحل آفریقا می تواند مانند افغانستان و سودان در دهه های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ به جولانگاهی برای گروه های افراط گرا تبدیل شود.

فرانسه روز ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) از دیگر کشورهای اروپایی خواسته بود تا میزان حمایت خود از عملیات در غرب آفریقا را افزایش دهند. پاریس هشدار داده است که حضور افراط گرایان در منطقه ساحل آفریقا می تواند کل قاره اروپا را تهدید کند.

فلورانس پارلی، وزیر نیروهای مسلح فرانسه نیز گفته است: «اروپا از این نگرانی های امنیتی مصون نیست» و تثبیت جایگاه «داعش» و «القاعده» در منطقه ساحل آفریقا یک «معضل امنیتی» برای کل اروپا خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان حضور نظامی ۹ ساله فرانسه در مالی همزمان با سالگرد سقوط کابل

مرگ دست‌کم ۱۵ غیرنظامی در پی خشونت‌های قومی در مالی

ادامه حضور نظامی فرانسه در مالی با شعار توسعه