اعتراضات ایران؛ خسارات و جزئیات امنیتی از زبان وزیر کشور

اعتراضات ایران؛ خسارات و جزئیات امنیتی از زبان وزیر کشور
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رحمانی فضلی همچنین از حرکت تعدادی از افراد به سمت صداو سیما خبر داد و گفت: «به آقای علی عسگری زنگ زدم و گفتم که ۵۰۰ نفر از اشرار در حال حرکت به صدا وسیما هستند. البته با ورود به‌موقع نیروهای انتظامی، حتی نگذاشتیم آنها به سه کیلومتری صدا وسیما برسند.»

آگهی

وزیر کشور ایران می‌گوید در جریان اعتراضات هفته گذشته در استان‌های مختلف این کشور بیش از ۷۳۱ شعبه بانک، ۷۰ پمپ بنزین، ۱۴۰ ساختمان متعلق به دولت، ۵۰ پایگاه و پاسگاه امنیتی و بیش از هزار خودرو و موتورسیکلت به آتش کشیده شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی شامگاه سه‌شنبه، پنجم آبان در برنامه گفت‌وگوی شبکه یک صدا و سیمای ایران، به توضیح اقدامات امنیتی پیش و پس از اعلام افزایش قیمت بنزین توسط دولت و همچنین خسارات ناشی از اعتراضات پرداخت.

وی آتش زدن این اماکن را به «هسته‌های ۴ و ۵ نفره» نسبت داد و گفت: «در آن گروه‌ها یک خانم حضور داشت. آنها با کوکتل مولوتف، قمه و سلاح سرد حملاتی انجام دادند و اموال دولتی و شخصی را از بین بردند. این گروه‌ها با نیروهای ما درگیر می‌شدند.»

رحمانی فضلی ضمن اعلام اینکه بیشترین خسارت‌ها در شهرهای بهارستان، ملارد، شهر قدس و اسلامشهر بوده است، کمبود زیرساخت‌ها را دلیل این حوادث خواند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی رقم معترضان را حمعیتی حدود ۱۳۰ تا ۲۰۰ هزار نفر در سراسر کشور برآورد کرد و گفت: « این تعداد دائم در حال چرخش بود و در مکان‌های متعدد اغتشاش می‌کردند.»

وزیر کشور ایران ضمن اعلام این موضوع که ۵ استان ایران در جریان این اعتراضات «شرایط ویژه‌ای» داشتند گفت که بیش از ۵۰ «منطقه حاشیه‌ای تحت تاثیر آشوب‌ها» بودند.

وی افزود: « در یکی از شهرستان‌ها اقدام کردند تا بزرگترین مخزن بنزین شهرستان را منفجر کنند. اگر آن مخزن منفجر می شد، نصف شهر می‌سوخت.»

به آقای علی عسگری زنگ زدم و گفتم که ۵۰۰ نفر از اشرار در حال حرکت به صدا وسیما هستند. البته با ورود به‌موقع نیروهای انتظامی، حتی نگذاشتیم آنها به سه کیلومتری صدا وسیما برسند
عبدالرضا رحمانی فضلی
وزیر کشور ایران

رحمانی فضلی همچنین از حرکت تعدادی از افراد به سمت صداو سیما خبر داد و گفت: «به آقای علی عسگری زنگ زدم و گفتم که ۵۰۰ نفر از اشرار در حال حرکت به صدا وسیما هستند. البته با ورود به‌موقع نیروهای انتظامی، حتی نگذاشتیم آنها به سه کیلومتری صدا وسیما برسند.»

سازمان عفو بین‌المللی روز دوشنبه ۴ آذر در آخرین گزارش خود شمار کشته شده‌های اعتراضات اخیر ایران را دست‌کم ۱۴۳ نفر عنوان کرد و در بیانیه‌ای خواستار محکومیت اقدامات نیروهای امنیتی ایران توسط جامعه بین‌المللی شد. بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری بیشترین تعداد کشته‌شدگان در استان خوزستان بوده است.

بیشتر بخوانید:فراخوان عفو بین‌الملل برای ارسال اطلاعات مربوط به اعتراضات اخیر ایران

به چه دلیل اینترنت ایران قطع شد؟

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران در برنامه نگاه یک صدا و سیما ضمن اشاره به تغییر شکل اعتراضات از مسالمت آمیز به سمت «شعارهای براندازانه، تخریب‌ها و آتش‌سوزی‌ها» گفت: «مجبور به قطع اینترنت به‌صورت مقطعی و موضعی شدیم، اتفاقی همانند سال ۹۶ که اینترنت قطع شد. شورای امنیت تصویب کرد که اول محدود سازی انجام شود و با گسترش به دیگر استان‌ها، اینترنت مسدود شد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وزیر کشور ایران ضمن اشاره به مشکلات قطع اینترنت افزود: «ما درک می‌کنیم که قطع اینترنت مشکلاتی را ایجاد کرد، ولی باید گفت که از همان روز اول بحث وصل مجدد اینترنت آغاز شد و روز دوم شاهد دسترسی موسسات و دانشگاه‌ها بودیم، اینترنت موبایل ۱۰ استان نیز برقرار شده و امیدواریم فردا نشست شورای امنیت تشکیل و با توجه به شرایط امنیت، باقی اینترنت‌ها وصل شود.»

رحمانی فضلی گفت که اینترنت ثابت در تمام استان‌های کشور باز شده و اتصال اینترنت موبایل را منوط به اطمینان از وضعیت کشور خواند.

اینترنت موبایل ۱۰ استان نیز برقرار شده و امیدواریم فردا نشست شورای امنیت تشکیل و با توجه به شرایط امنیت، باقی اینترنت‌ها وصل شود
رحمانی فضلی
وزیر کشور ایران

چه کسانی از افزایش قیمت بنزین خبر داشتند؟

وزیر کشور ایران شامگاه سه‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه در ابتدای دی ماه سال ٩٦، تمام امکانات برای افزایش بنزین آماده شده بود گفت که وقایع دی ماه همان سال باعث شد این طرح اجرا نشود.

رحمانی فضلی افزود: «در سال ٩٧ مجددا تصمیم به اجرای این کار گرفتیم، اما با تحریم‌های آمریکا و مشکلات اقتصادی مواجه شدیم.»

بیشتر بخوانید:اعتراضات ایران؛ نماینده مجلس می‌گوید حدود ۷ هزار نفر بازداشت شده‌اند

آگهی
پمپ بنزین در تهران

وی همچنین از توقف این طرح در چند ماه پیش به دلیل «لو رفتن» زمان آن خبر داد و اظهار داشت: «یکی از خبرگزاری‌ها خبر سهمیه بندی بنزین را به نقل از یکی از مسئولین زد و همه در پمپ بنزین‌ها صف کشیدند. و در پی این موضوع وزارت نفت اعلام کرد که این طرح اجرا نمی‌شود.»

وزیر کشور ایران در ادامه با اشاره به اعلام اجرای طرح گران کردن بنزین در شامگاه ۲۳ آبان گفت که از ۲۴ ساعت قبل همه کارگران پمپ بنزین‌ها و نیروهای انتظامی از این موضوع اطلاع داشتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد