پاریس، لندن و برلین از پیوستن ۶ کشور اروپایی دیگر به اینستکس استقبال کردند

پاریس، لندن و برلین از پیوستن ۶ کشور اروپایی دیگر به اینستکس استقبال کردند
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پاریس، لندن و برلین روز شنبه، ۳۰ نوامبر (۹ آذر) از پیوستن شش کشور جدید اروپایی به اینستکس استقبال کردند.

آگهی

پاریس، لندن و برلین روز شنبه، ۳۰ نوامبر (۹ آذر) از پیوستن شش کشور جدید اروپایی به اینستکس استقبال کردند.

سه کشور اروپایی که در سال ۲۰۱۵ بخشی از توافق هسته‌ای ایران بودند، در بیانیه‌ای مشترکی اعلام کردند: «فرانسه، آلمان و بریتانیا به‌عنوان سهامداران موسس اینستکس (ابزار حمایت از معامله‌های تجاری) از تصمیم دولت‌های بلژیک، دانمارک، فنلاند، نروژ، هلند و سوئد برای پیوستن به این ساز و کار به عنوان سهامدار به گرمی استقبال می‌کنند.»

اینستکس با هدف تهسیل مبادلات تجاری اروپا و ایران در چارچوب برجام و با هدف کاهش تبعات تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران در اوایل فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷)  توسط فرانسه، آلمان و بریتانیا نهایی و ثبت شد. مقر این گروه در پاریس فرانسه است، مدیریت اجرایی آن را آلمان بر عهده دارد، بریتانیا نیز رئیس کمیته نظارت است. سه ماه پس از ایجاد اینستکس، شرکت ایرانی آن نیز ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) نیز به ثبت رسید. اما تاکنون هیچ تراکنش مالی از طریق این سیستم انجام نشده است.

بیشتر بخوانید:شش کشور اروپایی برای پیوستن به اینستکس برای ایران شرط گذاشتند

پیوستن شش کشور جدید به اینستکس باعث تقویت بیشتر آن می‌شود و تلاش‌های اروپایی برای تسهیل تجارت مشروع بین اروپا و ایران را نشان می‌دهد.
بیانیه مشترک سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا درباره اینستکس

در بیانیه مشترک این سه کشور اروپایی تاکید شده است که پیوستن شش کشور جدید به اینستکس باعث تقویت بیشتر آن می‌شود و تلاش‌های اروپایی برای تسهیل تجارت مشروع بین اروپا و ایران را نشان می‌دهد.

این سه کشور در بیانیه خود این اقدام را نشانه‌ای از تعهد آن‌ها به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ عنوان کرده‌اند. فرانسه، بریتانیا و آلمان همچنین به ایران هشدار دادند که باید به تعهدات خود در این توافق بدون هیچ گونه تأخیری برگردد.

این سه کشور همچنین در بیانیه مشترک به آمادگی خود برای بررسی ساز و کار حل اختلاف (مکانیستم ماشه) اشاره کردند و افزودند: «ما همچنان به ادامه تلاش‌های خود برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک در چارچوب برجام متعهدیم.»

هفته گذشته دولت فرانسه ضمن هشدار به ایران در مورد کاهش تعهدات هسته‌ای، این کشور را به اعمال سازوکار برجامی منجر به بازگشت تحریم‌ها تهدید کرده بود. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه ۲۷ نوامبر (۶ آذر) گفته بود: «(ایرانی‌ها) هر دو ماه یک بار شکاف را بیشتر می‌کنند به حدی که باید صریحا بگویم ما امروز داریم به اِعمال سازوکار حل اختلاف موجود در توافق (برجام) فکر می‌کنیم.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

علی واعظ: اروپا نمی تواند در کوتاه مدت از طریق اینستکس مشکل اقتصاد ایران را حل کند

بریتانیا برای نخستین بار یک زن نابینا را به عنوان سفیر منصوب کرد

سازمان اطلاعات روسیه: نیروهای ویژه بریتانیا در عملیات خرابکارانه اوکراین دست داشتند